شرکت‌های بیمه در فاز رقابت ناسالم

کد خبر: 280 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ آبان ۹۵ - ۴:۴۶ ق.ظ

مدیر بیمه‌های مسئولیت و مهندسی بیمه رازی با بیان اینکه بیمه بدون همکاری شهرداری و نظام مهندسی شکست خورده است گفت: شرکت‌های بیمه در فاز رقابت ناسالم شده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمد باباکردی، مدیر بیمه‌های مسئولیت و مهندسی بیمه رازی  ، درمورد نحوه پوشش بیمه ساختمان‌ها و الزاماتی که در این رابطه در مبحث دوم مقررات ملی آمده است، توضیحاتی ارائه کنید و اضافه کرد: بیمه نامه‌ای که ما صادر می‌کنیم مربوط به عیوب اساسی و پنهان ساختمان است و عیوب اساسی را که در طول ساخت مشخص نشده و بعدها موجب بروز خسارت می‌شود، پوشش می‌دهد.

باباکردی بیان کرد: اما در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، بیمه با عنوان بیمه‌نامه تضمین کیفیت ساختمان قید و صراحتا اشاره شده که مجری موظف است به نفع بهره‌برداران آتی ساختمان ضمانت‌نامه بانکی و یا بیمه‌نامه تضمین کیفیت ساختمان تهیه کند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۰ این بحث را در سندیکای بیمه‌گران اعلام کرده‌اند گفت: علی‌رغم تاثیرات مثبت این بیمه‌نامه، با توجه به مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، پوشش‌هایی که مشتریان ما یعنی جامعه مهندسان از ما مطالبه می‌کنند، با پوشش بیمه‌نامه ما مرتبط نیست.

مدیر بیمه‌های مسئولیت و مهندسی بیمه رازی علت را این‌گونه بیان کرد: طبق بیمه تضمین کیفیت مندرج در مبحث دوم مقررات ملی، سازه‌های اصلی ساختمان، سازه‌های باربر، فونداسیون، سقف، ستون‌ها و تیرها باید به مدت ده سال؛ نما و عایق‌ها به مدت ۵ سال، تاسیسات برقی و مکانیکی و آسانسور باید به مدت ۳ سال پوشش داشته باشند.

وی اعلام کرد: از همین رو از سال ۹۰ بحث اصلاح شرایط عمومی بیمه‌نامه در جلسات مختلف بررسی و به بیمه مرکزی پیشنهاد شد و تاکنون چندین بار اصلاح شده و حال منتظریم تا شرایط عمومی جدید این بیمه‌نامه مصوب شود که بیش از پیش با مبحث دوم مقررات ملی ساختمان منطبق و هماهنگ با نیازهای جامعه مهندسی کشور باشد.

نحوه پوشش‌دهی بیمه عیوب پنهان ساختمان چگونه است؟

باباکردی همچنین بیان کرد: ابتدا سازنده ساختمان بیمه‌نامه اولیه را از شرکت بیمه خریداری می‌کند؛ در طول دوره ساخت با شرکت‌های کنترل و بازرسی کیفیت ساختمان که دارای مجوز بازرسی از وزارت راه و شهرسازی هستند، قرارداد نظارت بر پروژه منعقد می‌شود و این شرکت‌ها به موازات دستگاه نظارت بر پروژه یعنی مهندسان ناظر سازمان نظام مهندسی، در فواصل زمانی مختلف از پروژه بازدید می‌کنند که البته تداخلی با انجام وظیفه ناظران به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد و گفت: درصورت وجود مشکل در پروژه، بازرسان آن را جهت اصلاح و رفع گزارش می‌کنند. پس از اتمام ساخت، تیم بازرسی گزارش نهایی مفصلی از مراحل مختلف ساخت در قالب یک چک لیست به شرکت بیمه ارائه می‌کنند. در نهایت کیفیت پروژه‌ها به پنج سطح خیلی خوب، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف تقسیم‌بندی می‌شود.

مدیر بیمه‌های مسئولیت و مهندسی بیمه رازی اظهار داشت: درصورت نبود مشکل خاصی در پروژه، الحاقیه قطعی یا الحاقیه شروع تعهدات، از سوی شرکت بیمه صادر می‌شود و پروژه تحت پوشش بیمه‌نامه قرار می‌گیرد. یعنی اعتبار بیمه‌نامه اولیه، منوط به اتمام ساخت پروژه و صدور الحاقیه قطعی است.

منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ آبان ۹۵
1156 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0