نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند برای داشتن یک ساختمان ایده آل باید در شاخه های مختلف نظارت داشته باشد.

نظارت کمرنگ مهندسان، حیاط خلوت سازندگان بی صلاحیت

به گفته مسئولان در تهران بیش از 50 درصد ساختمان ها تنها با یک ناظر ساخته شده و آموزش مهندسی در کشور متناسب با نیاز بازار صورت نگرفته است. برای داشتن یک ساختمان ایده آل باید در شاخه های مختلف نظارت داشته باشد.

کد خبر: 961206041 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ اسفند ۹۶ - ۹:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، یکی از شاخصه های  توسعه در تمام دنیا  توجه به بخش های غیر دولتی است و  میزان توسعه یافتگی کشورها بستگی به فعالیت تشکل‌های غیر دولتی دارد. سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از نهادهای غیر دولتی و دارای پشتوانه قانونی است، خدمات ارزشمند فنی که در این سازمان ارائه می‌شود فضای مناسبی برای توسعه  و عمران کشور است.

نظارت کمرنگ مهندسان، حیاط خلوت سازندگان بی صلاحیت

نظارت کمرنگ مهندسان، حیاط خلوت سازندگان بی صلاحیت

نظارت کمرنگ مهندسان، حیاط  خلوت سازندگان بی صلاحیت

به طور کلی هدف سازمان نظام مهندسی ایجاد ساختمان های باکیفیت و ایمن مطابق با استانداردهای ساخت و ساز و رعایت مقررات ملی ساختمان است.

به گفته مسئولان در تهران بیش از ۵۰ درصد ساختمان ها تنها با یک ناظر ساخته شده و آموزش مهندسی در کشور متناسب با نیاز بازار صورت نگرفته است. برای داشتن یک ساختمان ایده آل باید در شاخه های مختلف نظارت داشته باشد.

صدور شناسنامه فنی که سالهاست در پیچ و خم قوانین و مناقشات بین سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی گیر کرده است و همچنان ساختمان های بی هویت در حال سربرافراشتن هستند.

برای جلب اعتماد مردم و تضمین کیفیت بناها بحث صدور شناسنامه فنی  به میان آمد و برای داشتن آن فرآیندی تعریف شد مبنی بر اینکه تمام عوامل دخیل در ساخت یک ساختمان، اعم از نیروی انسانی و مصالح به کار رفته همه و همه در شناسنامه به طور مستند ذکر شود.

سازمان نظام مهندسی متولی صدور شناسنامه فنی

شناسنامه فنی- و ملکی در زمان پایان کار و شناسنامه فنی هنگام صدور پروانه ساختمان صادر می‌شود. شناسنامه فنی – ملکی حاوی چگونگی رعایت مقررات‌ملی‌ساختمان، ضوابط شهرسازی و اطلاعات فنی و ملکی ساختمان و شناسنامه فنی حاوی اطلاعات عمومی ساختمان، مشخصات کلی معماری، سازه و تأسیسات است.

براساس قانون شناسنامه فنی – ملکی باید توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و شناسنامه فنی توسط شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان صادر ‌شود.

نظارت کمرنگ مهندسان، حیاط خلوت سازندگان بی صلاحیت

برای یک ساختمان یا مجموعه که دارای پروانه ساختمانی واحد است با هر تعداد واحد و زیربنای متفاوت فقط یک شناسنامه فنی و ملکی صادر می‌شود. اما شناسنامه فنی برای هریک از واحدهای یک ساختمان ولو با تشابه به صورت جداگانه صادر می‌شود.

براساس قانون شناسنامه فنی – ملکی برای خریداران و شناسنامه فنی برای پیش‌خریداران صادر می‌شود. این در حالی است که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سال گذشته دستورالعمل صدور شناسنامه فنی ساختمان را در اجرای ماده ۲۲ قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب سال ۸۹ و قسمت بند «د» ماده یک آیین‌نامه اجرایی همان قانون (قانون پیش فروش ساختمان) برای امکان انجام قرارداد پیش‌فروش ابلاغ کرد.

در مقدمه ابلاغیه آمده است: این دستورالعمل در اجرای ماده ۲۲ قانون پیش‌فروش ساختمان مصوب ۱۳۸۹ و بند “د” ماده (۱) آئین‌نامه اجرایی آن  مصوب ۱۳۹۳ برای صدور شناسنامه فنی ساختمان تدوین و ابلاغ می‌گردد.

با صدور این ابلاغیه همچنان در ذهن سازندگان، مهندسان و خریداران ابهام وجود دارد که وزیر راه و شهرسازی تفاوت بین شناسنامه فنی – ملکی و شناسنامه فنی را قائل نشده و اگر صرفا برای پیش فروش ساختمان نیاز به مدرکی مانند شناسنامه فنی ساختمان هست، برای صدور آن سازمان نظام مهندسی و مهندسان چه جایگاهی دارند.

تعلل در اصلاح قانون و نظارت کمرنگ مهندسان، امنیت، مقاومت و عمر مفید ساختمان­ها را کاهش داده و حیاط خلوتی برای سازندگان فاقد صلاحیت ایجاد کرده تا در سایه امن بی نظارتی­ها به کسب سودهای کلان خود بیندیشند و جان و مال مردم و سرمایه‌های ملی را به هیچ انگارند.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی عمران (نظارت)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ اسفند ۹۶
1072 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0