» يک راهکار اجرايي درکاهش مصرف انرژي در بخش ساختمان استان همدان

کد خبر: 740 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۶ آبان ۹۵ - ۲:۲۱ ب.ظ
به بهانه برگزاري دومين همايش اجراي قوانين انرژي در ساختمان در گفت‌وگو با «صما» مطرح شد:

يک راهکار اجرايي درکاهش مصرف انرژي در بخش ساختمان/ فلسفه وجودي معماري پايدار ارزان‌سازي است

عضو هيئت علمي دانشگاه شيراز با تاکيد بر اجراي قوانين انرژي در ساختمان سازي کشور، گفت: توسعه پايدار و حفظ محيط زيست در فعاليت‌هاي صنعت ساختمان امر مهمي است که توجه متخصصان امر را در اغلب کشورهاي جهان به خود جلب کرده است.

محمد حسن فلاح در گفت‌وگو با «صما» با بيان مطلب فوق افزود: متاسفانه اکنون به کارگيري مصالح ساختماني مدرن با استفاده از روش‌هاي ساخت و ساز سنتي و سازگار نبودن سيستم‌هاي ساختمان‌سازي رايج در کشور براي کارگذاري عايق حرارتي که سبب هدر رفتن مقدار زيادي انرژي در بخش ساختمان مي‌شود، امري بارز و مشکل ساز در صنعت ساختمان سازي امروزکشور است.

وي در اين خصوص افزود: اين شيوه ساخت‌وساز در کشور نشان داده است که مشکلات کمي (برآورده نکردن نيازها) و کيفي (مقاومت مناسب ساختمان‌ها در برابر زلزله، کوتاهي عمر مفيد بنا، فرسايش به علت عوامل اقليمي، توليد ضايعات ساختماني بيش‌ازحد در حين اجرا، ناکارايي امکان بازيافت مصالح ساختماني و غيره) را به همراه دارد.

اين استاد دانشگاه افزود: اين عوامل مشکلات محيط‌زيست و توسعه پايدار در صنعت ساختمان‌سازي کشور است که نيازمند مطالعه و تحقيق و ارائه راهکارهاي مناسب جهت تعيين معياري براي انتخاب مصالح ساختماني مناسب و سيستم‌هاي ساختماني کارآمد براي هدف مختلف و در اقليم‌هاي متفاوت است.

فلاح با اشاره به اين‌که يکي از راه‌حل‌هاي مناسب و اجرايي براي کاهش مصرف انرژي کيفي سازي ساختمان است گفت: توسعه و اجراي معماري پايدار شامل دو بعد سنجش و ارزيابي انرژي موردنياز و بعد دوم ارائه جزييات اجرا است.

عضو هيئت‌علمي دانشگاه شيراز در ادامه افزود: معماري پايدار را شايد بتوان يکي از جريان‌هاي مهم معاصر به‌حساب آورد که عکس‌العملي منطقي در برابر مسائل و مشکلات عصر صنعت به شمار مي‌رود. براي مثال، ۴۰ درصد از ذخاير سوختي در ساختمان‌ها مصرف مي‌شود که اين به‌نوبه خود منجر به بحران‌هاي زيست‌محيطي شده و خواهد شد. بنابراين، ضرورت ايجاد و توسعه هرچه بيشتر مقوله پايداري در معماري به‌خوبي قابل‌مشاهده است.

وي در مورد اهداف معماري پايدار گفت: هدف معمار در کنار کارفرما در اصل براي رسيدن به يک تراکم بالا در عين حفظ کيفيت بنا و امکانات آن در حدي فوق‌العاده و ايجاد يک سبک زندگي پايدار است. ضمن آنکه طراحي و ساخت‌وساز آن‌که نتيجه شگرد‌هاي خاص کالبدي و محيط داخلي است باخرد اقليم و زيست‌بوم خود کاملاً سازگار است. بسياري از اين اهداف با احترام به معيارهاي گذشته و انعکاس آن در زندگي امروز حاصل مي‌شود.

فلاح در پاسخ به اين سؤال که آيا با افزودن تجهيزات بهينه‌سازي انرژي مانند پنل ها يا دوجداره کردن به سمت‌وسوي معماري پايدار در ساختمان ايجاد مي‌کند گفت: معماري پايدار بايد از نقطه صفر شروع و به نقطه ۱۰۰ برسد افزودن تجهيزات مؤثر براي کاهش مصرف انرژي مکمل معماري پايدار است و اين تجهيزات صرفاً نمي‌تواند بنايي باعنوان معماري پايدار ايجاد کند.

وي بابيان اينکه در صورت اجرا و طراحي معماري پايدارمي توان انتظار کاهش و بازگشت هزينه را داشت تأکيد کرد: به عقيده بسياري از مردم اجراي معماري پايدار گران‌تر از معماري معمولي است اما در حقيقت فلسفه وجودي معماري پايدار ارزان‌سازي و کيفي سازي است.

وي با بيان اينکه معماري پايدار بايد توسط معماران انجام شود گفت: در حال حاضر بحث معماري پايدار در ايران بحثي لوکس است. يکي از هدف‌هاي جامعه اين است که تمام معماران درگير اين مبحث شوند. بر همگان واضح و مبرهن است اگر ساختمان را مهندس بسازد مي‌داند که چطور از المان‌هاي معماري پايدار و ساير انرژي‌ها استفاده کند. اميدواريم که ارگان‌هاي مسئول اول تأکيد کنند که ساختمان را بايد مهندس بسازد.

فلاح درنهايت گفت: در دنيا بحث معماري پايدار بسيار جدي است. اميدوارم که اين جديت هر چه سريع‌تر به کشور ما هم ورود پيدا کند.

يادآور مي شود دومين همايش اجراي قوانين انرژي در ساختمان ۱۰ و ۱۱ آبان ماه با حضور مقامات عالي وزارت خانه هاي راه وشهرسازي و نيرو، کميسيون عمران و کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، روساي سازمان نظام مهندسي ساختمان و کشور و نيز با مشارکت انجمن‌ها و کارشناسان در محل سالن همايش‌هاي صدا وسيما برگزار مي‌شود.

منبع: روابط عمومی سازمان نظام مهندسی نظام مهندسی همدان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ آبان ۹۵
1036 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0