فرصت حضور مهندسان ایرانی در پروژه صد و شصت میلیارد دلاری قطری‌ ها

کد خبر: 980908011 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ آذر ۹۸ - ۸:۴۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
در جلسه هم اندیشی نظام مهندسی با فعالان ساخت و ساز بیان گردید:
فرصت حضور مهندسان ایرانی در پروژه صد و شصت میلیارد دلاری قطری‌ ها/ شهرداری قانون شناسنامه فنی و ملکی را رعایت نمی‌ کند
نماینده شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی بیان کرد: قطر در آستانه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ است و پروژه‌های عمرانی متعددی تعریف شده بطوریکه در این بخش صد و شصت میلیارد دلار پژوه ساخت و ساز در دستور کار است که مهندسان ایرانی می ‌توانند سهم قابل توجهی از این کیک اقتصادی داشته باشند
محمد طاهری در جلسه هم‌اندیشی نحوه تعامل با افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی با عنوان این که با اشاره به ضرورت صدور شناسنامه فنی و ملکی، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که در صنعت ساختمان با آن روبرو هستیم بحث حضور افراد غیر‌حرفه‌ای در ساخت و ساز است و متاسفانه اکثر ساختمان ‌هایی که در استان تهران احداث می‌گردد توسط مهندسان نیست و این یکی از ضعف‌های صنعت ساختمان محسوب می ‌گردد.
طاهری با عنوان این که ورود افراد غیرحرفه ‌ای سبب کاهش عمر ساختمان‌ها می‌گردد، گفت: سازمان نظام مهندسی استان تهران در یک سال گذشته بر روی این موضوع متمرکز گردید تا بتواند کیفیت ساخت و ساز و عمر مفید ساختمان‌ ها را افزایش دهد از این رو تمرکز ویژه‌ای برای اجرای شناسنامه فنی ملکی داریم.
وی ادامه داد: صدور شناسنامه فنی ملکی جزو وظایف سازمان نظام مهندسی است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که شهرداری تهران متاسفانه قبل از صدور پایان کار از سازنده‌ها درخواست شناسنامه فنی ملکی نمی‌‌کند، اظهار داشت:‌ براساس قانون شهرداری باید پیش از صدور پایان کار، سازنده را ملزم به صدور شناسنامه فنی و ملکی کند تا طبق آن افراد غیر حرفه‌ای نتوانند وارد این حرفه گردند.
طاهری گفت: با صدور شناسنامه فنی ملکی نقشه‌های ساخت و بیمه تضمین کیفیت هم ضمیمه آن خواهد شد. وجود شناسنامه فنی ملکی می‌تواند بخوبی مشکلات فنی یک ساختمان را بدون تخریب نشان دهد و خریداران را از استفاده مصالح و چگونگی ساخت در واحد مسکونی آگاه سازد.
وی، هم‌چنین در مورد وضعیت صادرات خدمات مهندسی به کشورهای همسایه، گفت: طی سال ‌های گذشته کشورهای همسایه بویژه عراق، سوریه و افغانستان از توان مهندسان ایرانی استفاده کردند و این اقدام قطعا با حفظ ایجاد فرصت شغلی و ارزآوری برای کشور خواهد شد.
هم‌چنین در ادامه این جلسه، سیف زاده نماینده شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی با اشاره به حضور شرکت‌ های ساختمانی ایرانی در بازارهای جهانی، ادامه داد: در کشورهایی مانند روسیه و آفریقایی امکان ایجاد نمایندگی ‌های شرکت ‌های ساختمانی ایرانی برای ارایه خدمات مهندسی وجود دارد ولی تا به حال از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم.
طاهری با اشاره حضور شرکت ‌های ساختمانی ایرانی در کشورهای آفریقایی که درآمد سرانه بالاتری نسبت به منطقه دارند، گفت: باید بتوانیم از جزیره‌ای بودن خارج شویم و صادرات خدمات مهندسی ایران نباید فقط به کشورهای همسایه محدود گردد. البته چند سالی است که شرکتهایی ایرانی ویلاسازی در چند کشور آفریقایی را شروع کردند و از جمله پروژه‌های ایرانیها، ویلاسازی در سواحل کیپ‌تاون است
سیف زاده گفت: در حال حاضر نگاه اتاق بازرگانی صادرات کالا است در حالیکه میتواند در بخش صادرات خدمات از جمله خدمات مهندسی بسیار موفق عمل کند چرا که ظرفیت و توان بسیار زیادی در کشور در این باره وجود دارد.
سیف زاده با اشاره فرصت سرمایه‌گذاری در قطر، گفت: قطر در آستانه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ است و پروژه‌های عمرانی متعددی تعریف شده به طوری که در این بخش صد و شصت میلیارد دلار پژوه ساخت و ساز در دستور کار است که مهندسان ایرانی می‌توانند سهم قابل توجهی از این کیک اقتصادی داشته باشند. از این رو صد و بیست شرکت ساختمانی ایرانی برای انجام مذاکرات با قطری‌ ها عازم این کشور شدند.
نماینده شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی گفت: بطور قطع اتاق بازرگانی در اجرای چنین پروژه‌هایی می ‌تواند نقش بسیار موثری داشته باشد.
سیف زاده ادامه داد: برای صادرات هر چه بیش تر توان مهندسی کشور و برای اجرای اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم نفتی برای حمایت از مهندسان کشور نیاز به هماهنگی‌ های دولت و مجلس و حمایت بانکی داریم.
منبع: ایلنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۸
463 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0