ضرورت اجرای فوری رای دیوان عدالت اداری در حوزه نظام مهندسی دبیر کانون سراسری انبوه ‌سازان

انتقاد از نادیده گرفتن تشکل ‌های حرفه‌ ای در اصلاح قانون نظام مهندسی

دبیر کانون سراسری انبوه ‌سازان با انتقاد از عدم دعوت تشکل ‌های حرفه‌ ای ساخت‌ و ساز در اصلاح قانون نظام مهندسی گفت:‌نقطه ضعف قانون در حوزه کنترل ساختمان است، هنوز نتوانسته ‌ایم بعد از بیست و چند سال پاسخگویی را در حوزه ساخت و سازها اعمال کنند.

کد خبر: 970610010 تاریخ انتشار: شنبه ۱۰ شهریور ۹۷ - ۳:۵۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،دبیر کانون سراسری انبوه ‌سازان با انتقاد از عدم دعوت تشکل ‌های حرفه‌ ای ساخت‌ و ساز در اصلاح قانون نظام مهندسی گفت:‌نقطه ضعف قانون در حوزه کنترل ساختمان است، هنوز نتوانسته ‌ایم بعد از بیست و چند سال پاسخگویی را در حوزه ساخت و سازها اعمال کنند.

انتقاد از نادیده گرفتن تشکل ‌های حرفه‌ ای در اصلاح قانون نظام مهندسی

انتقاد از نادیده گرفتن تشکل ‌های حرفه‌ ای در اصلاح قانون نظام مهندسی

انتقاد از نادیده گرفتن تشکل‌ های حرفه‌ ای در  اصلاح قانون نظام مهندسی

فرشید پورحاجت در رابطه با موضوع یکپارچه ‌سازی نظام فنی و اجرایی کشور در قالب سازمان نظام مهندسی ساختمان، بیان داشت:‌ اصلاح قانون نظام مهندسی در دستور کار کمیسیون عمران مجلس قرار دارد و در رابطه با اصلاح قانون کارگروهی با حضور تشکل‌ های حرفه‌ای از جمله کانون سراسری انبوه ‌سازان تشکیل گردید.
وی با یادآوری این‌که بیست و چند سال از تصویب قانون مذکور گذشته است و  متناسب با نیاز بایستی اصلاحات صورت بگیرد، تصریح کرد:‌ سال گذشته کمیسیون عمران مجلس از تشکل‌های تخصصی برای این کار دعوت به عمل آورد و کارگروه آسیب شناسی ذیل  این کمیسیون تشکیل شد. کانون سراسری انبوه سازان به‌عنوان عضو اصلی کارگروه انتخاب شد و  مسئولیت اصلاح این قانون را در کارگروه به مهندس رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس (رئیس کنونی سازمان نظام مهندسی کشور) سپرده شد.
پورحاجت تصریح کرد:  انتظار می ‌رفت این مسئولیت به ریاست شورای مرکزی سپرده نشود، بنظر می ‌رسد روند اصلاح قانون بابد با نگاه عدم منافع انجام می ‌شد و مسئولیت کارگروه را شخص دیگری دنبال می شود.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با عنوان این‌ که کانون و تشکل‌ ها در نشست های ابتدایی کارگروه مذکور حضور موثری داشتند، گفت:‌ ولی وقفه طولانی در عدم دعوت از تشکل ‌های حرفه ‌ای ساختمان صورت گرفته است. تا نشست های هشتم همه چیز به خوبی انجام شد، اما بعد از آن هیچ دعوتی از تشکلهای حرفه‌ای بعمل نیامد و ما دیگر از این نشست ها اطلاع نداشتیم.
پورحاجت با یادآوری این ‌که سال پیش اعلام کردیم اگر قرار است مجلس قانونی برای بخش خصوصی بنویسد چه بهتر که از این بخش برای تبادل نظر دعوت گردد، ادامه داد: کانون سراسری انبوه‌ سازان تنها تشکل بخش خصوصی در تولید و عرضه مسکن است، ولی با این حال بنظر می رسد دوستان مسئول انتقادات کانون را برنتابیدند و از ما نظری خواسته نشد.
وی با تاکید بر این ‌که برداشتی که ما از ذات قانون داشتیم این بوده که نظرات انبوه سازان به روند اصلاح قانون کمک می ‌‌کند ولی سلیقه بر این بوده در این پروسه حضور نداشته باشیم، گفت: در حال حاضر بحث اصلاح قانون نظام مهندسی در دستور کار کمیسیون اصلی است و  متاسفانه نه کانون و نه تشکل ‌ها را دعوت نمیکنند.
پورحاجت با عنوان این ‌که خواستار تجدید نظر در این رویه هستیم، افزود:‌ قانونی که در آن نظر بخش خصوصی دیده نشده، نه کافی است، نه مانع و نه این‌ که می ‌تواند به توسعه و آبادانی این کشور منجر گردد.
*شورای مرکزی نظام مهندسی تنها تشکل ساخت و ساز نیست
پورحاجت گفت:‌ شواری مرکزی نظام مهندسی ساختمان به تنها تشکل حوزه صنعت ساخت و ساز نیست. ایران را  انبوه‌ سازان،‌ مشاوران و پیمانکاران آباد کرده‌اند. واقعیت آنست که بخش خصوصی سابقه طولانی در اجرای فعالیت‌‌ های عمرانی دارد و فراز و فرود این صنعت را خواهد دید.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با یادآوری این ‌که تنها کانون کاردانی و نظام مهندسی به این نشست ها دعوت شده‌اند، مطرح کرد:‌ این تشکل ‌ها اساسا نباید هیچ ارتباطی با فعالیت‌ های اجرایی داشته باشند.


پورحاجت با انتقاد ضمنی از اظهارات برخی نمایندگان مجلس و با اشاره به این‌ که در حال حاضر بحث اصلی ما فعلا مشکلات اداری نظام مهندسی ساختمان نیست، خاطر نشان کرد: مشکل اساسی ساخت و ساز ساختمان اینست که نظرات نهادهای تخصصی و حرفه‌ای باید در تصویب قوانین حضور موثری داشته باشد. این ‌که نظام اجرایی و فنی دچار تحول گردد کار خیلی خوبی است. این یک اتفاق میمون است، ولی آیا با روند کنونی اصلاح قانون مشکلات حل می‌ گردد؟ پاسخ به این پرسش منفی است.
وی با تاکید بر این ‌که نقطه ضعف قانون در حوزه کنترل ساختمان است، خاطر نشان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم بعد از بیست و چند سال پاسخگویی را در حوزه ساخت و سازها اعمال کنیم.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان یاد آور شد: در زمین لرزه های اخیر کسی پاسخگوی وضعیت بد ساخت و سازها نبود، یک بار برای همیشه باید این کار را تمام کنیم و فراز اصلی قانون پاسخگویی باشد، نه این‌ که مثلا مجمع نظام  مهندسی ساختمان چگونه اصلاح گردد. باید بدنبال این باشیم تا صنوف بخش ساختمان و تشکل‌ ها را سامان بدهیم. شرایط کنونی کشور به نحوی است که نظام  فنی و اجرایی کشور که سالم بوده نمی‌ تواند متناسب با اقتصاد کشور پاسخگو باشد.
پورحاجت افزود:‌ دوستان نماینده مجلس باید به این مسئله توجه داشته باشند که این‌ که رئیس یک کارگروه هم زمان رئیس یک تشکل مهندسی نیز باشد نبایستی منجر به ایجاد تعارض منافع گردد.
پورحاجت در عین حال با عنوان این ‌که با ادغام نظام فنی و اجرایی و سازمان ‌ها صددرصد موافق هستیم، گفت:‌ در شرایط فعلی باید پاسخگویی در مورد صنعت ساختمان که وجود ندارد، اولویت باشد. چرا تشکل‌ های حرفه‌ای ساخت و ساز ساختمان جایگاه قانونی مشخصی ندارند، این یک پرسش است. مهندسان مشاور، صنعت پیمانکاران عمرانی و انبوه‌سازان انجمن دارند ولی به لحاظ سازماندهی و جایگاه قانونی آن ها به چه نحوی تعریف شده است.
منبع : خبرگزاری تسنیم

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ شهریور ۹۷
909 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0