واکنش سازمان نظام ‌مهندسی

واکنش سازمان نظام ‌مهندسی بحضور کاردان ‌های فنی در صنعت ساختمان

سال‌ها ست که الزام حضور و یا عدم حضور کاردان ‌های فنی در صنعت ساختمان سازی، به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات روز این حوزه تبدیل شده است.

کد خبر: 960529014 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ مرداد ۹۶ - ۹:۴۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، سال‌ها ست که الزام حضور و یا عدم حضور کاردان ‌های فنی در صنعت ساختمان سازی، به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات روز این حوزه تبدیل شده است.واکنش سازمان نظام ‌مهندسی بحضور کاردان ‌های فنی

16082_640واکنش سازمان نظام ‌مهندسی بحضور کاردان ‌های فنی

واکنش سازمان نظام ‌مهندسی بحضور کاردان ‌های فنی در صنعت ساختمان

در طول این مدت، حرف‌ های بسیاری گفته شده و در پی اعتراضات و انتقادات شدید مسئولین سازمان نظام کاردانی از عدم بکارگیری کاردان ‌ها در صعت ساختمان، بعضا مسئولین ذی ربط هم وعده هایی در این زمینه داده اند که البته تابه حال به ثمر نرسیده است.
در این بین علل و عوامل متعددی در مورد غیبت کاردان های فنی در کارگاههای ساختمانی مطرح گردید. رکود ساخت و سازها بعنوان یکی از توجیهاتی بود که عرصه را برای کاردانها تنگ کرد و هم زمانی این موضوع با افزایش بی رویه تعداد مهندسان، سبب شد تا مهندسین در اولویت واگذاری و ارجاع کار نسبت به کاردانها قرار بگیرند و بطور کلی کاردانهای فنی از این بخش حذف گردند.
در این میان مهدی موذن ریاست اسبق شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی بارها و بارها از سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان یکی از مخالفان بکارگیری و پذیرش کاردانهای فنی در بخش ساختمان سازی انتقاد و بصراحت اعلام کرد که سازمان نظام کاردانی هم اکنون به علت اعمال فشارهای پرقدرت توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان در حال نابودی است.
ولی موضوع دیگری که در این زمینه از طرف برخی دست اندرکاران حوزه مسکن و ساخت و ساز مطرح گردید این بود که نیازی بحضور کاردانهای فنی در بخش ساخت و ساز نیست، چرا که عملا حضور آن ها منجر به افزایش هزینه ساخت و قیمت تمام شده مسکن می گردد.
حضور کاردان ها سبب افزایش هزینه ساخت نمی گردد
حال سوال اینست که سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه حضور کاردانهای فنی در حوزه ساختمان سازی چه دیدگاهی دارد و آیا اصولا بکارگیری از کاردانها افزایش هزینه ساخت را بدنبال دارد یا خیر؟
در همین رابطه عضو شورای مرکزی و ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان عنوان کرد: بهیچ وجه اعتقادی به این موضوع نداریم که حضور کاردانهای فنی در ساختمان سازی سبب افزایش هزینه ساخت و قیمت تمام شده مسکن می گردد.
مجید اسماعیلیان گفت: به لحاظ این که کاردانهای فنی صنعت ساختمان هم یک حلقه از زنجیره ساخت و ساز هستند که این چرخه از کارگران ساختمانی و استادکاران آموزش دیده بعنوان عوامل اجرایی آغاز می گردد و تا مهندسین ادامه پیدا میکند که فی ما بین این دو، کاردانهای فنی بعنوان تکنسینهای صنعت ساختمان هستند.

واکنش سازمان نظام ‌مهندسی بحضور کاردان ‌های فنی

وظایف بدرستی تقسیم نشده است
اسماعیلیان با انتقاد از تقسیم نشدن درست وظایف در صنعت ساختمان اظهار کرد: متاسفانه ما شاهد هستیم که تقسیم وظایف بدرستی صورت نگرفته است. اگر کاردانهای فنی متولی این امر باشند که بخش نیروهای فنی کارگاهی را ساماندهی کنند و حلقه واسطه فی مابین مهندسین کارگاه و کارگران و استاد کاران حاضر در صنعت ساختمان باشند، یقینا جایگزینی های درست میتواند بصرفه و صلاح بهره برداران باشد.

وی در همین حال گفت: مضاف بر این که ما باید بدانیم که در حال حاضر طول عمر ساختمانهایی که ساخته میشود، متاسفانه بسیار کم تر از آن حدی است که دنیا به آن رسیده است.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ساختمانها را جزو سرمایه های ملی دانست و بیان داشت: در این شرایط سرمایه های ملی به هدر میرود و این در حالیست که به یقین ارزش و بهای حفظ سرمایه های ملی، کم تر از حفظ امنیت ملی این کشور نیست.
افزایش هزینه ساخت، یک تعبیر غلط
هم چنین ریاست شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور در پاسخ به این که آیا بکارگیری از کاردانها افزایش هزینه ساخت را بدنبال دارد ادامه داد: این تعبیر اصولا یک تعبیر خیلی غلط است.
داراب صفری  گفت: حیطه کار و وظایف کاردانهای فنی مربوط به بخش نظارت و اجرا است، لذا حضور مستمر کاردانها در کارگاههای ساختمانی، نه تنها هزینه ای برای ساخت و سازها بهمراه ندارد، بلکه موجب ارتقای کیفیت ساختمانها و افزایش طول عمر آن ها میشود.
وی افزود  : درواقع عکس این موضوع صادق است و حضور کاردان‌ های فنی در ساختمان‌ ها کمک میکند تا هم کیفیت و هم طول عمر ساختمان‌ ها افزایش یابد و وقتی کیفت ساختمان ‌ها افزایش یابد، مسئله گران تر شدن هزینه ساخت و ساز معنا پیدا نمیکند.


تبعات گزاف غیبت کاردانهای فنی
صفری عنوان  کرد: در صورت غیبت کاردانهای فنی در ساخت و سازها بعنوان نیروهایی که حضور مستقیم و نظارت پیوسته بر روی ساخت و سازها دارند، حتما شاهد تبعات خیلی گزافی در این حوزه خواهیم بود.
وی در این راستا تاکید کرد: بدون شک در صورت عدم حضور کاردانهای فنی در کارگاههای ساختمانی نه تنها کیفیت و مقاومت ساختمان‌ ها خیلی کاهش پیدا میکند، در عین حال هزینه تمام شده چند برابر میشود.
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور هم چنین یاد آور شد: قرار گرفتن کاردانها و کارگران ماهر ساختمانی و مهندسین مجرب در کنار هم موجب می گردد تا همه این عوامل با مشارکت هم دیگر یک ساختمان باکیفیت ارائه دهند و وقتی کیفیت ساختمان‌ ها افزایش پیدا کند، هزینه آن هم هزینه منطقی و پرسودی خواهد بود.
توسعه صادرات، دستاورد رشد کیفیت ساختمان سازی
حالا در جریان اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، چشم امید کاردانهای فنی و مسئولان سازمان نظام کاردانی به این است که با همذکاری نمایندگان مجلس و مسئولین ذی ربط جایگاه کاردانهای فنی در این قانون احیا گردد و آن ها بتوانند از این طریق در صنعت ساختمان سازی ایفای نقش کنند. البته این در حالیست که تاکنون هم مسئولین علیرغم نگاه مثبتی که نسبت به بکارگیری از کاردانها داشته‌ اند، ولی در بسیاری از موارد وعده های داده شده عملیاتی نشده و در حد حرف باقی مانده است.
در همین رابطه ریاست شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور هم چنین با ابراز امیدواری از این که با اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان کاستی‌ ها و کمبودهای قانون برطرف گردد تا همه دست‌اندرکاران و متخصصان صنعت ساختمان بتوانند در این صنعت مشارکت داشته باشند افزود: از این طریق میتوانیم شاهد رشد کیفیت ساختمان سازی در کشور باشیم.
وی با اعلام  این که با رشد کیفیت ساختمان سازی در سطح کشور میتوانیم به نحو احسن و در حد خیلی بالایی در صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش صنعت ساختمان سازی به کشورهای دیگر موفقیت زیادی را کسب کنیم گفت: مهندسین ما در این زمینه بسیار توان مند هستند.
صفری ابراز امیدواری کرد: این جریان سبب شود تا ما علاوه بر این که در صنعت ساختمان کشورمان فعالانه مشارکت کنیم، در عرصه های جهانی هم حضور فعال تری داشته باشیم.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ مرداد ۹۶
1210 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0