ریاست نظام مهندسی تهران مطرح کرد:

ساخت نود درصد ساختمانهای تهران توسط افراد بدون صلاحیت/ خریداران از سازندگان «بیمه تضمین کیفیت» بخواهند

ریاست سازمان نظام مهندسی تهران با بیان این که شهرداری در مورد اجرای قانون ورود افراد صلاحیت دار بعرصه ساخت و ساز مقاومت میکند، بیان کرد: نود درصد ساخت و سازها در شهر تهران توسط افراد بدون صلاحیت ساخته میشود.

کد خبر: 960514008 تاریخ انتشار: شنبه ۱۴ مرداد ۹۶ - ۸:۴۴ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،ریاست سازمان نظام مهندسی تهران با بیان این که شهرداری در مورد اجرای قانون ورود افراد صلاحیت دار بعرصه ساخت و ساز مقاومت میکند، بیان کرد: نود درصد ساخت و سازها در شهر تهران توسط افراد بدون صلاحیت ساخته میشود.ساخت نود درصد ساختمانهای تهران توسط افراد بدون صلاحیت

ساخت نود درصد ساختمانهای تهران توسط افراد بدون صلاحیت

ساخت نود درصد ساختمانهای تهران توسط افراد بدون صلاحیت

ساخت نود درصد ساختمانهای تهران توسط افراد بدون صلاحیت

حسن قربان خانی، در پاسخ به این پرسش که علیرغم سخت‌گیریها در ساخت و سازهای تهران هنوز هم کیفیت واحدهای مسکونی پایین است، تصریح کرد: علت اصلی پایین بودن کیفیت ساخت و ساز، نبود افراد متخصص در فرایند ساخت و ساز است، زیرا که ساخت و ساز محصول یک فرایند است که هم باید طراحی خوب، هم باید نظارت خوب و هم باید توسط افراد دارای شرایط و صلاحیت دار ایجاد گردد.
قربانخانی گفت: اکنون نود درصد ساختمانهای ساخته شده در تهران توسط تولیدکنندگان و بصرف این که آن افراد سرمایه دارند صورت میگیرد و بعبارتی این ساخت و سازها توسط افراد غیرمتخصص ساخته میشود.
وی ادامه داد: این افرادیکه تنها بصرف داشتن سرمایه وارد عرصه ساخت و ساز میشوند، عمدتاً در صدد این هستند که مهندسین ناظر را بنوعی کنار زده و از مصالح ساختمانی غیراستاندارد استفاده کنند.
وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم این که در ماده چهار قانون نظام مهندسی تأکید شده است که هر فردیکه وارد عرصه ساخت و ساز میشود باید صلاحیت دار باشد، ولی میبینیم که هیچ گوش شنوایی برای آن نیست و شهرداری هم مقاومتهای بی‌ موردی در مورد جلوگیری از ورود افراد صلاحیت دار بعرصه ساخت و ساز دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: سازمان نظام مهندسی هم بهیچ عنوان مدعی نیست که نباید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد، لذا بصورت مداوم برای مهندسین ناظر دوره‌های بازآموزی ترتیب میدهد و معتقد است که مقررات ملی ساختمان باید گسترش پیدا کند.
وی از گسترش مقررات ملی ساختمان با ورود آقای ضمانت بزودی در رسانه ‌های تصویری و شنیداری خبر داد و اظهار داشت: بزودی با ورود آقای ضمانت به رسانه ‌ها همت خواهد شد تا مردم را با مقررات ملی ساختمان آشنا کند و به آن ها بیاموزد که در زمان خرید واحد مسکونی از فروشند گان شناسنامه فنی و ملکی و بیمه تضمین کیفیت را درخواست کنند.


رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به این که قطعاً وقتی مردم از فروشند گان مسکن درخواست بیمه تضیمن کیفیت، شناسنامه فنی و ملکی و مجری ذی صلاح را داشته باشند، کیفیت ساخت و ساز بیش از پیش افزایش خواهد یافت، عنوان کرد: بهر حال باید ماده چهار قانون نظام مهندسی که میگوید هر فردیکه وارد عرصه ساخت و ساز میشود صلاحیت دار باشد باید یک روزی و از یک نقطه‌ ای شروع گردد.
او گفت: اگر ده سال پیش این قانون شروع شده بود، در حال حاضر در بالا بردن کیفیت و عمر مفید ساختمانها خیلی جلو بودیم.
*مقاومت شهرداری در مورد ورود افراد صلاحیت دار به ساخت و ساز بی علت است
وی در پاسخ به این پرسش که علت مخالفت و یا مقاومت شهرداری برای اجرای ماده چهار قانون نظام مهندسی چیست، عنوان کرد: مقاومت شهرداری در این مورد بی‌ علت است زیرا که آن ها عنوان میکنند که عدم ورود افراد صلاحیت دار بعرصه ساخت و ساز باعث ارتقا هزینه صدور پروانه و هزینه ساخت و ساز میشود.
رئیس سازمان نظام مهندسی تهران خاطر نشان کرد: بهر حال باید عدم ورود افراد بدون صلاحیت بعرصه ساخت و ساز را یک روزی از یک نقطه ‌ای شروع کنیم تا بتوانیم عمر مفید ساختمانها را ارتقا دهیم.
وی افزود: قطعاً با بالا رفتن یک سال بعمر مفید ساختمانها ۴ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور کمک خواهد شد.

منبع : خبرگزاری فارس

 

کانال تلگرام نظام مهندسی زنجان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ مرداد ۹۶
1044 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0