کاهش نقش دولت در سازمان نظام مهندسی کشاورزی تامین امنیت غذایی

توانمندسازی خدمات فنی و مهندسی در حوزه کشاورزی

تامین امنیت غذایی در همه دولت ها بیش از هر چیزی اهمیت داشته و در راستای محوریت کشاورزی، روابط تجاری و فعالیت اقتصادی سمت و سوی خاصی می گیرد.

کد خبر: 961208023 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ اسفند ۹۶ - ۹:۱۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، متاسفانه در سال های اخیر با سو مدیریت و عدم برنامه ریزی دقیق نه تنها مانعی ایجاد نشد تا از  آسیب جدی به کشاورزی و تولیدات آن در کشور جلوگیری کند، ضریب خوداتکایی ملی نیز کاهش یافت.

توانمندسازی خدمات فنی و مهندسی در حوزه کشاورزی

توانمندسازی خدمات فنی و مهندسی در حوزه کشاورزی

توانمندسازی خدمات فنی و مهندسی  در حوزه کشاورزی

همان طور که می دانید ایران در سال ۸۳ در زمینه محصول استراتژیک گندم  به خودکفایی تولید رسید که در سال‌های آتی این دستاورد از دست رفت به طوری که در اواخر دولت دهم بیش از ۹میلیون تن واردات گندم داشتیم.

در راس همه برنامه های دولت، توانمندسازی خدمات فنی و مهندسی در حوزه کشاورزی در دستور کار دولت قرار گرفت. بنابراین دولت یازدهم با استراتژِی جدید رسیدن به ضریب خوداتکایی ۸۰ درصدی را هدف اصلی در تولیدات کشاورزی  قرار داد  و این پتانسیل برای اشتغالزایی را نیز از نظر دور نداشت و برای رسیدن به این هدف گام های موثری برداشت چنان که  طبق آمار از سال ۹۲ تا ۹۶ تولیدات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به ۱۱۸ میلیون تن رسید.

خودکفایی گندم دوباره در کشور محقق شد

می توان گفت در بخش تولید به ۸۰ درصد خود کفایی دست یافته‌ایم و خودکفایی گندم دوباره در کشور محقق شد، اما همزمان با این موفقیت باید مزیت‌ها و اولویت‌های تولید را نیز با توجه به معضل خشکسالی و کم آبی در کشور در نظر داشت، چون کارشناسان معتقدند به هر قیمتی نباید برخی محصولات کشاورزی که مصرف آب زیادی دارند را تولید کنیم  چرا که می‌توان آن محصول را با قیمت کمتر وارد کرد.

براساس آمار اعلام شده، مصرف گندم در اصناف، صنایع، نانوایی‌ها، بذر و … در کشور ۱۳میلیون تن است و‌ وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۵ و ۹۶ نیز اعلام کرد کشور به واردات گندم نیاز ندارد.

توانمندسازی خدمات فنی و مهندسی در حوزه کشاورزی

از سوی دیگر به گفته عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس، افزایش کمتر از ۲۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم ظلمی آشکار در حق کشاورزان است و شورای اقتصاد همچنان با افزایش قیمت تضمینی گندم در سال آینده مخالف است.

به اعتقاد پاپی زاده این موضوع کشاورزان را دچار سردرگمی و بلاتکلیفی کرده و تاثیر منفی روی سطح زیر کشت گندم خواهد گذاشت، به عبارتی در سال آینده احتمالا یکی از واردکنندگان گندم خواهیم بود.

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اسفند ۹۶
1038 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0