مصاحبه با مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز؛ داریوش خسروی مدیر واحد امور دفاتر نمایندگی مصاحبه با مدیران سازمان

مصاحبه با مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز؛ داریوش خسروی مدیر واحد امور دفاتر نمایندگی

مهندس خسروی آیا دفاتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی در شهرهای مختلف استان توانسته اند اهداف مورد نظر سازمان را در توسعه خدمات مهندسی محقق کنند؟

کد خبر: 960716017 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ مهر ۹۶ - ۳:۵۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز ،مهندس خسروی آیا دفاتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی در شهرهای مختلف استان توانسته اند اهداف مورد نظر سازمان را در توسعه خدمات مهندسی محقق کنند؟مصاحبه با مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

مصاحبه با مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

مصاحبه با مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز؛ داریوش خسروی مدیر واحد امور دفاتر نمایندگی

مصاحبه با مدیران سازمان  نظام مهندسی ساختمان استان البرز؛ داریوش خسروی مدیر واحد امور دفاتر نمایندگی

دفاتر نمایندگی تنسیق امور خدمات مهندسی را در حوزه مربوط به مسوولیت های خود به نحوه احسن انجام میدهند و بعنوان بازوهای اجرایی سازمان در شهرهای مختلف در حال اجرای قوانین و مقررات مربوط به مهندسی ساختمان میباشند. با توجه بعدم فرهنگ سازی مناسب در شهرهای اقماری و عدم رعایت قوانین و مقررات ملی ساختمان توسط عوامل دیگر دست اندر کار ساخت وساز ، نظام مهندسی توانسته بانی و مروج خوبی در راستای اجرایی نمودن مقررات ملی ساختمان باشد.
این دفاتر تا چه اندازه توانسته اند در برقراری ارتباط با مسوولان شهرهای حوزه مسوولیتشان موفق باشند؟
در اکثر دفاتر نمایندگی ارتباط با مسوولان شهری بخوبی برقرار گردیده و مسوولان شهری حضور مدیران دفاتر را بعنوان مرجع اجرای قوانین و مقررات مربوط به ساخت وساز میدانند. البته در مواردی هم به علت تصمیمات واکنشی بعضی از مدیران شهری بمنظور حل موقت مشکلات، عدول از ضوابط و قوانین صورت گرفته اما چون مسوولین دفاتر خواهان اجرای قوانین و مقررات میباشند در مقابل عدول از قوانین و مقررات ملی، مقاومت مینمایند البته هیات مدیره سازمان قطعاً پی گیر اجرای قوانین در استان بوده و در صورت بروز تخلف با خطاکاران برخورد قانونی خواهد کرد.
مهمترین موانع توسعه خدمات مهندسی در شهر های مختلف استان چیست؟
-عدم آشنایی نهادها و سازندگان با قوانین و مقررات ملی ساختمان
-وجود برخی از قوانین دست و پا گیر در ارایه خدمات مهندسی
-وجود سازندگان غیر متخصص و نا آشنا با مقررات ملی ساختمان
-عدم ارایه خدمات مناسب توسط بعضی از مهندسان که سبب نارضایتی مالکان و سازندگان می شود
-رکود بازار ساخت و ساز و رقابت مالکان به انجام ساخت و ساز غیر اصولی به علت هزینه پایینتر
-مقررات و هزینه های بالای دریافت جواز و صدور پایان کار
-عدم توازن هزینه های اخذ پروانه ،ساخت و اخذ پایان کار و نهایتاً قیمت تمام شده با قیمتهای فروش منطقه ای
-تمایل خریداران به ساخت ساختمان های قول نامه ای به علت هزینه پایین و عدم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه
-بی توجهی بعضی از ارگان ها به ساخت و ساز غیر مجاز
در دوره مسوولیت شما چه اقداماتی برای بهبود خدمات رسانی دفاتر نمایندگی رخ داده است؟
یکی از اقدامات ما در این دوره استمرار و تاکید بر برگزاری نشست های منظم با مسوولان دفاتر و هیات رییسه سازمان بوده است. این امر سبب انتقال مستقیم موانع و مشکلات هر منطقه و تسریع در رفع آن ها شدده است. هم چنین در این مسیر کارگروه هایی جهت رفع معضلات و مشکلات تشکیل گردید که توانسته نقش اثرگذاری ایفا کند. برگزاری نشست های کمیته نظارت بر دفاتر و سیاست گذاریهای مناسب با اخذ تاییدیه از هیات مدیره محترم سازمان و بازدید میدانی از دفاتر و بررسی مشکل ها و نواقص دفاتر نمایندگی و دفاتر مهندسی نیز از اقدامات موثر در این دوره است. تلاش کرده ایم با شناسایی مشکلات و پی گیری جهت دریافت مصوبات قانونی از هیات مدیره و اجرایی کردن مصوبات و هم چنین پیشنهاد راهکارهای عملی جهت تسریع در امور دفاتر از جمله کنترل نقشه ها ارایه خدمات ماده سی و سه وگاز و نقشه برداری، فعالانه تر بعرصه رفع موانع وارد شویم.

مصاحبه با مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

گرداوری فرآیند اجرای مناسب عملکردهای مربوط به امور دفاتر نمایندگی و جلوگیری از اعمال سلایق شخصی افراد در انجام امور ، راه اندازی اتوماسیون اداری جهت عملکرد بهتر دفاتر و صرفه جویی در زمان و هزینه جهت جلوگیری از تلف شدن منابع ، تسهیل و تسریع در انجام امور دفاتر نمایندگی و پیگیریهای متناوب و مکرر جهت رفع نیاز و فراهم آوردن امکانات لازم برای دفاتر، از دیگر اقداماتی بوده که سبب تسریع در ارایه خدمات ، وحدت رویه و کسب رضایت مراجعان شده است.
البته لازم به ذکر است که در این دوره با برگزاری کمیته طرح دعاوی و تخلفات به صورت مستمر هفتگی و مقابله با متخلفین و ارجاع آنها به شورای انتظامی و سایر مراجع رسمی سعی شد تا بر عزم سازمان برای اجرای دقیق مقررات تاکید بیش تری گردد.
یکی از اقدامات ما در این دوره ارتقای سطح خدمات دفاتر بوده است با این هدف در کنار تلاش در تامین شرایط رفاهی برای مدیران و پرسنل محترم دفاتر نمایندگی با برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی برای ایشان ، گرداوری و اجرای فرآیند نمره دهی و ارزش گذاری دفاتر و افزایش نظم در حضور موثر پرسنل در محل خدمت و اخذ منظم گزارش عملکرد دفاتر، توانستیم با ارایه خدمات بهتر به مراجعین سطح رضایت مندی ایشان را بالا ببریم.
علاوه بر این ها با دعوت از مدیران شهری و ادارات دولتی شهر های مختلف استان بمنظور برقراری ارتباط موثر و تعاملات لازم در بخش برون سازمانی و تقویت ارتباط با واحدهای مختلف سازمان و برگزاری نشست ها جهت تسریع در ارایه خدمات و ترویج و جاری نمودن قوانین و مقررات ملی ساختمان و هم چنین حضور مستمر و پاسخ گویی و ایجاد رضایتمندی در حد امکان برای ارباب رجوع در بخش درون سازمانی، توانسته ایم ارتباطات اثرگذار تری برقرار نماییم.
روش ارتباط واحد امور دفاتر با کمیته نظارت بر دفاتر چگونه است؟ از نظر شما چه برنامه هایی برای تحول در عملکرد دفاتر نمایندگی الزامی است؟
اکنون ارتباط بسیار نزدیک و موثری شکل گرفته است. با حضور مدیر و معاونت امور دفاتر نمایندگی در همه نشست ها کمیته نظارت، معضلات و مشکلات و کاستیها در این کمیته طرح و برای آن راهکارهای منطبق بر مقررات پیشنهاد میشود. هم چنین برنامه ریزی جهت بازدیدهای میدانی دوره ای از دفتر بمنظور اشراف دقیق تر و کنترل عملکرد دفاتر از اقدامات مشترک واحد امور دفاتر و کمیته نظارت است.
بنظر میرسد بمنظور ارتقای هر چه بیش تر عملکرد دفاتر و ارایه خدمات مهندسی در شهرهای استان لازم است مدیریت امور دفاتر در راستای برخورد قاطع و قانونی با متخلفین وکسانیکه مقررات را رعایت نمیکنند مورد حمایت قرار گیرد.

هم چنین با توجه به زمانهای مورد نیاز برای مکاتبات با شهرهای استان الزامی است پاسخ گویی واحدهای مختلف سازمان در مورد مکاتبات انجام شده توسط امور دفاتر نمایندگی تسریع گردد.
گرداوری کتاب چه راهکارها و عملکرد امور دفاتر با حمایت و نظارت هیات مدیره و برقراری تعاملات سازنده تر با مدیران شهری و شهرستانی بویژه در صورت بروز تخلف و ضرورت برخورد قانونی با متخلفان و نیز رتبه بندی دفاتر از لحاظ ارایه خدمات، تکریم ارباب رجوع؛ رعایت نظم، تعاملات شهری، نیز الزامی بنظر میرسد.
عموماً معضلات دفاتر مشابه و یکسان است و البته جهت رفع برخی از مشکلات، لازم است تا هیات مدیره محترم جهت دریافت مصوبات و دستورالعملهای لازم از هیات ۴ نفره استان، ادارات کل و وزارت خانه وارد عمل گردند.
بررسی میدانی شهرهای مربوطه و برنامه ریزی جهت رشد و پیشرفت دفتر نمایندگی در حال و آینده و هم چنین اجرایی نمودن حداکثری قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان، دوری از اعمال برخوردها و سلایق شخصی وتسریع در ارایه خدمات مهندسی و سایر خدمات سازمان از دیگر مواردیست که میتواند به بهبود خدمات رسانی دفاتر و توسعه خدمات مهندسی کمک شایانی کند.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی کشاورزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ مهر ۹۶
28977 بازدید
2 نظر
امتیاز به این خبر:
0 0