لزوم حمايت شهرداری از مهندسان تأسيسات استان تهران

کد خبر: 305 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ آبان ۹۵ - ۱:۰۵ ب.ظ

هم‌زمان با پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تأسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی  نشستی تخصصی با حضور مهندس رامین کرمی عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران و دکتر بهنام عابدی ترکی عضو هیئت‌رئیسه گروه تخصصی مکانیک حول محور اهمیت تولیدات تأسیساتی و بهینه‌سازی مصرف انرژی برگزار گرديد.

ماده هجدهم قانون اصلاح الگوی مصرف همچنان مغفول است

مهندس رامین کرمی عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران و دبير گروه تخصصی مکانیک در اين نشست مباحثی در سه سرفصل «همایش ملی نقش مهندس مکانیک در ساخت‌وساز شهری» و «نقش مهندسی مکانیک در اقتصاد مقاومتی» و بحث «قانون الگوی مصرف» عطف به منويات مقام معظم رهبری مصوبه مجلس عنوان کرد.

وی با ابراز تأسف از این امر که متأسفانه ، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط توجه به اجرای دقیق مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان و نیز قانون نوزدهم اصلاح الگوی مصرف که سال ۹۱ به تصویب مجلس رسید ندارند گفت: ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در ساخت‌وساز مسکن و شهری شامل شهرداری‌ها، نظام‌مهندسی و نیز وزارت راه و شهرسازی را ملزم به رعایت مصرف انرژی و مواردی نظیر مباحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان کرده است.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص همایش ملی نقش مکانیک در ساخت‌وساز شهری گفت: این همایش به همت گروه تخصصی مکانیک و کارگروه مصالح و تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع، نیمه دوم تیرماه سال ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد؛ که دارای کارگاه آموزشی نیز است.

وی در مورد سرفصل‌های این همایش گفت: انرژی تجدیدپذیر، بهینه‌سازی مصرف انرژی در داخل موتورخانه‌ها، نقش مهندسی ارزش در طراحی و… است.

مهندس کرمی مهندسی ارزش را طراحی بر اساس تکنولوژی های روز دنیا تعریف و خاطرنشان کرد: دلیل عدم توجه به مهندسی ارزش را می‌توان در ارزان بودن انرژی در ایران دانست قیمت انرژی در کشور ما یک‌سی‌ام نسبت جهان انرژی است و تا زمانی که انرژی تا این حد ارزان است سازندگان ما نگاه اجرایی و کارشناسی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و نیز نسبت به اجرای عایق حرارتی در ساختمان ندارند.

دبير گروه تخصصی مکانيک نظام مهندسی ساختمان تهران ادامه داد: به‌عنوان‌مثال در ساختمانی که با عایق‌های حرارتی مدرن احداث می‌شوند، برآوردها حاکی از آن است حداقل ۳۰ درصد مصرف انرژی ساختمان کاهش پیدا می‌کند.

کرمی بابیان اینکه کاهش حدود ۳۰ درصد بار حرارتی واحدهای مسکونی از رهگذر به‌کارگیری عایق حرارتی مدرن، دستاوردهای مثبتی برای ساختمان دارد تأکید کرد: این امر بدان معنا است که ظرفیت موتورخانه و مصرف گاز، ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و به‌تبع آن حجم سایز لوله‌های ساختمان و حجم دستگاه‌های تأسیساتی نیز کاهش پیدا می‌کند که تمامی این موارد باعث کاهش هزینه‌های ساختمان می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با تأکید بر اینکه کاهش مصرف انرژی در ساختمان سبب کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌شود تأکید کرد: در حال حاضر بالای ۴۰ درصد از مصرف انرژی در کشور ما مربوط به بخش خانگی است که ما می‌توانیم با کاهش مصرف انرژی و استفاده از تجهیزاتی که راندمان احتراقی بالایی دارند به‌صورت وسیعی کاهش مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی را شاهد باشیم.

وی در مورد نقش مهندس مکانیک در اقتصاد مقاومتی گفت: فعالیت مهندس مکانیک درنهایت منجر به کاهش مصرف انرژی، کاهش آلاینده زیست‌محیطی وصیانت از منابع زیرزمینی می‌شود.

بهینه‌سازی مصرف انرژی نیازمند همکاری چندجانبه ارگان‌ها

همچنين دکتر بهنام عابدی ترکی عضو هیئت‌رئیسه گروه تخصصی مکانیک در مورد اصلاح الگوی مصرف گفت: این اصلاح باید به دو شکل رفتاری و ابزاری انجام گیرد.

وی ادامه داد: در اصلاح الگوی رفتاری باید به مردم آموزش داده شود که از این منابع به بهترین شکل ممکن استفاده کنند؛ اما در بخش اصلاحات ابزاری باید تولیدکنندگان به دنبال کالاهای کم‌مصرف باشند.

عابدی گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است به‌طور مثال بر اساس برآوردها مشخص‌شده است اگر در پایتخت شاهد کاهش ۱۰ درصد مصرف آب باشیم می‌توانیم به‌اندازه سد لتیان ذخیره کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه گروه تخصصی مکانیک در ادامه افزود: باید برای بهینه‌سازی مصرف انرژی هماهنگی خوبی بین طراحان، مجریان و تولیدکنندگان تأسیسات ایجاد کنیم.

پانزدهمين دوره نمايشگاه بين المللی تاسيسات و دستگاه های سرمايشی و گرمايشی، ۲۷ تا ۳۰ مهرماه سال جاری در محل دائمی نمايشگاه بين المللی تهران برگزار شد.

منبع: روابط عمومی نظام مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ آبان ۹۵
2289 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0