برگزاری آزمون دریافت پروانه اشتغال به مهندسی مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان

پیوند حوزه اجرایی و علمی، از مهم ترین ویژگی‌ های جشنواره HSE است

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان، پیوند حوزه اجرایی و علمی را از مهم ترین ویژگیهای جشنواره HSE دانست و بیان کرد: قطعا پیوند دستگاه اجرایی کشور (وزارت راه و شهرسازی) و حوزه علمی و تولید دانش (دانشگاه تهران) از مهم ترین و قوی‌ ترین ویژگی‌ های جشنواره فوق در کشور بشمار میرود که باید مورد توجه قرار گیرد

کد خبر: 961125006 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ بهمن ۹۶ - ۱۰:۵۱ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان، پیوند حوزه اجرایی و علمی را از مهم ترین ویژگیهای جشنواره HSE دانست و بیان کرد: قطعا پیوند دستگاه اجرایی کشور (وزارت راه و شهرسازی) و حوزه علمی و تولید دانش (دانشگاه تهران) از مهم ترین و قوی‌ ترین ویژگی‌ های جشنواره فوق در کشور بشمار میرود که باید مورد توجه قرار گیرد.

پیوند حوزه اجرایی و علمی، از مهم ترین ویژگی‌ های جشنواره HSE

پیوند حوزه اجرایی و علمی، از مهم ترین ویژگی‌ های جشنواره HSE

پیوند حوزه اجرایی و علمی، از مهم ترین  ویژگی‌ های جشنواره HSE است

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در جلسه خبری امروز ۳ شنبه بیست و چهارم بهمن ‌ماه با موضوعیت جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) ادامه داد: این جشنواره در این دوره بعنوان نخستین فعالیت و رویداد انجام شده با نگاه ترویجی در مورد HSE عملیاتی و در مرحله اجرا قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ادامه پیوند حوزه اجرایی و علمی در این رویداد را از مهم ترین ویژگی ‌های جشنواره HSE دانست و افزود: قطعا پیوند دستگاه اجرایی کشور (وزارت راه و شهرسازی) و حوزه علمی و تولید دانش (دانشگاه تهران) از مهم ترین و قوی ترین ویژگیهای جشنواره فوق در کشور بشمار میرود که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه این اقدام دارای پشتوانه‌ علمی قوی و عمیقی است که با انجام فعالیتهای تحقیقاتی معتبری از سالها قبل از طرف دانشگاه تهران شروع شده و امروز می ‌بینیم که خروجی خوب و معتبری نیز بهمراه داشته است.
مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان در ادامه ضمن ابراز خرسندی نسبت به این که امروز دستگاه اجرایی نتیجه فعالیت ‌های تحقیقاتی و مطالعاتی دانشگاه را در امور خود ملاک عمل قرار داده است اظهار داشت: امید داریم این روند در کلیه سطح اجرایی کشور ترویج و در سال ‌های اتی نیز تداوم داشته باشد.
وی یاد آور شد: لازم به ذکر است طی این فرآیند معیارهای ارزیابی کارگاه‌ های ساختمانی طی اقدامی مطالعاتی و علمی از طرف دانشگاه تهران استحراج و ضرایب و امتیازهای لازم آن نیز از طرف این نهاد دانشگاهی بدست آمد.

وی در ادامه اظهارات خود، افزود: هم چنین در این حوزه نرم‌افزاری تحت عنوان نشان تعالی HSE نیز از طرف دانشگاه تهیه و طراحی شد که امروز نتیجه ارزیابی کارگاه‌ ها ضمن قرار گیری در این نرم ‌افزار مشخص و با یک دیگر مقایسه میگردد.
این مقام مسئول با اشاره به این که کار نشان تعالی HSE یک فرایند ارزیابی است و یک فرایند بازرسی نیست، بیان داشت: در نگاه بازرسی کارگاه‌ های ساختمانی را مورد رصد قرار می ‌دهیم و تنها اشکالات آن‌ ها را می ‌نویسیم و بعد از بابت نقص‌ ها و کاستی ‌ها که در این کارگاه‌ ها از نظر ایمنی وجود دارد، به آن ها تذکر می‌ دهیم.
وی گفت: در نگاه ارزیابی بررسی از کارگاه ساختمانی با جزئیات بیش تری انجام میگردد که نتایج ارزیابی به کارفرمایان و صاحبان کارگاه‌ های ساختمانی منعکس و راهکار‌ها برای رفع این نقص ‌ها به آن‌ ها داده می ‌شود.
مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به تفاوت بین این دو نگاه و جنبه ترویجی و آموزشی ارزیابی عنوان کرد: در این فرآیند کارگاه‌های ساختمانی مکررا مورد ارزیابی و پایش قرار می‌ گیرند و روند افزایش ضرایب ایمنی خود را دادمه می‌ دهند که در این فرآیند مراحل مختلفی را طی خواهیم کرد و امتیاز کارگاه ‌های ساختمانی که مورد ارزیابی قرار می ‌گیرند، استخراج می ‌شود و با توجه به این امتیاز مشمول دریافت تقدیرنامه یا نشان تعالی HSE قرار می ‌گیرند.
وی با اعلام این که نشان تعالی HSE از درجه بندی‌ های مختلفی تشکیل شده و شامل تک ستاره تا هفت ستاره است، گفت: با توجه به امتیازی که کارگاه‌ های ساختمانی دریافت می‌ کنند، نشان تعالی به آن‌ ها تعلق می ‌گیرد.
مانی فر با عنوان این که ایمنی در ساخت و ساز یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در حوزه ایمنی مطرح است، ادامه داد: چهل و هشت تا پنجاه درصد حوادث ناشی از کار در حوزه ساختمان است و کارگاه ‌های ساختمانی بیش ترین خسارت ‌ها را در حوزه فعالیت‌ های ساختمانی به خود اختصاص می‌ دهند.
مانی فر تاکید کرد: علت این موضوع تعدد کارگاه های ساختمانی در سطح مختلف و استفاده از افراد فاقد صلاحیت در آن ‌ها بیش ترین علت بر خسارت ‌های ناشی از حوادث ساختمانی بشمار می ‌رود.
مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به حضور داوطلبانه کارگاه‌ های ساختمانی در فرایند ارزیابی نشان تعالی HSE افزود: کارگاه ‌های ساختمانی پیش از این از حضور بازرسان خشنود نبودند، ولی وقتی رویکرد را از بازرسی به ارزیابی تغییر می‌ دهیم، کارگاه‌ های ساختمانی خود داوطلب ارزیابی می ‌شوند.
وی بیان کرد: با ارزیابی کارگاه ‌های ساختمانی می ‌توانیم خروجی مجموع این ارزیابیها را داشته باشیم، سپس نسبت به بیش ترین اشکالات اطلاع کسب و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.
مانی فر درباره نتایج ارزیابی کارگاه ‌های ساختمانی گفت: ارزیابی‌ ها در محور‌های محیط زیست، سلامت و ایمنی بوده که در محور محیط زیست بیش ترین کسر امتیاز را در بخش انرژی و مصرف آن داشتیم و کارگاه‌ های ساختمانی نسبت به مصرف انرژی در ساخت و ساز، توجه به کاهش مصرف انرژی و بهینه کردن آن توجه لازم را ندارند.
مانی فر تصریح کرد: در حوزه سلامت بیش ترین کسر امتیاز مربوط به بخش شغلی و قسمتهایی که مربوط به سلامت کارکنان گارگاه، تولید سر و صدا و آلودگی صوتی بوده است.
مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان افزود: حوزه ایمنی نیز بیش ترین نقص در بخش تجهیز و طراحی کارگاه‌ های ساختمانی بوده و کارگاه‌ هایی که مشمول کار در ارتفاع بودند کم ترین توجه را به موضوع ایمنی داشتند.
وی گفت: فعالیتی که از طریق اجرای این جشنواره شروع شده می ‌تواند نقطه آغازی برای پی گیری موضوع HSE در کارگاه‌ های ساختمانی با روش ‌هایی بهتر از گذشته باشد.

پیوند حوزه اجرایی و علمی، از مهم ترین ویژگی‌ های جشنواره HSE

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به این که در موضوع HSE سه مرحله پیش بینی می گردد، ادامه داد: پیش گیری، کنترل و طراحی شرایط اضطراری سه مرحله‌ای هستند که در دانش HSE به آن‌ ها توجه می‌ شود که در برنامه نشان تعالی HSE تمام این مراحل را در نظر می ‌گیرند.
وی اظهار داشت: در مرحله پیشگیری نکاتی را که کارگاه‌ های ساختمانی باید به آن‌ ها توجه کنند را گوشزد می‌ کنیم، در مرحله کنترل نیز کارگاه‌ ها خودارزیابی از خود به عمل می ‌آورند و در مرحله شرایط اضطراری دادن گزارش به سازمان‌ ها است که نتایج ارزیابی به کارگاه‌ های ساختمانی داده می ‌شود.

مانی فر مطرح کرد: واقعیت اینست برخلاف شعار حادثه هیچگاه خبر نمی‌ کند که تا به امروز مطرح بود، وقتی نکات ایمنی را رعایت نمی ‌کنیم یعنی از حادثه استقبال می‌ کنیم و شاید بهتر باشد این شعار را تغییر دهیم و بگوییم که حادثه همیشه خبر می ‌کند.
وی ابراز امیدوار کرد: با همکاری وزارت راه وشهرسازی و دانشگاه تهران در حوزه HSE، بتوان سرمایه ‌های با ارزش انسانی را در جامعه بیش از پیش حفظ کنیم.
لازم به ذکر است، نخستین جشنواره نشان تعالی ایمنی، بهداشت و محیط زیست، پنج تا هفت اسفند نود و شش با تلاش دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان معاونت مسکن و ساختمان در سالن گردهمایی های ایرانیان واقع در ضلع غربی استادیوم آزادی تهران برگزار میگردد.
مانی فر با اعلام این که هشتاد کارگاه ساختمانی در سراسر کشور بصورت داوطلبانه مورد ارزیابی قرار گرفتند، گفت: به علت این که جشنواره نخستین فعالیت ترویجی است خیلی سعی شد برای این که این موضوع بتواند در سطح کشور جا بیفتد، زیرا تا به حال فعالیت رویکرد تشویقی و ترویجی نبوده و نگاه ارزیابان جنبه بازرسی داشته است.
وی افزود: برای دعوت از کارگاه‌ های ساختمانی به تک تک استان‌ ها سفر شد و در پانزده استان با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و پیمانکار‌ها بصورت حضوری از کارگاه‌ های ساختمانی دعوت کردند که از تعداد هشتاد کارگاه تنها دو کارگاه توانستند نشان تعالی را از نوع تک ستاره دریافت کنند.
مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به این که دیگر کارگاه ‌های ساختمانی شرکت کننده مشمول دریافت تقدیرنامه هستند، خاطر نشان کرد: کسب چهارصد امتیاز از مجموع هزار امتیاز تندیس دریافت می‌ کنند که تندیس ‌های یک ستاره و دوستاره تعهد به HSE در سطح یک و دو، سه ستاره و چهار ستاره اهتمام به در دو سطح یک و ۲، ۵ و ۶ ستاره به رسمیت شناختن HSE در دو سطح ۱ و ۲ و ۷ ستاره نیز نشان تعالی HSE است.
وی اظهار داشت: تربیت ارزیابان اقدام خوب، موثر و بی سابقه ‌ای بود که اتفاق افتاد و توانستیم هزار نفر از کارشناسان سراسر کشور را آموزش دهیم که پانصد نفر توانستند از مراحل نهایی پایش عبور کنند و می‌ توان از آن‌ ها بعنوان نسل اولی‌ های ارزیابان HSE نام برد.
عدم دستیابی نود درصد کارگاه ‌های ساختمانی به سطح تک ستاره

در ادامه آئین، کاظم نعیمی مطلق دبیر اجرایی جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) گفت: دو رویکرد در حوزه HSE وجود دارد، ولی رویکرد فرهنگی و ترویجی برای جشنواره تعالی HSE اهمیت دارد و می ‌خواهیم نگاه را از سمت تحت تعقیب و پیگیرد قرار دادن ساختمان، گارگاه و پروژه‌ های نا ایمن را به سمت رویکرد ارزیابی، تشویقی و ترویجی ببریم که باید از ابزار‌های خاص خود برای این نگاه استفاده کنیم.
نعیمی افزود: هر فرایند ارزیابی چالش‌ های خود را دارد که چالش اصلی این موضوع بررسی نتایج ارزیابی است و دنبال برندینگ HSE برای سازمان‌ ها هستیم و به سمتی حرکت کنیم که از مرحله تبلور، رشد، بلوغ به سمت تعالی HSE یک سازمان را نگاه کنیم.
وی با اشاره به این که HSE از مولفه‌ های اصلی توسعه پایدار در کشور است، ادامه داد: هیچ کشوری در دنیا بدون توجه کامل به مباحث HSE توسعه پایدار نداشته است.
دبیر اجرایی جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست تصریح کرد: در دانشگاه تهران با اهتمام کامل و مطالعات چندین ساله این مدل را طراحی کردیم که بالغ بر صد و سی پارامتر برای سنجه ساختمان ‌ها وجود داشته باشد.
نعیمی اظهار کرد: این پارامتر‌ها در چهار محور اساسی هستند و محور اصلی موضوع، محور مدیریت است که هیچوقت رقابتی برای استفاده از گواهینامه ‌های ایزو وجود نداشته است و به محور مدیریت در مباحث تعالی محور توانمند ساز‌ها می ‌گوییم.
نعیمی ادامه داد: ۳ محور دیگر نیز مهندسی سلامت، مهندسی ایمنی و مهندسی محیط زیست هستند که همه مباحث از جمله طرح نشان تعالی HSE باید به تعالی برسند، باید برای این نشان پیش بینی‌ هایی انجام دهیم که برای این منظور کارگروه و کمیته علمی برای ویرایش سالانه نسبت به پارامتر‌های ارزیابی راه اندازی کردیم تا به ما برای بهبود در طراحی جشنواره یاری کند.
وی خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازی وظایف اصلی در این حوزه را بخوبی پیش برده، گرداوری کمیته فنی از افراد خبره برای پایش ارزیابی ‌ها از جمله آن است.
نعیمی با اعلام این که در قالب طرح نشان تعالی HSE، بالغ بر هزار نفر تربیت ارزیاب انجام شده که تلاش شده بصورت بومی نیز انتخاب شوند، گفت: در حوزه کارگاه‌ های ساختمانی و عمرانی، نود درصد از کارگاه‌ ها به سطح مشمول تک ستاره نرسیدند و سازمان ‌های مدعی این حوزه نیز تنها در حد یک ستاره پیش رفتند و باید بپذیریم در حوزه کارگاه ساختمانی کاری انجام نشده است.

منبع : دفتر مقرات ملی و کنترل ساختمان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی عمران (اجرا)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ بهمن ۹۶
919 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0