آشنایی با قطعات الکترونیک

الکترونیک یکی از شاخه های علم فیزیک نظری است و به قطعه هایی که در آن مورد بهره قرار می گیرند قطعات الکترونیکی گفته می شود. از جمله ی قطعات الکترونیک می توان به خازن ها، مقاومت، آی سی و غیره اشاره کرد. در ادامه به بررسی آی سی و کاربرد آنها در رباتیک و میکروکنترلر می پردازیم.

کد خبر: 990515001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ مرداد ۹۹ - ۸:۱۰ ق.ظ

الکترونیک یکی از شاخه های علم فیزیک است که به عبور جریان الکتریکی از اشیا گوناگون را تحت بررسی قرار می دهد. این علم با اشیایی سروکار دارد که به آنها قطعات الکترونیک گفته می شود. امروزه شرکت های زیادی در زمینه واردات و فروش قطعات الکترونیک فعالیت می کنند.  این قطعات الکترونیک اکثرا شامل موارد زیر می شود:

  • آی سی ها

آی سی یا مدار مجتمع قطعه الکترونیکی است قطعات الکترونیکی هستند که امروزه در صنعت الکترونیک بسیار پرکاربرد هستند. با پیشترفت تکنولوژی این قطعات به صورت نصب سطحی یا قطعات smd استفاده شده است به طوری که می توان آنها را در یک روی برد نصب کرد.

  • ترانزیستورها

این قطعات الکترونیک در صنایع الکترونیک و مخابرات و قدرت پرکاربرد است. ترانزیستورها هم می تواند در نیروگاه های برد و مراکز برق صنعتی استفاده شود. هم می تواند در صنایع الکترونیک نیز استفاده شود. یک ترانزیستور می تواند آنقدر اندازه و ابعاد کوچکی به خود بگیرد که امروزه در یک آی می توان میلیاردها ترانزیستور در آن جای داد.

  • دیودها

دیود المان دیگری می باشد که در صنایع مختلف استفاده می شود. اصطلاحا به دیود، یکسوساز گفته می شود چرا این المان جریان الکتریکی را فقط از یک سو از خود عبور می دهد.

  • المان های پسیو

مانند ( مقاومت ها و خازن ها(  هستند. این قطعات عضو جدایی ناپذیر در یک مدار الکتریکی می باشد. المان های پسیو انواع مختلف و اندازه های متفاوت دارند و در پکیج های مختلفی به بازار عرضه می گردد. فروشگاه الکترونیک امروزه شرکت های معتبر جهانی بسیاری تولیدکننده قطعات الکترونیک هستند. قطعات الکترونیک در دنیا آنچنان اهمیتی دارد که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال دست یابی آنها هستند. چرا که ارزش افزوده و سود خوبی را به کشورهای سازنده این قطعات می دهد. آمریکا، آلمان، چین، تایوان از جمله کشورهای تولیدکننده قطعات الکترونیک می باشد. در کشور ما نیز شرکت های دانش بنیان زیادی به دنبال دست یابی به این تکنولوژی و طراحی انواع مدارات الکترونیک هستند. لذا این شرکت ها به دنبال فروشگاه های الکترونیکی می گردند که بتوانند به صورت مستقیم قطعات الکترونیک را وارد کرده و به فروش آی سی های اورجینال می پردازند.     کاربردهای قطعات الکترونیک قطعات الکترونیک امروزه کاربردهای فراوانی در صنایع گوناگون دارد و بسیاری از شرکت ها و تولیدکننده به دنبال خرید قطعات الکترونیک اورجینال می گردد. از جمله کاربردهای قطعات الکترونیک می توان به تولیدکننده گان لوازم خانگی و صوتی تصویری تولیدکنندگان لوازم خانگی یکی از مهمترین صنایعی می باشند که به دنبال قطعات و آی سی های اورجینال هستند این قطعات برای آنها امر بسیار حیاتی دارد و در صورتی که قطعات الکترونیک آنها به موقع تامین نگردد ممکن است به چالش های فراوانی برخورد کنند. صنایع هوا و فضا و نظامی صنایع نظامی یکی دیگر از صنایع کشور محسوب می شود که بیشترین استفاده را از قطعات الکترونیک انجام می دهد در این صنایع از انواع آی سی ها در فرکانس های بالا و پایین برای برای برقراری ارتباط امن و تولید انواع رادارها استفاده می گردد. به علاوه در صنعت هوا و فضا بسیاری از هواپیما ها و موشک ها نیز از این قطعات الکترونیک استفاده می کنند. رباتیک رباتیک دانشی است که ماشین های قابل برنامه ریزی را برای کارکردهای عمومی در زندگی عادی و کارخانجات مختلف و حتی صنایع نظامی و فضایی طراحی و تولید می کند. ربات ها مثل رایانه کاملا قابل برنامه ریزی هستند و با توجه به برنامه ای که شما به عنوان یک رباتیک کار به آن می دهید توانایی انجام کارهای مختلف را دارا می شود. در دانشگاه نیز رشته ای تحت همین نام رباتیک هست که عموم سرفصل های آن در مورد سنسورها، مدارها، بازخوردها، پردازش داده ها و گسترش ربات ها می باشد. میکروکنترلر آی سی پر مصرف بازار یکی دیگر از مواردی که در خرید قطعات الکترونیک  دیده می شود میکروکنترلر ها هستند. چرا که این قطعات در اکثر بردهای الکترونیکی کاربرد دارند. میکروکنترلر قطعه ای است که از آن برای تحت کنترل قرار دادن سایر وسیله ها استفاده می کنند. این قطعه که نوعی آی سی یا مدار مجتمع است، قابل برنامه دهی می باشد. وجه تسمیه این نامگذاری ابعاد این قطعه و نیز توانایی آن برای کنترل قطعات و ماشین آلات و دستگاه های مختلف است. این قطعه پرمصرف معمولا از قسمت های حافظه ROM، حافظه RAM، پورت ورودی های ورودی و خروجی را به صورت یکجا دارد. از جمله مواردی که در قیمت میکروکنترلرهای تاثیرگذار است سرعت پردازنده آنها می باشد. چرا که عموما این قطعه کارکردی با سرعت بسیار زیاد دارند و توانایی این را دارند که دستورها و فرمان ها را با سرعت بسیار زیادی انجام دهند که البته در مقایسه با کامپیوترها سرعت پایین تری دارند.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ مرداد ۹۹
597 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0