انتقاد از تعامل ضعیف دولت و بخش خصوصی در زمینه بهینه‌سازی انرژی/ معماری پایدار تمام اهداف بهینه‌سازی را برای ساختمان ایجاد نمی‌کند

کد خبر: 493 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ آبان ۹۵ - ۱۰:۵۱ ق.ظ
رئیس هیئت‌مدیره انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی با انتقاد از تعامل ضعیف دولت و بخش خصوصی در زمینه بهینه‌سازی انرژی ،گفت: اگرچه تعاریف، تئوری و مسیر دولت در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی صحیح است اما به دلیل اشکال در شیوه اجرا تاکنون در این حوزه به نتایج ارزنده‌ای نرسیده‌اند.

نجفی با اشاره به اینکه عملکرد وزارت‌خانه‌های مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی پایین‌تر از انتظار بود گفت: وزارت نیرو، نفت و محیط‌زیست همه پایین‌تر از سطح توقع فعالان بهینه‌سازی مصرف انرژی عمل کردند، با این‌وجود نباید یک‌طرفه به قاضی رفت و فعالیت این سازمان ها را در حد صفر ببینیم و باید در نظر داشت که کارآمدی دولت به دلیل مسائل متنوع و مختلفی که پیش رو داشته است، در بعضی حوزه‌ها ازجمله بهینه‌سازی مصرف انرژی کاهش‌یافته است.

وی در این خصوص افزود: دولت پایه درستی را در این زمینه در نظر گرفت که در آینده نتایج ملموس‌تری دارد. فضای معقولی ازاین‌جهت بر حوزه مصرف انرژی سایه افکنده اما اقدامات اجرایی و عملی به نتیجه نرسیده است. ازجمله اقدامات مثبت دولت یازدهم در بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی بند قاف و ماده ۱۲ است که در تعامل با بخش خصوصی انجام‌شده است.

این فعال صنعت انرژی در پاسخ به نحوی تأثیر معماری پایدار در بهینه‌سازی مصرف انرژی در پاسخ به این سؤال که آیا طراحی معماری پایدار در بهینه‌سازی مصرف انرژی مؤثر است گفت: اجرا و طراحی معماری پایدار نمی‌تواند تمام اهداف بهینه‌سازی را برای ساختمان ایجاد کند؛ اما بدون تردید می‌تواند با معماری پایدار جلوی درصد قابل‌توجهی از هدر رفت انرژی را گرفت.

وی بابیان اینکه اعمال و اجرای این ساختمان‌ها دارای مؤلفه‌ها خاص ازجمله محدودیت‌های زمین، جا و مکان است خاطرنشان کرد: اگر ساخت‌وساز این نوع معماری در همه مکان‌ها امکان‌پذیر بود اروپا تمام ساختمان‌های اجرایی خود را به این شکل طراحی می‌کرد؛ بنابراین باید گفت برای اجرای این نوع معماری محدودیت‌های زیادی وجود دارد.

نجفی در ادامه در این خصوص افزود: طراحی و جانمایی مناسب و استفاده از جزییاتی مانند نورگیری، گردش هوا و عایق سازی برای ایجاد معماری پایدار اصل مهم و حیاتی است و این جزییات می‌تواند در بهینه‌سازی مصرف انرژی نقش بسزایی داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که افزودن جزییات و مصالح کم‌مصرف و بهینه‌سازی می‌تواند در هدر رفت انرژی مؤثر باشد عنوان داشت: افزودن کالاهای کم انرژی برساختمان معمولی نمی‌تواند در ایجاد معماری پایدار مؤثر باشد. اصل معماری پایدار طراحی و بهره‌گیری از منابع موجود در کاهش مصرف انرژی است.

نجفی با اشاره به اینکه اگر دولت با بخش خصوصی بهتر تعامل کند، زودتر به نتیجه می‌رسد گفت: یکی از دلایلی که نتیجه تئوری‌های درست دولت در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی و دیگر حوزه‌ها قابل‌لمس نیست، تعامل ضعیف دولت با بخش خصوصی است. اگر دولت بخش خصوصی را بیشتر در فضای کار راه دهد و بهتر تعامل کند، به‌طورقطع به نتایج بهتری در این زمینه می‌رسیم.

رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی در خاتمه گفت: حلقه گمشده مقوله بهینه‌سازی مصرف انرژی عدم حضور پررنگ بخش خصوصی است و اگر این ورود اتفاق بیفتند دولت هم از این حضور سود فراوانی خواهد داشت و بدون تردید منفعت آن به دولت هم خواهد رسید. اگر دولت تعامل قوی‌تری با بخش خصوصی داشته باشد، در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی به شرایط بهتری می‌رسیم.

یادآور می شود دومین همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان ۱۰ و ۱۱ آبان ماه با حضور مقامات عالی وزارت خانه های راه وشهرسازی و نیرو، کمیسیون عمران و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان و کشور و نیز با مشارکت انجمن‌ها و کارشناسان در محل سالن همایش‌های صدا وسیما برگزار می‌شود.

منبع: صما

آرش نجفی در گفت‌وگو با «صما» بابیان مطلب فوق افزود: متأسفانه تغییرات مهمی در حوزه بهینه‌سازی دیده نمی‌شود اما نمی‌توان گفت تفکر و شعوری که دولت در فرایند بهینه‌سازی مصرف انرژی در پیش‌گرفته است، غلط است؛ البته دراین‌بین نباید اعمال سلیقه‌ها و تخریب‌های سال‌های گذشته را نادیده گرفت.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ آبان ۹۵
2280 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0