بازنگری قانون نظام مهندسی از اولویت‌های کاری رئیس سازمان باشد

کد خبر: 972 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ آبان ۹۵ - ۴:۰۲ ق.ظ

 با نزدیک شدن به زمان انتخابات سازمان نظام مهندسی ، برخی از روسای سازمان نظام مهندسی استان های کشور نظرات و دیدگاهای متفاوتی در خصوص رییس آینده این سازمان عنوان کردند.

اکثر آنها معتقدند فردی شایسته این سمت است که اشراف کامل به قانون سازمان نظام مهندسی و تجربه لازم را داشته باشد و خود را نیز مکلف به اجرای این قوانین بداند. در حال‌حاضر یکی از معضلات سازمان عدم اجرای کامل بعضی از قوانین است و متاسفانه در برخی از موارد، بسیار عقب‌تر از مقررات هستیم و باید توجه داشته که تا زمانی که قوانین به صورت کامل اجرا نشود بهره‌برداری از این قوانین نیز صورت نمی‌گیرد.

بنابراین گزارش، در آینده ای نزدیک و پس از انتخاب اعضای شواری مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان،قرار است از میان سه گزینه پیشنهادی این شورا یک نفر توسط وزیر راه وشهرسازی به عنوان رییس سازمان نظام مهندسی انتخاب شود. متاسفانه در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد قوانین از سوی سازمان نظام مهندسی اجرا شده است که باید دید ۵۰ درصد دیگر چرا مغفول مانده است.

*ایجاد سیستم پایدار و تعامل با وزارتخانه ها

در این راستا محمدحسین آیت‌اللهی افزود:در حال‌حاضر نقطه ضعفی که در سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود دارد نوع ارتباط و تعامل با وزارتخانه‌ها به ویژه وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها و شورای شهر است و انتظار ما از رییس آینده سازمان این است که سیستم پایداری به وجود بیاید که به واسطه آن سازمان نظام مهندسی بتواند مشکلات و نقطه‌نظرات خود را به نهادهای دولتی منتقل کند و همواره در اقلیت قرار نگرفته و دنباله‌روی نهادهایی مانند شورای شهر و شهرداری‌ها نباشد.

رییس سازمان نظام مهندسی استان قزوین با اشاره به اینکه رییس جدید سازمان باید فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی باشد اظهار داشت:رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان باید موضوعات سیاسی را در مباحث نظام مهندسی وارد نکند.

به گفته علی فرخ‌زاد در عین حال باید این موضوع را مدنظر داشت که قانون نظام مهندسی یکی از پایه‌های اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان است و از آنجا که سال‌ها از تصویب آن می‌گذرد، بازنگری در آن امری ضروری است و از همین رو از رییس آینده این سازمان انتظار می‌رود که شرایط بازنگری و تجدیدنظر در این قانون را فراهم کند.

بهرام چاوشی رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه انتخاب رییس نظام مهندسی توسط شورای مرکزی انجام می شوداظهار داشت: ادامه حضور رئیس فعلی با توجه به اینکه در حال‌حاضر رییس کمیسیون عمران مجلس هستند، می‌تواند نقش مفید و بسزایی برای این سازمان ایفا کند.

به گفته وی، این شورای مرکزی است که می‌تواند ۳ نفر را به عنوان رییس سازمان نظام مهندسی کاندید کند و در مرحله بعدی شخص وزیر با توجه به اختیاراتش می‌تواند یک نفر را به رییس جمهور به عنوان رییس سازمان نظام مهندسی اعلام کند.

اما احمد توسلی، رییس سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی معتقد است : از آنجاییکه آقای هاشمی در حال‌حاضر به عنوان رییس کمیسیون عمران مجلس هستند وفرصت رسیدگی به امور مربوطه را ندارند لذا بهتر است شخص دیگری به جای ایشان در دوره بعدی انتخاب شود.

به گفته وی، انتخاب برعهده شخص وزیر است وگزینه های پیشنهادی من آقایان زنگنه و ترکان است چرا که این دو نفر با وجود سوابق خدمتی خود می‌توانند در سازمان نظام مهندسی نقش بسزایی داشته باشند.

سعید غفرانی، رییس سازمان نظام مهندسی تهران نیز ابقاء هاشمی را اولویت دانست و اعلام کرد:ابقاء وی می‌تواند به سازمان نظام مهندسی کمک بهینه‌ای کند و بسیاری از مشکلات پیش رو را مرتفع نماید.

در این میان فریدون واحد، رییس سازمان نظام مهندسی چهار محال و بختیاری با بیان اینکه ما مطیع نظرات شورا هستیم ادامه حضور هاشمی را کمک بزرگی جهت پیشبرد اهداف سازمان دانست.

اسداله جلال‌زاده، رییس سازمان نظام مهندسی خراسان جنوبی حضور مجدد هاشمی را به عنوان رییس سازمان نظام مهندسی خواستار شد و تصریح کرد این گزینه می‌تواند نواقص قوانین موجود در سازمان نظام مهندسی را مرتفع کند.

وی ادامه داد:البته انتخاب رییس سازمان مرکزی وظیفه‌ای شورای مرکزی است و نظر بنده هیچ تاثیری ندارد.

فرید صالحی عالی، رییس سازمان نظام مهندسی اردبیل افزود:انتخاب مجدد هاشمی به عنوان رییس سازمان نظام مهندسی فعلا می‌تواند گزینه مناسبی باشد چون ایشان در مجلس نفوذ لازم را دارد و می تواند در راستای اصلاحات قانون نظام مهندسی گام های موثری بر دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ایلام وخراسان رضوی می گویند:هاشمی بهترین فرصت برای تقویت، تغییر و اصلاح قوانین محسوب می‌شود ومی‌تواند در تغییر جایگاه مهندسی کشور حرکت بسزایی را داشته باشد.

*اعتلای سازمان نظام مهندسی ساختمان

عیسی شهامت، رییس سازمان نظام مهندسی کهکیلویه و بویراحمد اظهار امیدواری کرد : رییس آینده سازمان نظام مهندسی ساختمان باید فردی باشد که به اعتلای هر چه بیشتر جایگاه این سازمان کمک کند.

*سیاست‌هایی همسو با دولت یازدهم 

شهریار مشیری، رییس سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان نیز در خصوص انتخاب ریاست جدید سازمان گفت:فردی که به عنوان رییس سازمان مرکزی نظام مهندسی ساختمان انتخاب می‌شود باید سیاست‌هایی همسو با دولت یازدهم داشته باشد تا این سازمان بتواند جایگاه خود را در ۸ سال آینده بیش از پیش تثبیت کند.

به گفته وی، اگر رییس آینده سازمان مرکزی نظام مهندسی ساختمان سیاست‌های همسو با دولت نداشته باشد، خسارات آن متوجه این سازمان و مهندسان می‌شود.

*پایبندی به قانون مهمترین ویژگی رییس سازمان نظام مهندسی 

این در حالی است که رییس سازمان نظام مهندسی استان فارس اولین و مهمترین ویژگی رییس آینده سازمان مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور را پایبندی به قانون و حرکت در مسیر قانون نظام مهندسی ساختمان می داند.

وی گفت: این فرد باید بتواند در حدودی که قانون تعیین کرده وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد و کمبودهایی که در دوره‌های قبل در نحوه تعامل با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی وجود داشت را برطرف کند.

وی افزود:در حال‌حاضر در قانون محدودیت‌هایی برای مهندسان وجود دارد که امیدواریم رییس آینده این سازمان بتواند گام‌هایی در جهت رفع این موانع بردارد.

وی ادامه داد:از سوی دیگر در زمینه اشتغال مهندسان مشکلات جدی وجود دارد و هر چند که اشتغالزایی جزء وظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان نیست، اما رییس این سازمان باید بتواند با استفاده از برخی ظرفیت‌ها این مشکل مهندسان را رفع کند.

حسین‌ پوراسدی ادامه داد: شاید به نظر بیاید ابقای وی در ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز بتواند بسیار مثمرثمر باشد اما این به آن معنا نیست که اگر وی در این سمت ابقاء نشود، مشکلی به وجود بیاید.

رییس سازمان نظام مهندسی البرز نیز در بخش دیگری از این گفت و گو داشتن توانایی برای به اجرا درآوردن تمام مصوبات شورای مرکزی را اولویت اصلی انتخاب رییس جدید اعلام کرد و گفت:رئیس فعلی سازمان نظام مهندسی با توجه به اینکه در حال‌حاضر سمت رییس کمیسیون عمران مجلس را دارد می‌تواند مشکلات ما را در مجلس منعکس کند و یک سری مصوبات جدید را به نفع سازمان در دستور کار مجلس قرار دهد.

روسای سازمان نظام مهندسی بوشهر، استان مرکزی و سمنان داشتن تجارب کافی و تعامل خوب و موثر با مجلس شورای اسلامی و دولت را ملاک و معیار انتخاب رییس جدید سازمان می دانند.

همچنین رییس سازمان نظام مهندسی استان یزد اظهار کرد:انتظار عمومی روسای نظام مهندسی استان‌ها از رییس شورای مرکزی این است که به مسایل و مشکلات هر کدام از استان‌ها به شکل مجزا توجه خاص و ویژه داشته باشد زیرا هر یک از سازمان‌های استان‌ها با مشکلات خاص خود مواجه هستند.

به گفته وی، نکته مثبت این موضوع آن است که سازمان نظام مهندسی ساختمان فرصت تعامل موثرتر و سازنده‌تر را با قوه مقننه می‌یابد و این می‌تواند برای این سازمان بسیار مفید باشد و نکته منفی‌اش این است که به دلیل مشغله‌هایی که شغل نمایندگی و ریاست کمیسیون عمران مجلس به وجود آورده است، هاشمی فرصت کافی برای بررسی و حل مشکلات سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها را پیدا نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ آبان ۹۵
2126 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0