نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند نقش مهندسان در بهبود کیفیت ساخت و ساز

آموزش نیاز جامعه مهندسی و تولید ساختمان های باکیفیت است.

همان طور که می دانید کاهش کیفیت ساخت و ساز و نداشتن ساختمان های مقاوم و ایمن، از به کار گیری نیروی غیر متخصص در حوزه صنعت ساختمان ناشی می شود. از سوی دیگر نظارت بر روند ساخت و ساز و رعایت ضوابط و استانداردها جدی گرفته نمی شود و همانند سایر کشورها در ایران از الگوی نظارتی استفاده نمی شود.

کد خبر: 961119015 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۹ بهمن ۹۶ - ۶:۴۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، ضمانت تامین کیفیت ساختمان ها به عهده وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان است. همان طور که می دانید کاهش کیفیت ساخت و ساز و نداشتن ساختمان های مقاوم و ایمن، از به کار گیری نیروی غیر متخصص در حوزه صنعت ساختمان ناشی می شود. از سوی دیگر نظارت بر روند ساخت و ساز و رعایت ضوابط و استانداردها جدی گرفته نمی شود و همانند سایر کشورها در ایران از الگوی نظارتی استفاده نمی شود. پس می توان ادعا کرد آموزش نیاز جامعه مهندسی و تولید ساختمان های باکیفیت است.

سابقه کار موردنیاز نظام مهندسی

سابقه کار موردنیاز نظام مهندسی

آموزش نیاز جامعه مهندسی و تولید  ساختمان های باکیفیت است.

نظارت باید توسط تشکل های مهندسی و مراکز پژوهشی فنی و مهندسی انجام شود و ضوابطی مانند مقررات ملی ساختمان که بیش از ۲۰ سال از زمان تصویب و ابلاغ آن می گذرد مورد توجه قرار بگیرد.

مسدولان وزارت راه و شهرسازی همواره  معتقدند برنامه ریزی و سیاست گدازی در صنعت ساختمان باید براساس احترام به حقوق شهروندی و بهبود کیفیت زندگی مردم باشد.

در این راستا برای تولید ساختمان های باکیفیت و مقاوم به بحث آموزش پرداخته و نیاز جامعه مهندسی که یکی از ارکان مهم ساخت و ساز هستند، را آموزش  استاندارد و کسب مهارت  و تجربه توسط مجری باصلاحیت می دانند.

پروانه اشتغال به کار مهندسی در چهار درجه، پایه۳، پایه ۲، پایه ۱ و ارشد صادر می شود. برای متقاضیان پروانه اشتغال با داشتن سوابق تجربی یا کارآموزی به میزان مندرج در ماده ۵ پروانه اشتغال پایه ۳ صادر می شود.

برای ارتقا از پایه ۳ به پایه ۲ داشتن ۴ سال و از پایه ۲ به  پایه ۱،  ۵ سال و از  پایه ۱ به  ارشد ۶ سال سابقه کار حرفه ای در پایه قبلی و موفقیت در آزمون مربوط ضروری است.

با توجه به قانون فوق می توان گفت قانون گذار کسب تجربه و مهارت را در کنار مدرک مفید و  دارا بودن مهارت و سوابق تجربی را ضرورت دانسته است.

آسیب شناسی سیستم جاری آموزش

و اما سوال این است؛ آیا فارغ التحصیلان رشته های مهندسی ساختمان پس از اخذ مدرک به کارورزی پرداخته و در کارگاه های ساختمانی به دنبال مهارت آموزی هستند؟

آنچه محل تامل بیشتر است اینکه آیا مهندسان پس از گذراندن دوره های آموزشی و کارآموزی وقتی وارد حرفه می شوند توانمندتر شده و در نهایت ساختمان هایی باکیفیت می سازند؟

 

سابقه کار موردنیاز نظام مهندسی

آسیب شناسی سیستم جاری آموزش، کارآموزی وکسب مهارت برای مهندسان از دغدغه های مهم و اساسی برای صنعت ساختمان محسوب می شود.

در تمام دنیا نیروی انسانی جایگاه ویژه و نقش کلیدی داشته و می توان گفت به کارگیری نیروی انسانی ماهر و با صلاحیت پاشنه آشیل ارتقا و بهبود کیفیت ساخت و ساز است.

تهیه نظام نامه پیشنهادی مهندس کارآموز

از سوی دیگر با توجه به معضل بیکاری در کشور ما که این روزها ابرچالش محسوب می شود، طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی مطرح شد تا با اجرای آن سطح مهارت آنها بالا رفته و جذب بازار کار شوند.

در این راستا تیر ماه سال جاری شاهد انعقاد تفاهم نامه طرح کارآموزی دانش آموختگان متقاضی ورود به حرفه مهندسی میان شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و وزارت راه و شهرسازی بودیم.

به دنبال امضای این تفاهم نامه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، از تهیه نظام نامه پیشنهادی مهندس کارآموز دفتر مقررات ملی ساختمان  خبر داد.

منوچهر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی نیز با تایید طرح کارورزی معتقد است؛ سازمان نظام مهندسی  از نظر اجرا  باید به جایگاه واقعی خود برسد و تمام صاحب نظران این حرفه و مهندسان جوان هم باید بپذیرند که برای انجام مسئولیت های مهم باید تجربه کسب کنند.

هرچند معرفی یک طرح و انعقاد تفاهم نامه، ضمانت اجرایی برای آن نیست؛ لازمه موفقیت این طرح و رویکرد مثبت آن در صنعت ساختمان به هماهنگی مناسب بین دستگاه ها و نهادهای دولتی، بخش خصوصی و  همچنین کارورزان  بستگی دارد.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی قزوین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ بهمن ۹۶
1348 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0