تخلف مهندسان ناظر در کمیسیون ماده 100 عضو هیات ‌مدیره سازمان نظام مهندسی خبر داد:

دو درصد مصالح ساختمانی استاندارد هستند

پیش‌ نویس بازنگری تولید مصالح ساختمانی درحالی نهایی شد که بگفته عضو هیات ‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از پنج هزار مصالح صنعت ساختمانی تنها صد مورد (دو درصد) آن دارای استانداردهای اجباری ملی است. طبق همین اساس توجه به کیفیت مصالح ساختمانی الزامی بنظر میرسد.

کد خبر: 960717004 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ مهر ۹۶ - ۱۰:۵۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، پیش‌ نویس بازنگری تولید مصالح ساختمانی درحالی نهایی شد که بگفته عضو هیات ‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از پنج هزار مصالح صنعت ساختمانی تنها صد مورد (دو درصد) آن دارای استانداردهای اجباری ملی است. طبق همین اساس توجه به کیفیت مصالح ساختمانی الزامی بنظر میرسد.دو درصد مصالح ساختمانی استاندارد هستند

دو درصد مصالح ساختمانی استاندارد هستند

دو درصد مصالح ساختمانی استاندارد هستند

دو درصد مصالح ساختمانی  استاندارد هستند

مهدی روانشادنیا در حاشیه نهمین کنفرانس ملی بتن و پانزدهمین گردهمایی روز بتن در گفت: مصالح بعنوان یکی از بخش‌ های ابتدایی فرآیند ساخت ساختمان اهمیت بسیاری دارند و لازمه افزایش بهره ‌وری ساخت در کشور، مدیریت زنجیره تامین مصالح ساختمانی در فرآیند تولید ساختمان است.
روانشادنیا با اشاره به این که ساختمان بر سازه استوار است و از بین مصالح ساختمانی مورد استفاده، مصالح سازه‌ ای نقش ویژهای در عمر مفید ساختمان دارند، بیان کرد: باید تمام فرآیند ساخت را با مدیریت یک پارچه پروژه به سرانجام برسانیم و در این راستا از زمان تولید مصالح تا حمل آن به کارگاه و نهایتا اجرا و تکمیل یک ساختمان باید فرآیندی یک پارچه داشته باشد.
افزایش سازه‌ های بتنی بعد از پلاسکو
وی با اشاره به اهمیت بتن در حوزه ساخت و ساز‌های شهری افزود: با توجه به ملاحظات اقتصادی و نگرانی‌ هایی که بعد از حریق پلاسکو بوجود آمد امسال سهم پروانه ‌های مربوط به ساختمان‌ های بتنی پنج درصد بیش از مدت مشابه سال پیش بوده و قریب به هفتاد و پنج درصد رسیده است.
عضو هیات ‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: البته این درصد در شهرهای مختلف متفاوت است مثلا در شهرهایی همچون مشهد و شیراز توجه به سازهای فلزی بیش تر است و در شهرهایی مانند اصفهان، بتن طرفداران بیش تری دارد.
وی تصریح کرد: در مورد بتن بخصوص تیرچه‌ های پاشنه بتنی و بتن آماده، استاندارد ملی وجود دارد ولی توجه به آن ها تا همین امسال خیلی ناچیز بود.
این استاد دانشگاه خاطر نشان ساخت: متاسفانه در مواردی مشاهده شده در ساختمانی که قیمت متر مربع فروش آن بیش از ده میلیون تومان است، مشکلاتی مانند کنترل کیفیت نامناسب اجزای بتنی، استفاده از بتن کارگاهی در ستون‌ ها، دست کاری وزن تراک میکسرها، کم بودن عیار سیمان و رعایت نکردن دقیق طرح اختلاط وجود دارد.
افزایش بازرسی ‌ها
این فعال حوزه ساختمان در خصوص اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای افزایش کیفیت سازه‌ های بتنی یاد آور شد: در سال پیش تفاهمنامه ‌ای با سازمان استاندارد داشتیم که امسال آن را به همکاری در بازرسی ‌های بتن گسترش دادیم و بازرسی‌ های سال نود و شش، سه برابر بازرسی‌ های سال نود و پنج شده و فرآیند کنترل کیفیت ساخت و راهنمایی ناظران از متوسط ماهانه هفتصد مورد به دو هزار بازرسی در ماه افزایش یافته است.
به گفته وی، با امضای این تفاهم نامه و افزایش بازرسی ‌ها، عرضه تیرچه‌ های غیراستاندارد بیست درصد کم تر از سال پیش شده و عیوب بحرانی این تیرچه‌ ها چهل درصد کاهش یافته است هر چند که این کافی نیست و باید در آینده همکاری‌ های سازمان استاندارد، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ ها توسعه بیش تری پیدا کند تا مردم از خرید یک ساختمان احساس امنیت بیش تری داشته باشند.
وی عنوان کرد: این در کنار اقدامات نرم افزاری مثل صدور شناسنامه فنی الکترونیک و بیمه تضمین کیفیت می ‌تواند سبب رضایت بهره‌ برداران و افزایش کیفیت زندگی گردد، اگرچه در آینده باید بیش از پیش متوجه بحث ‌های محیط زیستی و استفاده از مصالح بازیافتی و کاهش مصرف مواد و مصالح نیز باشیم.
پیش ‌نویس نهایی گردید
نماینده سازمان برنامه و بودجه در نظام فنی- اجرایی کشور نیز در نهمین کنفرانس ملی بتن و پانزدهمین گردهمایی روز بتن از گرداوری پیش‌ نویس نهایی بازنگری تولید مصالح ساختمانی خبر داد.

دو درصد مصالح ساختمانی استاندارد هستند


علی رضا توتونچیان گفت: پیش نویس نهایی بازنگری مصالح ساختمانی گرداوری شده ضمن این که پیش ‌نویس حوزه سازه هم درحال نهایی شدن است.
توتونچیان با اعلام این که بلافاصله بعد از نهایی شدن پیش ‌نویس برای نظرخواهی اطلاع ‌رسانی می ‌شود، افزود: از صاحب نظران حوزه بتن می ‌خواهیم با ارائه استدلال‌ در نهایی شدن پیش ‌نویس مذکور کمک کنند تا تضادی میان ۲ آیین‌ نامه بتن و مبحث نه مقررات ملی ساختمان نباشد و این دو آیین‌ نامه پشتیبان یک دیگر باشند.
وی ادامه داد: متاسفانه شاهد چالش ایجاد نظام‌ های مختلفی بوده‌ ایم که آن ها بصورت یک پارچه با یک دیگر کار نمی ‌کنند ولی ماده سی و چهار احکام دایمی توسعه کشور قرار است این هماهنگی را برقرار کند تا منابع محدود بصورت درستی مورد استفاده قرار گیرد.
لزوم استفاده از بتن مقاوم
ریااست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم در نهمین کنفرانس ملی بتن با اشاره به لزوم استفاده از بتن مقاوم در ساختمان ‌های بلند مرتبه در کشور افزود: ساختمان ‌های بلند مرتبه در کشور بیش تر بر پایه اسکلت فولادی ساخته شده که باید با اصلاح این روند شرایط برای ساخت ساختمان ‌های بلند مرتبه بتنی فراهم گردد.
محمد شکرچی‌ زاده گفت: در دنیا ساختمان ‌های بلند مرتبه ازجمله برج دوبی و پتروناس کوالالامپور بر پایه اسکلت بتنی ساخته شده و در ایران هم باید در احداث ساختمان‌ های بلند به این مساله توجه جدی داشته باشیم.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، ساخت برج میلاد، سردر دانشگاه تهران، سد کارون چهار، روسازی بتنی در فرودگاه مهرآباد روسازی بتنی در بزرگراه اصفهان- شیراز و تیرهای پیش ساخته در بندر امام را ازجمله طرح‌ های موفق بتنی در کشور ذکر کرد.
شکرچی زاده ادامه داد: در طول سال ‌های گذشته استفاده از سازه‌ های بتنی نسبت به سازه‌ های اسکلت فلزی روند رو به رشدی داشته است.
وی تاکید کرد: در عرصه سازه‌ های فولادی هم در سال‌ های اخیر از بعد نرم ‌افزاری و سخت‌ افزاری به نتایج خوبی رسیدیم و اگر صحبت از بتن می ‌کنیم بمعنای زیر سوال بردن توان مهندسین در حوزه سازه‌ های فولادی نیست بلکه باید با جهت‌ دهی مناسب شرایطی فراهم گردد تا این مصالح ساختمانی در جای خود مورد استفاده قرار گیرد.
وی تصریح کرد: مزیت‌ های زیاد بتن موجب می‌ گردد تا استفاده بیش تر از آن بعنوان یکی از اولویت‌ های امروز کشور در حوزه‌ های مختلف مد نظر قرار گیرد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مقاومت در مقابل حریق، دسترسی به سنگدانه‌ های مناسب، مصرف انرژی کم تر و به تبع آن کاهش گازهای گلخانه‌ ای را از برجسته ‌ترین مزایای استفاده از بتن نام برد و گفت: ظرفیت‌ های ایجاد شده در کشور برای تولید سیمان در سال‌ های اخیر روند رو به رشدی داشته تا جاییکه حتی با مازاد تولید سیمان هم روبرو بوده ‌ایم.
وی خاطر نشان کرد: در شصت و پنج سال گذشته با افزایش سه برابری جمعیت جهان، تولید فولاد ده و تولید سیمان در جهان سی و چهار برابر شده و افزایش سی و چهار برابری تولید سیمان در جهان از سال ۱۹۵۰تا ۲۰۱۵ نشان‌ دهنده رشد ساخت و سازهای بتنی در کشورهای مختلف جهان است.
بگفته شکرچی زاده، طبق آمار و ارقام موجود هم چنین برآورد مصرف مصالح ساختمانی از سال ۲۰۰۲تا ۲۰۰۵ حاکی است که فولاد در مقایسه با سیمان و بتن سهم کم تری را در ساخت وساز به خود اختصاص داده و افزایش تولید و مصرف سیمان نشان‌ دهنده جایگاه خیلی مهم صنعت بتن در دنیا است.
منبع : تعادل

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی بوشهر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ مهر ۹۶
1126 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0