برگزاری گردهمایی آموزشي توجيهي مقررات ملي ساختمان ويژه پذيرفته شدگان آزمون مهدي وكيلي - مشاور حقوقي سازمان

برگزاری گردهمایی آموزشي توجيهي مقررات ملي ساختمان ويژه پذيرفته شدگان آزمون ورود به حرفه مهندسي

گردهمایی آموزشي توجيهي مقررات ملي ساختمان ويژه پذيرفته شدگان آزمون ورود به حرفه مهندسي در روز جمعه بیست و سوم تير ماه با شركت بيش از دویست نفر از مهندسان جديد الورود در تالار دانشگاه شهرداري مشهد برگزار گردید.

کد خبر: 970425008 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ تیر ۹۷ - ۶:۳۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظتام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی،گردهمایی آموزشي توجيهي مقررات ملي ساختمان ويژه پذيرفته شدگان آزمون ورود به حرفه مهندسي در روز جمعه بیست و سوم تير ماه با شركت بيش از دویست نفر از مهندسان جديد الورود در تالار دانشگاه شهرداري مشهد برگزار گردید.

برگزاری گردهمایی آموزشي توجيهي مقررات ملي ساختمان ويژه پذيرفته شدگان آزمون

برگزاری گردهمایی آموزشي توجيهي مقررات ملي ساختمان ويژه پذيرفته شدگان آزمون

گردهمایی آموزشي توجيهي  مقررات ملي  ساختمان ويژه پذيرفته شدگان  آزمون ورود به حرفه مهندسي برگزار گردید

در اين گردهمایی ۱ روزه مهدي وكيلي – مشاور حقوقي سازمان، با پخش تصاويري از حوادث كارگاه هاي ساختماني هشدارهاي ايمني قبل و پس از امضاي قرار داد ساخت پروژه ساختماني را براي مهندسان تشريح كرد .
وکیلی ادامه داد: شما كه از امروز وارد كار حرفه اي ميشويد، بايد با قوانين و مقررات ساختمان آشنا شويد، تا در دوران انجام كار حرفه اي مشکلي برايتان پيش نيايد .
وی افزود: پیش از آغاز پروژه از زمين و پيرامون آن بازديد كنيد و به هنگام گودبرداري سازه نگهبان را نصب كنيد، تا حادثه فرو ريختگي ديوارهاي جانبي و خسارتهاي جاني و مالي پيش نيايد .
به گفته وکیلی، چهل درصد پروانه هاي ساختماني با پايه ۳ و تا ۲ هزار متر مربع را شما مهندسان جديد الورود ميتوانيد بسازيد، اگر در حين ساخت و ساز تخلفي در اجراي پروژه ديديد، گذشت نكنيد، فوراً موضوع را به مرجع صدور پروانه (شهرداري) و نظام مهندسي كتباً اعلام نمایید، تا سبب قصور و باز خواست نگردد .
مشاور حقوقي سازمان، تصریح کرد: بسياري از مهندسان ناظر به علت عدم آشنايي با مسائل ايمني و گزارش نويسي دچار خسارت هاي مالي و پرداخت غرامت سنگين حوادث ساختماني شده اند .
در بخش دوم نشست، دبير كميسيون ايمني و حفاظت كار سازمان نظام مهندسي ساختمان استان، مسئوليت پذيري، قوانين و ضوابط ايمني و قانون مدني را تشريح كرد.
محمد نورافشان گفت: در مبحث دوازدهم مقررات ملي ساختمان، رعايت ايمني در محيط كارگاه ها، حفاظت ابنيه و تاسيسات، بهداشت كار و محيط زيست در داخل كارگاه و حتي مجاور كارگاه و حفاظت از نيروي كار تاكيد شده است.
به گفته نورافشان، به علت عدم اجراي آيين نامه حفاظتي در كارگاههاي ساختماني درصد بالائي از حوادث، مهندسان ناظر مقصر شناخته شده اند.
وی، فراگيري آموزش ايمني را براي كسانيكه در كارگاه ساختماني مشغول كار هستند، لازم دانست و گفت: فراگيري آموزش يك انتخاب نيست ، بلكه يك ضرورت و الزام قانوني است.
كارشناس ارشد اداره كل كار، رفاه و امور اجتماعي خراسان رضوي، ادامه داد: هم چنين در كارگاه هاي ساختماني روشهاي پيشگيري از حوادث ناشي از كار، رعايت بهداشت كار و حفاظت محيط زيست و حفاظت فردي نظير استفاده از كلاه ايمني، كفش، كلاه، عينك و كمربند استاندارد براي کلیه اشخاصي كه در كارگاه كار و يا حضو پيدا ميكنند، ضروري است .

برگزاری گردهمایی آموزشي توجيهي مقررات ملي ساختمان ويژه پذيرفته شدگان آزمون

نورافشان، با ارائه آماري از حوادث كارگاهي، افزود: در سال نود و شش در مشهد ششصد و پنجاه و نه حادثه غير طبيعي ثبت شده، كه سی و هشت درصد مربوط به بخش ساختمان، سی و شش درصد بخش صنعت، و بقيه مربوط به ديگر حوادث نظير خدمات بود، كه چهار درصد حوادث منجر به فوت، چهل و سه در صد شكستگي اعضاي بدن، بیست و یک درصد جراحت، سیزده درصد برخورد اجسام سخت، هفده درصد ريزش آوار، چهار درصد برق گرفتگي بوده است .
كارشناس ارشد كار در خاتمه اظهاراتش بر گزارش نويسي ساختمان و بيمه مسئوليت مدني كاركنان در انجام عمليات ساخت و ساز تاكيد كرد.
سيد مجيد تقوي – مدير بخش گاز سازمان هم با نمايش فيلم هاي گاز گرفتگي اشخاص در ساختمان، تصریح کرد: اين گونه حوادث را بي توجهي در ساخت و سازها و بي توجهي ساكنان ساختمان براثر مسدود بودن دودكشها، استفاده از وسايل گازسوز غير استاندارد و غيره دانست.
محمد رضا مهردوست – معاون پذيرش و آموزش سازمان ضمن خوش آمدگويي به مهندسان جديد الورود، شركت در دوره هاي آموزشي، باز آموزي و آشنايي با قوانين مقررات ملي ساختمان و اهميت دادن به حرفه مهندسي را مهم دانست .
امير طالبيان – مدير فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان، فرآيند صدور پروانه اشتغال و خدمات الكترونيكي و سايت سازمان را تشريح كرد.
در خاتمه گردهمایی، با قرائت سوگند نامه ورود به حرفه مهندسي، آئین تحليف با شكوه برگزار گردید.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ تیر ۹۷
888 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0