ایزدی اعلام کرد: تعیین نقش کامل دولت، شهرداری و بخش خصوصی در طرح‌های بازآفرینی شهری

کد خبر: 472 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ آبان ۹۵ - ۴:۰۸ ق.ظ
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید براین‌که نقش کامل دولت، شهرداری و بخش خصوصی در طرح‌های بازآفرینی شهری مشخص شده است، گفت: در رویکرد دولت یازدهم در چارچوب سیاست باز آفرینی شهری، مردم کانون این ساختار هستند و بعنوان کلیدی‌ترین عنصر در تحقق برنامه‌ها ایفا نقش می‌کنند.
تعیین نقش کامل دولت، شهرداری و بخش خصوصی در طرح‌های بازآفرینی شهری
اسکان نیوز: محمدسعید ایزدی درخصوص سیاست‌های دولت در حوزه باز آفرینی محدوده و محلات هدف شهری، اعلام کرد: وزارت راه و شهر سازی در دولت یازدهم با تحلیل و آسیب‌شناسی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات انجام شده به تدوین سندی جامع در مواجهه با مسائل و مشکلات بافت‌های ناکارآمد شهری مشتمل بر راهبردها، سیاست‌ها و راهکارهای عملی پرداخته و آن را در سال ۹۳ به  تصویب هیات وزیران رسانده است.

ایزدی در ادامه تاکید کرد: در این سند، سیاست بازآفرینی شهری با تاکید بر رویکرد اقتصادی، فرهنگی – اجتماعی، زیست محیطی و فضائی – کالبدی به تبیین نقش دولت بعنوان سیاست‌گذار، تسهیل‌گر و ناظر، مدیریت شهری بعنوان برنامه‌ریز عملیاتی و مدیریت اجرا و بخش خصوصی بعنوان مجری با تاکید بر مشارکت همه جانبه تمامی دستگاه‌ها در یک نظام هماهنگ و نقش‌آفرین ساکنان بعنوان اصلی‌ترین و کلید‌ی‌ترین رکن این فرایند پرداخته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیرامون سیاست‌های دولت در خصوص مشارکت مردم در امر بازآفرینی شهری، بیان کرد: در رویکرد دولت یازدهم در چارچوب سیاست باز آفرینی شهری، مردم کانون این ساختار و بعنوان کلیدی‌ترین نقش آفرین در تحقق برنامه‌ها ایفا نقش می‌کنند. برای تحقق مشارکت همه جانبه مردم، برنامه توانمندسازی ساکنان در اولویت قرار گرفته است.

به گفته وی اعطا تسهیلات، تهیه بسته‌های حمایتی و تشویقی، تسهیل گردش کار، ارائه خدمات فنی و اطلاع‌رسانی از اولویت‌های این اقدام به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید براین‌که راه‌اندازی و حمایت از نهاد توسعه‌گر و تسهیل‌گر نیز ابراز لازم برای تحقق این برنامه را فراهم می‌کند، گفت: توسعه‌گر بعنوان نهاد تخصصی و مجری برنامه‌های بازآفرینی و تسهیل‌گر بعنوان نهاد واسط بین مردم و شهرداری‌ها با ارائه خدمات، اطلاع‌رسانی و آموزش ساکنان ایفای نقش می‌کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا مردم از سیاست‌های تشویقی دولت در امر بازآفرینی شهری استقبال نکرده‌اند، گفت: بخشی از عدم استقبال ناشی از اطلاع‌رسانی ضعیف ما در اثر ارائه تسهیلات و خدمات به مردم ساکن در این مناطق بوده و بخش دیگر به عدم هماهنگی لازم بین دستگاه‌های مختلف دولتی و شهرداری‌ها برمی‌گردد. از سوی دیگر بانک‌ها نیز در این فرایند همراهی لازم  را نداشتند .رکود حاکم بر بازار مسکن نیز دلیل این موضوع می‌تواند تلقی شود .

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر این نکته که همگرایی لازم بین دولت و شهرداری چگونه باید در امر بازآفرینی شهری صورت گیرد، گفت: مدیریت شهری ( شهرداری و شورای شهر ) محور اصلی مدیریت فرایند اجرا برنامه‌های باز آفرینی شهری است. دولت به عنوان حامی و تسهیل‌گر باید ضمن ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، زمینه را برای اجرا برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری فراهم کند. ستادهای بازآفرینی شهری یکی از مهمترین نهادهای فرابخشی است که با تقش‌آفرینی مدیریت شهری امکان این همگرایی را فراهم می‌کند.

ایزدی درخصوص سیاست دولت برای بافت‌های ناپایدار شهرهای اقماری نیز گفت: یکی از مسایل مبتلابه کلانشهرهای کشور، رشد و گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی به شکل منفصل و گاهی متصل به شهر است. این وضعیت موجب شکل‌گیری بافت‌های ناپایدار و ناکارآمد به شکل اقماری در مجموعه کلانشهری شده است . مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد اصلی‌ترین کانون توجه  مهاجران جدید نیز به این نواحی بوده و ضروری است ضمن تدوین برنامه‌های پیش‌نگری و پیش‌گیری از رشد این سکونتگاه‌‌ها، اقداماتی رابرای ارتقا شرایط زندگی ساکنان این مناطق به اجرا ببریم.

وی در پایان با بیان این‌که کارگروه پیش‌گیری در ستاد ملی به ریاست  قوه قضائیه، اقدامات ارزشمندی را برای پیش‌نگری و پیشگیری به انجام رسانده‌اند، گفت: برنامه‌های توانمندسازی و ساماندهی این نواحی نیز توسط ستادهای استانی و شهری تدوین، اولویت‌بندی  و برای اجرا  به دستگاه‌های مرتبط  ابلاغ شده است.

 منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ آبان ۹۵
1033 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0