ایجاد ستادهای مفاخر مهندسی کشور و پایش اخلاق حرفه‌ای نایب ‌رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اظهار داشت:

ایجاد ستادهای مفاخر مهندسی کشور و پایش اخلاق حرفه‌ای در اجلاس بیست ‌و یکم

نایب‌ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از ایجاد ستادهای مفاخر مهندسی کشور و پایش اخلاق حرفه‌ای در اجلاس بیست‌ویکم خبر داد.

کد خبر: 970403008 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ تیر ۹۷ - ۶:۳۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، نایب‌ رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از ایجاد ستادهای مفاخر مهندسی کشور و پایش اخلاق حرفه‌ای در اجلاس بیست‌ویکم خبر داد.

ایجاد ستادهای مفاخر مهندسی کشور و پایش اخلاق حرفه‌ای

ایجاد ستادهای مفاخر مهندسی کشور و پایش اخلاق حرفه‌ای

ایجاد ستادهای مفاخر مهندسی کشور و پایش اخلاق  حرفه‌ای در اجلاس بیست ‌و یکم

محمدرضا جواهری با اشاره به اهمیت اجلاس سالانه سازمان نظام مهندسی بیان کرد: هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور سالانه یک ‌بار جلسه برگزار می‌ کند؛ در این جلسه با اهمیت‌ترین تصمیم‌ ها و سیاست‌ گذاری ‌های کلان سازمان ‌های نظام مهندسی کشور نهایی می گردد. همچنین در این جلسه، مجموعه برنامه ‌هایی که باید در یک سال کاری اجرایی گردد تصویب و قانونی می ‌شود. هیأت عمومی باید هرسال دست کم ۲ روز در یکی از استان ‌های کشور برگزار گردد و امسال اجلاس در تهران برگزار خواهد شد.
وی در باره وظایف هیأت عمومی در این اجلاس ادامه داد: یکی از مهم‌ ترین وظایف هیأت عمومی ابلاغ گزارش سالانه شورای مرکزی به اعضاست. سازمان‌ های نظام مهندسی متشکل از سی‌ویک استان است و شورای مرکزی، همه‌ ساله طبق سیاست ‌ها، خط‌ مشی ‌هایی که اجلاس مشخص می‌ کند را باید اعمال کند.
نایب‌رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: در این اجلاس، گزارش سالانه سازمان‌ ها هم باید ارائه گردد؛ ترازنامه مالی شورای مرکزی بررسی و تصویب گردد؛ هم‌ چنین خط‌مشی عمومی که در راستای قانون نظام مهندسی است باید بررسی و اصلاح گردد و اگر پیشنهاد جدیدی وجود داشت مطرح و نهایتاً به تصویب شورای مرکزی برسد .
جواهری تصریح کرد: یکی از اقدامات مثبتی که در این اجلاس انجام می‌ شود ارائه گزارش عملکرد سالانه سازمان نظام مهندسی استان‌هاست. چرا که در سال گذشته برخی برنامه ‌ها به تصویب رسید و شورای مرکزی آن‌ ها را به سازمان ‌های نظام مهندسی در استان‌ها ابلاغ کرد تا عملیاتی کنند. برای مثال، یکی از این برنامه‌ ها نظارت کارگاهی بود که خیلی حائز اهمیت و بر کیفیت ساخت ‌و ساز اثرگذار است؛ استان یزد برای عملیاتی ‌شدن ان برنامه بعنوان پایلوت انتخاب شد و طی یک سال فعالیتی که در این زمینه انجام داد سمینار و کمیسیون ‌های تخصصی مربوطه  را با همکاری وزارت مسکن برگزار کرد و در حال حاضر نظام ‌نامه‌ای در حال گرداوری است که بعد از تصویب شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد تا ساخت ‌و ساز ساختمان‌ های بزرگ را تحت پوشش قرار دهد و به این ترتیب نظارت بر ساخت ‌و سازها بصورت مقیم و کارگاهی انجام گردد.

ایجاد ستادهای مفاخر مهندسی کشور و پایش اخلاق حرفه‌ای

جواهری در همین‌باره گفت: هم‌ چنین وظایفی دیگر به سازمان ‌های استان‌ هایی دیگر محول گردیده است. برای مثال در موضوع کارآموزی مهندسان و کسب تجارب حرفه‌ای، استان فارس در حال فعالیت است. موضوع شناسنامه فنی و ملکی هم یکی دیگر از برنامه‌ های سازمان است که در استان خراسان جنوبی در حال اجرا است.
وی گفت: امسال برای نخستین بار در اجلاس بیست‌ویکم ستادی به نام مفاخر مهندسی ایران را ایجاد کرده‌ایم و بصورت جدی در حال شناسایی افرادی هستیم که در حوزه مهندسی اثرگذار بوده‌اند تا این عزیزان و کارهای ماندگار و با ارزش ایشان به مهندسان جوان معرفی گردد تا از تجارب این مفاخر بهره ببرند. هم چنین کمیته‌ای به نام پایش اخلاق حرفه‌ای امسال پایه‌گذاری می گردد  که در اجلاس پیش رو برنامه‌ریزی ‌های لازم برای آن انجام خواهد شد.
با این حساب، استان‌ ها موظفند گزارش عملکرد خود را به شورای مرکزی ارائه کنند تا طبق آن نقاط قوت و ضعف کارها شناسایی گردیده  و رهنمودهای لازم ارائه گردد.
هم‌ چنین در اجلاس سالانه تمام ضوابط و مقررات مربوط به نظام‌ نامه ‌های پیشنهادی، اداری، استخدامی و مواردی که جنبه عمومی دارد باید توسط شورای مرکزی تهیه و در اجلاس به تصویب برسد.
وی سازمان‌ های نظام مهندسی را مردم‌نهاد خواند و ذکر کرد: از وظایف دیگر هیأت عمومی، مشخص‌کردن میزان ورودی و حق عضویت سالانه اعضای نظام مهندسی استان‌ ها است که با توجه به پیشنهاد شورای مرکزی، مصوب میگردد. قابل ذکر است سازمان‌ های نظام مهندسی، بودجه دولتی ندارند و بصورت خودگردان اداره می گردند؛ لذا باید درصدی از دستمزد مهندسی و حق عضویت‌ ها به اداره این سازمان ‌ها اختصاص یابد.

منبع  : خبرگزاری برنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی معماري(نظارت)

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ تیر ۹۷
974 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0