رییس پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران:صحبت های بی‌گدار درباره کاربرد تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر/ بحران کمبود مهندسان متخصص در حوزه اجرای بهینه سازی

کد خبر: 848 تاریخ انتشار: شنبه ۸ آبان ۹۵ - ۱۲:۱۸ ب.ظ
رییس پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران گفت: تا زمانی که مهندسان و تکنسین های آشنا به کار و جزئیات امور اجرایی در اختیار نداشته باشیم، قوانین موجود در حوزه ساخت و ساز برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها پاسخگو نخواهد بود.

شاهین حیدری   با بیان مطلب فوق افزود: در سطح دنیا و در مملکت ما نیز قوانین مرتبط با این حوزه وجود دارد که درنهایت باید این قوانین به اجرا دربیایند؛ اما کسانی می توانند آنها را اجرایی کنند که در این بخش ماهر و متخصص باشند.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه تهرانافزود: از همین رو ما باید ابتدا دست به یک آموزش همگانی بزنیم تا مهندسان و تکنسین های ساختمانی کشور هم متعهد به انجام امور شوند و در آن صورت این استانداردها می توانند مفید باشند؛ اما در حال حاضر چون نیروهای متخصص در این حوزه نداریم، دچار بحران هستیم و این وظیفه دانشگاه ها است که باید این موضوع را تقویت کنند.

رییس دانشکده معماری دانشگاه تهران همچنین در پاسخ به اینکه آیا در شرایط کنونی می توانیم از انرژی های تجدیدپذیر بهره ببریم تصریح کرد: کنترل مصرف انرژی های فسیلی و تولید برق از منابع تجدیدپذیر و استفاده از آن برای گرمایش و سرمایش با توجه به طراحی دقیق یا غیردقیق ساختمان ها، حداقل برای وضعیت امروز ایران راهکار درستی نیست.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه قیمت انرژی در کشور بسیار پایین است گفت: یعنی حتی درصورت کمک ها و یارانه های دولتی، استفاده از هر کدام از سیستم های مورد استفاده در جذب انرژی های تجدیدپذیر، هزینه ای به مراتب بیشتر از هزینه اخذ برق از شبکه به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: تا زمانی که قیمت ها به تراز واقعی خود نرسند و استفاده کنندگان و بهره برداران از ساختمان ها متوجه این نکته نباشند که باید قیمتی بیش از آنچه که برای تجهیزات تجدیدپذیر نیاز است، پرداخت بکنند، ما نمی توانیم از این سیستم ها و تجهیزات استفاده کنیم.

تجهیزات انرژی های تجدیدپذیر باید تولید داخلی باشند

رییس دانشکده معماری دانشگاه تهران با بیان اینکه امکان ندارد که ما بخواهیم قیمت ها را کاهش و انرژی را افزایش دهیم و در عین حال بخواهیم که تجهیزات را از خارج وارد کنیم افزود: این تجهیزات باید جزو تولیدات داخلی باشند تا ما هزینه های ترانسفور و کارگران خارجی را با نرخ بالا متحمل نشویم.

وی افزود: درواقع ما باید با استفاده از توان کارگران و مهندسان ایرانی و امکانات و مواد اولیه داخلی، این تجهیزات را بسازیم و به بازار عرضه کنیم و قیمت انرژی را هم به اندازه کافی البته نه در حد کشورهای اروپایی و آمریکایی، افزایش دهیم و به حد معقول برسانیم که در این صورت طبیعتا ازاین تجهیزات استفاده خواهد شد.

رییس پردیس هنرهای زیبا در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: علاوه بر این، یک مسئله دیگر در باور عمومی بر این است که استفاده از تجهیزات تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر، آلودگی به همراه ندارد اما درواقع آلودگی دارد و برای مثال در بحث سیستم های فتوولتائیک یکی از مهمترین قسمت های این تجهیزات، باتری های ذخیره کننده انرژی است که این باتری ها خود منبع آلودگی هستند و هرچند وقت یکبار نیاز به تعویض و تعمیر دارند.

الزام به احداث ساختمان ها با تکنولوژی بومی

حیدری در عین حال گفت: امروزه به صورت بی گدار صحبت هایی راجع به استفاده از تجهیزات لازم برای جذب انرژی های تجدیدپذیر و استفاده از آنها در ساختمان ها می شود و مخاطبان یعنی عامه مردم هم تصور می کنند که اگر از این تجهیزات استفاده کنند، مسئله حل است.

وی ادامه داد: در حالی که اینطور نیست و شاید در شرایط امروز ایران بتوانیم از آبگرمکن های خورشیدی استفاده کنیم، اما استفاده از سیستم های فتوولتائیک، توربین های بادی و حتی استفاده از انرژی زمین گرمایی در حدی که معقول و منطقی باشد، برای ما فعلا امکان پذیر نیست.

حیدری در تشریح راهکاری در این راستا عنوان کرد: راهکار این است که ساختمان های خود را به کمک تکنولوژی روز و تکنولوژی بومی سازی شده در ایران بسازیم و مصرف انرژی خود پایین بیاوریم و به حداقل برسانیم؛ در عین حال مردم هم خودشان را به یکسری راهکارهایی جهت کاهش مصرف انرژی مجهز کنند.

دومین همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان ۱۰ و ۱۱ آبان ماه با حضور مقامات عالی وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و نیرو، کمیسیون عمران و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روسای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و کشور و نیز با مشارکت انجمن‌ها و کارشناسان در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

همچنین یادآور می‌شود شرکت در کلاس های آموزشی این همایش به عنوان یک دوره آموزشی ارتقای پایه برای صلاحیت در رشته های معماری، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی در نظر گرفته شده است و در پایان دوره آموزشی، به شرکت کنندگان گواهی ارتقای پایه از سوی دفتر مقررات ملی ساختمان ارائه خواهد شد.

منبع: صما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آبان ۹۵
1116 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0