امضا قابل فروش نیست بیژن خطیبی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان

امضا قابل فروش نیست

بیژن خطیبی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در این باره می گوید: امضا قابل فروش نیست، در ارائه خدمات که برای شهروندان و مالک ساختمان مطرح می شود، تخلف و کم کاری صورت می گیرد.

کد خبر: 961205027 تاریخ انتشار: شنبه ۵ اسفند ۹۶ - ۱۰:۲۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، سازمان نظام مهندسی ساختمان با چالش های زیادی روبروست و تاکنون جایگاه واقعی خود را در صنعت ساختمان پیدا نکرده و دچار بحران های مدیریتی است. بیژن خطیبی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در این باره می گوید: امضا قابل فروش نیست، در ارائه خدمات  که برای شهروندان و مالک ساختمان مطرح می شود، تخلف و کم کاری صورت می گیرد.

امضا قابل فروش نیست

امضا قابل فروش نیست

امضا قابل فروش  نیست

همان طور که می بینید شاهد ساخت بناهایی هستیم که دارای حداقل استانداردها هم نبوده و با وجود نوساز بودن بافت فرسوده محسوب می شوند و از دل این چالش بحران های بزرگ مدیریت شهری بیرون زده است در کنار این مشکلات، یکی از مهمترین چالش ها پدیده امضا فروشی است.

به نظر می رسد برای برون رفت از چالش های موجود در شرایط فعلی با افزایش تعداد مهندسان، فناوری های نوین و حجم ساخت و ساز، بازنگری و به روز کردن قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ضروری است.

امضا فروشی علاوه بر تهدید استحکام سازه ها، هدررفت منابع و سرمایه های ملی را نشانه رفته است. این موضوع عاملی است که با افزایش ساخت و سازهای شهری در کلانشهرها به آن دامن زده شده و کارشناسان مختلف عوامل متعددی را در آن دخیل می دانند.

بیژن خطیبی عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در این باره می گوید: امضا قابل فروش نیست، در ارائه خدمات  که برای شهروندان و مالک ساختمان مطرح می شود، تخلف و کم کاری صورت می گیرد.

امضا قابل فروش نیست

وی با بیان اینکه شما وقتی پای چیزی را امضا می کنید یعنی قابل واگذاری نیست و باید مسئولیتش را به عهده بگیرید، تاکید کرد: ممکن است این مسئولیت را به طور ناقص برعهده گرفته باشید که می توان راجع به این بخش صحبت کرد.

خظیبی اظهار داشت: اینکه بگوییم مهندسی امضایش را فروخته خیر این طور نیست. به طور مثال برای ارائه گزارش در دفاتر خدمات الکترونیک شهر مهندس ناظر گزارش مرحله ای ارائه می کند و باید در محل همان دفتر با کارت ملی اصالت خود را ثبت کند گزارشی تا بتواند گزارشی را ارائه کند.

خدمات یک مهندس را می خرند

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: پروانه اشتغال به کار در نظام مهندسی دو گونه است یا حقیقی یا حقوقی؛ اگر فردی در آزمون شرکت کرده و مراحل و فیلترها  را بگذراند پروانه اشتغال به کار دریافت می کند.

او تصریح کرد: در این موارد قانون گذار تعیین کرده که چندین مهندس جمع شوند می توانند خدماتشان را تجمیع کرده و شرکت حقوقی ثبت کنند مانند سایر شرکت ها.

خطیبی با اشاره به اینکه در نظام فنی اجرایی هم برای اینکه امتیاز آور باشید باید چند مهندس استخدام کنید، افزود: دوستان ابراز می کنند برخی پروانه را می خرند، درواقع خدمات او را می خرند، پروانه قابل خرید نیست، خدمات یک مهندس را می خرند.

وی خرید پروانه را این طور شرح داد: پروانه یک خانم یا آقای مهندس را تجمیع می کنند ، به این منظور که پس از تجمیع چند پروانه مقدار کاری را که می گیرند افزایش ظرفیت می  دهند و این را قانون گذار گذاشته است.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندس

آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۶
1263 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0