من در جریان تعلیق رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نبودم محصاخبه اختصاصی عضو کمسیون عمران مجلس با مهندسین نیوز

من در جریان تعلیق رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نبودم

دکتر سید کمال الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، گفت: من در جریان تعلیق رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نبودم.

کد خبر: 970209013 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷ - ۵:۴۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، دکتر سید کمال الدین شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، گفت: من در جریان تعلیق رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نبودم.

من در جریان تعلیق رئیس سازمان نظام مهندسی استان  تهران نبودم

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مورد بخشنامه هایی که وزیر راه و شهرسازی به تازگی صادر کرد به استناد قانون اختیاراتی به وی داده شده است و اینکه برخی کارکنان دولت از فعالیت در این حرفه منع شدند، هدف این بود که با توجه به موج بیکاری بسیار وسیع  در سطح فارغ التحصیلان دانشگاهی، به ویژه مهندسان و صاحبان تخصص در حوزه ساختمان وجود دارد، وزارت راه و شهرسازی به لحاظ زمانی تشخیص داد کسانی که دارای مشاغل دولتی و حقوق بگیر هستند، به کسانی که فارغ التحصیل دانشگاه هستند، شغلی ندارند و نتوانستند جذب دستگاه های دولتی شوند، فرصت بدهند تا آنها بتوانند با استفاده از پروانه های نظام مهندسی شان شغلی ایجاد کرده و درآمدی کسب کنند.

من در جریان تعلیق رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نبودم

من در جریان تعلیق رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نبودم

او تصریح کرد: این هم درست است که بعضی  از  دستگاه ها که مجری قانون هستند اگر خودشان بخواهند از طرفی مجری قانون باشند و از آن طرف هم به عنوان کسانی که خدمات ارائه می کنند، مجریان قانون بر آنها نظارت کنند، تعارض قانون ایجاد می کند، بنابراین نمی تواند فردی هم این طرف میز و هم آن طرف میز باشد.

دکتر شهریاری در مورد حذف  ۵ درصدی حق الزحمه مهندسان گفت: آن زمان که قانون سازمان نظام مهندسی نوشته شد، من عضو اولین هیات مدیره استان تهران بودم و به عنوان معاون وزیر برگزاری انتخابات سراسری کل کشور را انجام دادم، سازمان های نظام مهندسی غیر انتفاعی بوده و درآمدی کسب نمی کردند و اینکه درصدی را از مهندسان بگیرند و مبلغ هنگفتی را در بانک بگذارند معلوم نیست سود این سپرده ها به چه کسانی می رسد، من موافق نیستم.

وی افزود: آن زمان که عضو سازمان نظام مهندسی بودم نه حقوقی دریافت می کردیم و نه سازمان درآمدی داشت؛ درواقع سازمان دستگاه و نهادی بود که در حمایت وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کرد، حتی فضایی هم که در اختیار ما بود متعلق به وزارت راه و شهرسازی بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  افزود: زمانی که شما می خواهید خدماتی را دریافت کنید آیا کسی به شما تعمیرکار معرفی می کند یا خودتان انتخاب می کنید؛ یا به طور مثال  اگر بخواهم خانه ای بسازم خودم باید سازنده ای انتخاب کنم یا به من معرفی می شود که این شخص اجبارا باید برای شما خانه بسازد؟ در بحث نظارت هم این روال وجود دارد.

من در جریان تعلیق رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نبودم

من در جریان تعلیق رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نبودم

وی تاکید داشت: ناظر را تعیین می کنم، ناظر بازوی فنی من است که از سرمایه و منافع من که توسط پیمانکار و سازنده مصرف می شود، دفاع کند و از سرمایه من مراقبت داشته باشد که به هدر نرود. این نظارت باید در چارچوب شرح خدماتی باشد که در وزارت راه و شهرسازی و سازمان های نظام مهندسی تنظیم و تدوین شده باشد و براساس آن گزارش های خلافی که مثلا مجری انجام می دهد به  سازمان و شورای انتظامی منعکس کند تا با متخلف برخورد شود.

شهریاری افزود: به نظر من کاری که وزارت راه و شهرسازی انجام داده در چارچوب اختیارات قانونی اش بوده ولی من شنیده ام که وزارت کشور موضعی برخلاف موضع وزارت راه و شهرسازی گرفته است که به نظر من این موضوع  برای جامعه مهندسی ایجاد سردرگمی و بلاتکلیفی کرده است.

من در جریان تعلیق رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران نبودم

وی ادامه داد: در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، بیشترین وظایف و اختیارات به وزارت راه و شهرسازی داده شده است، هرچند در قانون از وزارت خانه هایی مانند وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و وزارت کار و رفاه اجتماعی نیز نام برده شده است. در برخی مواد تکالیفی برایشان تعیین شده که باید در چارچوب آن، انجام وظیفه کنند ولی در خصوص اجرای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مسئولیت کلی به عهده وزارت راه و شهرسازی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: انجام بازرسی و نظارت توسط شهرداری فقط در چارچوب ضوابط و مقررات طرح های تفصیلی و جامع است ولی نظارت ساختمان ها به لحاظ کیفی باید توسط مهندسان ناظر انجام شود.

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اردیبهشت ۹۷
1419 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0