تخلف بعضی مهندسان شاغل در شهرداری و شورای شیراز عضو شورای شهر شیراز بیان داشت:

تخلف بعضی مهندسان شاغل در شهرداری و شورای شیراز

ریاست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: حدود سیصد مهندس شاغل در شهرداری و شورای شیراز، طبق قانون، مرتکب تخلف به واسطه تودیع نکردن پروانه اشتغال نظام مهندسی شده اند.

کد خبر: 971101011 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱ بهمن ۹۷ - ۴:۴۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: حدود سیصد مهندس شاغل در شهرداری و شورای شیراز، طبق قانون، مرتکب تخلف به واسطه تودیع نکردن پروانه اشتغال نظام مهندسی شده اند.

تخلف بعضی مهندسان شاغل در شهرداری و شورای شیراز

تخلف بعضی مهندسان شاغل در شهرداری و شورای شیراز

تخلف بعضی مهندسان شاغل در شهرداری و شورای شیراز

احمد تنوری، ادامه داد: طی سال‌ های گذشته بحث مهمی بین فعالان مدنی و سیاسی در خصوص تعارض منافع در دستگاههای اجرایی و حاکمیتی وجود داشت؛ البته قوانین بازدارنده ای نیز در مجلس شورای اسلامی، دولت و حتی مجلس شورای ملی قبل از انقلاب مصوب گردیده بود ولی احساس میشد این قوانین به شیوه مناسب اجرایی نشده است.
تنوری با عنوان این که از زمان شروع فعالیت شورای پنجم شهر شیراز یکی از مسائل مورد پیگیری در موضوع درخواست ‌های مردمی، عدم تودیع پروانه اشتغال نظام مهندسی توسط برخی کارمندان و مدیران شهرداری و شورا بود، افزود: این موضوع اعتراضات طیف گسترده ای از فارغ التحصیلان رشته های مختلف از جمله رشته های مهندسی را بدنبال داشت.
وی تصریح کرد: اعتراض این بود که چرا عده ای از مهندسان که رابطه استخدامی با شهرداری یا شورای اسلامی شهر شیراز و همین طور سازمانها و مناطق تابعه دارند، همزمان دارای پروانه اشتغال هستند و پروانه اشتغال خود را تودیع نکرده اند؟
تنوری گفت: این موضوع همه اعضای سازمان‌ های نظام مهندسی اعم از ساختمان، کشاورزی، معدن و …. اعضای کانون وکلای دادگستری و مرکز حقوقی مشاوران دادگستری نیز می ‌شود.
وی خاطر نشان کرد: در این باره بخصوص همزمان با بحث راجع به طرح مبارزه با تعارض منافع در شهرداری در کمیسیونها و هم در صحن شورا مقرر گردید که اجرای قوانین و دستورالعملهای ملاک عمل کنونی به شهرداری یادآوری گردد؛ همان زمان نامه‌ای تهیه و از شهرداری درخواست شد که لیست کارمندانی که دارای مدارک تحصیلی ای هستند که امکان عضویت در نظام مهندسی دارند تا در شورا بررسی گردد و ‌از سازمان نظام مهندسی استعلام گردد که آیا این افراد دارای پروانه نظام مهندسی هستند یا خیر؟
ریاست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در این راستا معاون محترم برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری کار را آسان کردند و در تاریخ ۲۲ دی ماه طی نامه ای لیستی را برای من فرستاد که حاوی نام بیش از سیصد نفر از کارمندان شهرداری و شورای اسلامی هستند که این ها دارای پروانه اشتغال سازمان نظام مهندسی هستند و می ‌بایست پروانه‌هایشان را تا به حال تودیع کرده باشند‌.
وی یاد آور شد: چون در دستورالعمل اجرایی منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد، بصراحت بیان میکند و یادآور می گردد که به استناد ماده صد و بیست و سه آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال هفتاد و پنج و نیز نظر به بند پنج ماده دو مکرر آئین نامه مذکور اصلاحیه سال نود و چهار این آئین نامه عینا میگوید تمامی اشخاص در ارائه خدمات مهندسی ساختمان باید از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم میکند، اجتناب کنند‌.
تنوری گفت: طبف قانون تمام دارندگان پروانه اشتغال بکار در هر رشته اعم از اصلی یا مرتبط و در هر پایه، اگر همزمان تحت هر عنوان در دستگاهها و نهادهای مشخص شده در جدول که شهرداری را هم شامل می گردد، استخدام باشند‌ تا زمان برقراری رابطه استخدامی نمیتوانند از پروانه اشتغال خود در حوزه مهندسی استفاده کنند.
وی با بیان این که این قانون از ابتدای فروردین امسال، لازم الاجرا بوده است، افزود: اشخاص مشمول این دستورالعمل باید حداکثر تا تاریخ ۱ فروردین امسال نسبت به تودیع پروانه اشتغال بکار خود به سازمان نظام مهندسی یا کاردانی ساختمان استان محل عضویت خود اقدام نمایند.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: این قانون البته استثنایی برای عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی یا سازمان نظام کاردانی ساختمان قائل شده است، به طوری که این افراد تا پایان تصدی میتوانند تصدی خود را ادامه دهند.

تخلف بعضی مهندسان شاغل در شهرداری و شورای شیراز

وی با عنوان این که رعایت نشدن مفاد این دستورالعمل، تخلف انتظامی محسوب و در مرجع رسیدگی به تخلفات انتظامی مهندسان رسیدگی می گردد، ادامه داد: ‌حال اگر بخواهیم این لیست اسامی را نگاه کنیم تمام قسمتهای شهرداری را شامل می گردد و حتی بعضی از کارمندانی که بعد از صدور این دستورالعمل به استخدام شهرداری درآمده اند، اسم‌شان در این لیست است.
وی گفت: همه این افراد حتما باید سازمان نظام مهندسی و شهرداری در این مورد جوابگو باشند و هم اداره کل بازرسی شهرداری این مسئله را به دقت مورد توجه قرار بدهند و سازمان نظام مهندسی هم از این بابت که اگر تخلف انتظامی انجام شده به این تخلف رسیدگی کند.
وی اظهار کرد: انتظاری که جامعه فارغ التحصیلان مهندسی از شورای اسلامی دوره پنجم دارند و قبلا هم در ایام انتخابات از ما داشتند این بوده که به این تعارض منافع پایان داده شود؛ این از مشکلاتی محسوب می گردد که امکان اشتغال طیف گسترده ای از فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی را تهدید میکند.
تنوری تصریح کرد: این گروه از فارغ التحصیلان بر این عقیده هستند که حضور این تعداد از افراد دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی در دستگاههای اجرایی بخصوص شهرداری یک مانع برای اشتغال و حتی بازاریابی حرفه های مختلف نظام مهندسی است.
وی در عین حال تاکید کرد که این دستورالعمل علاوه بر شهرداریها، مجموعه وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت نفت، بنیاد مسکن، شوراهای شهر و روستا، سازمان ثبت اسناد و املاک و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی را شامل می گردد.
وی افزود: این دستورالعمل را وزیر سابق مسکن و شهرسازی ابلاغ کردند که مستند به قوانین هم هست و اجرای آن را خواسته و این تا زمانیکه این قانون مصوب سال هفتاد و پنج تغییر نکند یا آئین نامه اجرایی مصوب هیئت دولت تغییر نکند این ممنوعیت پا برجاست و بجای خودش باقی است و حتما این قانون باید در راستای ایجاد فرصتهای شغلی بیش تر برای این گروه از فارغ التحصیلان حرف مهندسی و رشته های مهندسی که رابطه استخدامی با دستگاههای اجرایی ندارند اعمال بشود که فرصتهای اشتغال برای این گروه مهیا گردد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز مطرح کرد: منتظر هستیم تا ببینیم که سازمان نظام مهندسی، شهرداری، اداره کل بازرسی و همین طور اداره بازرسی کل کشور در استان فارس که بخشی از قوه قضائیه است در این ارتباط چه اقداماتی خواهند کرد و این که ارزیابی مقامات عالیه کشور عملکرد مدیران حوزه های نظارتی ‌در استان فارس در آینده چگونه است؟
وی یاد آور شد: به هر حال این شروع راه مبارزه با این گونه تعارض منافعها است و حتما بزودی در ارتباط با وکلا هم این اتفاق خواهد افتاد یعنی لیست وکلای شاغل هم باید گرفته شود، البته هنوز هیچ اطلاعی ندارم اما اگر هست قطعا همانجا هم میتواند تخلف باشد، همین ‌طور مهندسین کشاورزی در حوزه سیما منظر فضای سبز و پارکها …
وی در پاسخ به این پرسش که بیش ترین تعداد شاغلین دارای پروانه نظام مهندسی در این لیست مربوط به کدام حوزه های شهرداری است؟ ادامه داد: بیش ترین این افراد در حوزه معاونت فنی و عمرانی مجموعا هفتاد و پنج نفر و در حوزه معاونت معماری و شهرسازی سی و هفت نفر و در مجموع شاغلین در شهرداریهای مناطق هم صد و ده نفر است.
این عضو شورای اسلامی شیراز گفت: تقریبا در اکثر سازمانها و مناطق شهرداری افرادی دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی حضور دارند که حراست و بازرسی هر منطقه باید به این موضوع توجه داشته باشند و هر چه زودتر این افراد پروانه های اشتغال خود را تودیع کنند، تخلف انتظامی سبکتری شامل‌شان خواهد شد چون بعد از این اخطار و اعلام عمومی ممکن است مجازاتهای سنگین تر انتظامی شامل آن ها گردد.
وی افزود: باید از طریق اداره کل بازرسی اعلام ‌گردد که از طریق بازرسی مناطق و سازمانها و مدیر منطقه و رئیس سازمان یا رئیس واحد مربوطه اخطار کتبی و قانونی به این دسته از کارمندان داده و خواسته شود که هرچه سریع تر پروانه اشتغال خود را به سازمان نظام مهندسی مربوطه تودیع کنند.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

شش اشتباه موثر در عدم قبولی در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ بهمن ۹۷
643 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0