ضوابط خاص اجزای تاسیسات مکانیکی و برقی تاسیسات مکانیکی و برقی

ضوابط خاص اجزای تاسیسات مکانیکی و برقی

تاسیسات مکانیکی و برقی چیست؟ در این قسمت حداقل الزامات مورد نیاز در تأسیسات برقی و مکانیکی در طراحی، پیاده سازی، بهره برداری، نگهداری، اصلاح و بازرسی ساختمان مورد بررسی قرار می گیرد.مقررات این بخش باید دستگاه های برقی و مکانیکی را برای ایمنی و بهداشت و تامین انرژی کنترل کند. الزامات این بخش شامل هر گونه تغییر در کاربری ساختمان است. در ادامه با تاسیسات مکانیکی و برقی آشنا خواهید شد.

کد خبر: 980222008 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ - ۱۲:۰۸ ب.ظ

تاسیسات مکانیکی و برقی چیست؟ در این قسمت حداقل الزامات مورد نیاز در تأسیسات برقی و مکانیکی در طراحی، پیاده سازی، بهره برداری، نگهداری، اصلاح و بازرسی ساختمان مورد بررسی قرار می گیرد.مقررات این بخش باید دستگاه های برقی و مکانیکی را برای ایمنی و بهداشت و تامین انرژی کنترل کند. الزامات این بخش شامل هر گونه تغییر در کاربری ساختمان است. در ادامه با تاسیسات مکانیکی و برقیآشنا خواهید شد.

ضوابط خاص اجزای تاسیسات مکانیکی و برقی

ضوابط خاص اجزای تاسیسات مکانیکی و برقی

ضوابط خاص اجزای تاسیسات  مکانیکی و برقی

تاسیسات برقی

تاسیسات برقی یکی از مهمترین موارد در هر ساختمان هستند.اجرایتأسیسات برقی ساختمان باید توسط متخصصین با تجربه در این زمینه انجام شود.از آنجا که این امکانات عموما زیر دیوارها هستند، پیچیدگی آنها از دید بیننده پنهان است و بهترین و ایمن ترین طرح را می توان اجرا کرد.هرچه تاسیسات برقی ساختمان درست و دقیق تر اجرا می شود، فرآیند  اجرا طولانی تر خواهد بود.نصب و راه اندازی برق معمولا شامل سیستم های روشنایی، آلارم آتش، آنتن مرکزی و تلفن، و در برخی موارد برق اضطراری است.

تاسیسات مکانیکی

 

تاسیسات مکانیکی به دو دسته کلی تاسیسات صنعتی و ساختمانی تقسیم می شوند.تاسیسات مکانیکی صنعتی شامل قطعاتی از قبیل انتقال آب، فاضلاب، یا به طور کلی انواع مایعات، تصفیه آب و فاضلاب، تولید انرژی از حرکت سیال و … می باشد. تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل امکانات بهداشتی (تامین آب و فاضلاب، تهویه مطبوع)، خنک کننده، گرمایش( مبدل هوا و اگزاست)، و همچنین امکاناتی مانند استخر شنا، سونا، جکوزی و غیره است. در جهان امروز، رفاه و آسایش انسان یکی از اهداف اصلی است. نقش تأسیسات مکانیکی به عنوان بخشی از ساختمان هایی که مردم هر روز با آن ارتباط برقرار می کنند، بی تردید مهم است.

پاسخ تشریحی آزمون مهندسی تاسیسات برقی نظارت

آزمون نظام مهندسی برق نظارت

بنابراین یادگیری و درک امکانات مکانیکی تمام اپراتورهای ساختمانی یکی از مسائل مهم است. دانشجویان این حوزه در طول دوره، طراحی، محاسبه، پیاده سازی، نگهداری،امکانات بهداشتی، امکانات گرمایش، تأسیسات تأمین گاز برای ساختمان های مسکونی، راه اندازی، تعمیر و نگهداری و تعمیر واحد های داخلی و تجاری تبرید، نقشه برداری و … را می آموزند.

ضوابط خاص اجزای تاسیسات مکانیکی و برقی

ضوابط خاص اجزای تاسیسات مکانیکی و برقی

ساختمان های موجود

تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان های موجود که قبل از انتشار رسمی این شرایط و مقررات قانونی مورد استفاده قرار گرفتند، مشمول الزامات قانونی این بند نیست، اما از زمان انتشار رسمی مقررات این موضوع، کار در ساختمان های در دست ساخت باید با پیروی از این احکام انجام شود.

ضوابط خاص اجزای تاسیسات مکانیکی و برقی

مقررات عمومی تاسیسات مکانیکی و برقی

  • طراحی، نصب، راه اندازی، نگهداری سیستم های حرارتی، جایگزینی هوا و تهویه مطبوع باید مطابق با الزامات بند ۱۴ قوانین ساختمان ایران انجام شود
  • طراحی سیستم های آب سرد و گرم و دفع فاضلاب باید مطابق با الزامات بند ۱۶ قوانین ساختمان ایران انجام شود.
  • لوله گذاری گاز طبیعی ساختمان، نصب وسایل گازی و نصب دودکش ها باید با الزامات بخش ۱۷ قانون ساختمان ایران مطابقت داشته باشد.
  • طراحی سیستم آتش نشانی باید مطابق با الزامات بخش ۳ مقررات ملی ساختمان ایران انجام شود.
  • طراحی آسانسور و پله برقی باید مطابق با الزامات مندرج در بخش ۵ مقررات ملی ساختمان ایران انجام شود.
  • طراحی و پیاده سازی تاسیسات برق ساختمان ها باید مطابق با الزامات فصل ۱۳ مقررات ملی ساختمان ایران انجام شود
  • تاسیسات تامین یا انتقال برق نباید در صورت انفجار در معرض تماس با عناصر قابل اشتعال یا هادی های الکتریکی باشد
  • در صورت لزوم، در مجاورت تسهیلات و عناصر آسیب دیده، هر یک از آنها باید کاملا جداگانه بتواند بار انفجاری مرتبط را حفظ کند.
  • امکانات ضروری در هر ساختمان (مانند منابع آب، برق اضطراری و تلفن) باید پیش بینی شود.
  • فضای باز ساختمان باید با تجهیزات و سطوح برای اورژانس پزشکی، آب، تلفن و برق اضطراری مجهز شود.
  • حضور شیر آتش نشان در هر ساختمان لازم است تعداد و فاصله شیر های آتش نشانی مطابق با مقررات اداره آتش نشانی خواهد بود.

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ اردیبهشت ۹۸
1596 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0