شهرداری شورای شهر و نظام مهندسی به قلم حامد مظاهریان

شهرداری، شورای شهر و نظام مهندسی

روز دوشنبه فرصتی دست داد تا با حضور در صحن شورای شهر مشهد در خصوص فرآیندساخت و ساز شهری سخنرانی داشته باشم. در رابطه با شورای شهر مشهد باید گفت که این شورا از بدو تشکیل در دوره جدید تلاش داشته تا بادیدگاهی متفاوت از گذشته به بحث مدیریت کلانشهر مشهد بپردازد و تا کنون که اقدامات شورا را دنبال کرده ام به خوبی مشخص است که تا حد قابل قبولی در مقایسه با دیگر کلانشهرها موفق عمل کرده است.

کد خبر: 970226005 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۷ - ۱۲:۵۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، روز دوشنبه فرصتی دست داد تا با حضور در صحن شورای شهر مشهد در خصوص فرآیندساخت و ساز شهری سخنرانی داشته باشم. در رابطه با شورای شهر مشهد باید گفت که این شورا از بدو تشکیل در دوره جدید تلاش داشته تا بادیدگاهی متفاوت از گذشته به بحث مدیریت کلانشهر مشهد بپردازد و تا کنون که اقدامات شورا را دنبال کرده ام به خوبی مشخص است که تا حد قابل قبولی در مقایسه با دیگر کلانشهرها موفق عمل کرده است.

شهرداری شورای شهر و نظام مهندسی

شهرداری شورای شهر و نظام مهندسی

شهرداری، شورای شهر و نظام  مهندسی

در سخنانم در صحن شورای شهر مشهد به موضوع کلیدی و مهم نظارت و کنترل ساختمان اشاره داشتم و ضمن آنکه بر مسئولیت شهرداری ها در اجراء آن تاکید کردم به آسیب شناسی فرآیند گذشته پرداختم و در ادامه بر لزوم کاهش سیستم بوروکراسی و محاسن ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی مبنی بر لغو ارجاع سخن گفتم.

همچنین در ادامه صحبت هایم به موضوع ظرفیت خدمات مهندسی استان پرداختم، اینکه اکنون در شهر مشهد حدود ۴۰ هزارنفر عضو سازمان هستند و از این بین حدود ۱۹ هزارنفر دارای پروانه و صلاحیت مهندسی، اما شاید در سال تنها به ۳ تا ۴ هزارنفر کار ارجاع می شود و اضافه کردم با پیش بینی ها مبنی بر آنکه در چندسال آینده تعداد مهندسان به دو برابر افزایش خواهد یافت حقیقتا ادامه مسیر توزیع کوپنی کار مهندسی امکان پذیر نخواهد بود.

متاسفانه این امر تنها به استان خراسان رضوی محدود نمی شود، بلکه با جستجویی ساده میتوان دریافت که در سایر استان ها نیز مهندسان با چنین چالش هایی روبرو هستند و حاصل این امر چیزی نخواهد بود جزء قربانی شدن دانش مهندسی کشور

اید دانست که حقیقتا مهندسی کاری تفننی و هرازگاهی نیست که مهندسان هرازگاهی منتظر ارجاع کار باشند. مهندسی شغل و حرفه ای مهم، حیاتی از منظر تولید ارزش افزوده برای کشور و پرطرفدار است و منزلت اجتماعی شغل مهندسی ساختمان با توزیع کار کوپنی به آن بر نخواهد گشت.

شهرداری شورای شهر و نظام مهندسی

در این سخنرانی تاکید کردم که سازمان های نظام مهندسی ساختمان باید به جایگاه حرفه ای و واقعی خویش که همانا اعتلای مهندسی است برگردند، جایگاهی که امروزه در نگاه مردم به مانند بنگاه هایی مالی می ماند که خدمات لازم و ضروری را نیز ارائه نمی دهند.

پس از سخنرانی و گفت و گوهای معمول جلسه فرصتی دست داد تا دیداری با شهردار مشهد نیز داشته باشم.
در این جلسه که در آن مدیرکل اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی ، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر مشهد و رئیس نظام مهندسی ساختمان این استان حضور داشتند مباحث مختلف شهر مطرح شد.

در خصوص شهردار مشهد مهندس تقی زاده خامسی باید گفت که تحولات و اقدامات صورت گرفته توسط ایشان در یک سال گذشته نشان داده است که چه فاصله معناداری میان انتخاب مدیری متخصص و علمی با سایرین وجود دارد.
به طور کلی در این جلسه توافقات خوبی برای افزایش کیفیت ساخت و ساز و اصلاح فرآیند اداری آن به نفع ساکنین شهر که ذی نفعان اصلی خدمات ارائه شده توسط ما مهندسان هستند گرفته شد

حامد مظاهریان- ۲۶ اردی بهشت ۱۳۹۷

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ اردیبهشت ۹۷
1211 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0