عباس آخوندی، نظارت را اختیاری می‌ داند فرج الله رجبی

عباس آخوندی، نظارت را اختیاری می‌ داند

فرج الله رجبی بیان کرد: عباس آخوندی، نظارت را اختیاری می‌ داند ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان با عنوان این که، وزیر راه و شهرسازی، نظارت بر ساخت ساختمان ‌ها را امری اختیاری می ‌داند، عنوان کرد: اغلب استان ‌ها براساس روال سابق و منویات ما جلو می‌ روند ولی دو، سه استان معدود به علت استفاده وزارتخانه از قوه قهریه مجبور هستند ملاحظاتی صورت دهند و براساس بخش نامه های وزیر عمل می‌ کنند.

کد خبر: 970423011 تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ تیر ۹۷ - ۴:۳۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، فرج الله رجبی بیان کرد: عباس آخوندی، نظارت را اختیاری می‌ داند ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان با عنوان این که، وزیر راه و شهرسازی، نظارت بر ساخت ساختمان ‌ها را امری اختیاری می ‌داند، عنوان کرد: اغلب استان ‌ها براساس روال سابق و منویات ما جلو می‌ روند ولی دو، سه استان معدود به علت استفاده وزارتخانه از قوه قهریه مجبور هستند ملاحظاتی صورت دهند و براساس بخش نامه های وزیر عمل می‌ کنند.

عباس آخوندی، نظارت را اختیاری می‌ داند

عباس آخوندی،  نظارت را اختیاری  می‌ داند

 

عباس آخوندی، نظارت را اختیاری می‌ داند اگر فکر میکنند استان ها براساس نظر وزیر جلو می ‌روند خوشحال باشند ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان های نظام مهندسی در استان ها براساس روال سابق، ارجاع نظارت را انجام میدهند یا طبق دستورالعمل های جدید وزیر راه و شهرسازی اقدام میکنند، گفت: به جز دو، سه استان که براساس بخش نامه های وزیر، ارجاع نظارت را انجام میدهند بقیه استان ها طبق روال قبلی عمل میکنند. آن استان های معدود هم به علت این که وزارت راه و شهرسازی از قوه قهریه استفاده میکند، طبق ملاحظاتی، دستورالعمل وزیر را انجام میدهند. در غیر اینصورت قطعا براساس نظر ما عمل خواهند کرد. رجی تصریح کرد: قانون اجازه داده که هیات مدیره های استان بتوانند بین کارفرما و مهندس، تنظیم رابطه کنند. ما می‌ گوییم هر تصمیمی در این قالب باشد به رسمیت می‌ شناسیم و توصیه میکنیم وزارت راه و شهرسازی این موضوع را که مر قانون است به رسمیت بشناسد. الان هم با وزارتخانه در طناب کشی نیستیم، بلکه میگوییم اگر فکر می ‌کنند همه در حال اجرای دستورالعمل آن ها هستند، خوشحال باشند. ما هم از این وضعیت خوشحالیم و مشکلی نداریم. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: باید ببینیم نظام مهندسی چه احتیاج دارد، حقوق بهره بردار چه میگوید، مهندسان چه حقوقی دارند و قانون چه تکلیفی را مشخص کرده است. بسیاری از موارد مد نظر وزیر راه و شهرسازی صرف نظر از مطلوب بودن یا نبودن نیازمند قانون گذاری جدید است. آن چه که به اعتقاد من این مناقشه را حل میکند اینست که یا براساس گفته ریاست مجلس شورای اسلامی از محتوای قانون، استفساریه داشته باشیم یا این که قانون را اصلاح کنیم. من فکر میکنم این اختلاف نظر تا تصویب قانون جدید ادامه پیدا کند. رجبی در پاسخ به این پرسش که با کدام بخش از صحبت های عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی موافق نیستید، افزود: آقای آخوندی یک مساله را باید با ما حل کند که آیا نظارت را یک امر شخصی و اختیاری میداند یا امری ضروری در استحکام، پایداری و کیفیت بنا. ما معتقد هستیم کیفیت یک امر ضروری و جزو لاینفک از چرخه تولید ساختمان است؛ در حالیکه طبق تعریف آقای وزیر، نظارت به یک امر شخصی تنزل داده میشود. وی ادامه داد: آن چه که مردم از آن نگران هستند مقطعی و موردی بودن نظارت است که ما باید به سمت مستمر شدن این فرآیند برویم و سپس در مورد اجرا، نظارت و طراحی ساختمان ها و پروژه های بزرگ اصرار داریم که شرکت های حقوقی این کار را انجام دهند.

عباس آخوندی، نظارت را اختیاری می‌ داند

برای این مسائل راه حل موثر منطبق با قانون داریم. اصلاحیه قانون نظام مهندسی سه، چهار ماه آینده به صحن مجلس میرود رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با عنوان این که طرح اصلاح قانون نظام مهندسی در کمیسیون عمران در دستور کار قرار دارد، گفت: چند بند این قانون در کمیسیون عمران تصویب شده و احتمالا ظرف سه، چهار ماه آینده در صحن مجلس بررسی می گردد. موارد هم با توجه کار کارشناسی در حال انجام است که در بسیاری از موارد صرف نظر از این که منویات ما لحاظ شده یا خیر، حداقل موارد محل مناقشه حل شده و تصویر روشن تری از نظام مهندسی ارایه شده است. برای بهره وری آب برنامه داریم رجبی در مورد اجلاس های سالیانه نظام مهندسی و این که خیر و برکتی در این همایش ها دیده میشود یا خیر؟ تصریح کرد: حتما خیر و برکت وجود دارد. من چند محور را در این جلسه تعیین کردم که نظام مهندسی میتواند در آن زمینه ها به دولت کمک کند. بطور مثال ماه ‌هاست به بحث بهره وری آب ورود پیدا کرده ایم و این موضوع به توسعه و ایجاد کمیسیون‌ های انرژی تبدیل شده است. هم چنین دستورالعملی برای مدیریت و پیگیری مسائل مربوط به این موضوع را ارایه می گردد. سرفصل های کلی به ممیزی انرژی، اصلاح و بهینه سازی سیستم های مکانیکی برای بهره وری بیش تر از تاسیسات، پایش وضعیت موجود از جمله اقداماتی است که در این زمینه مدنظر قرار داده ایم.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی طراحی تاسیسات برقی-اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ تیر ۹۷
1317 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0