افشاگری حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی در مورد مترو پل آبادان افشاگری حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی در مورد مترو پل آبادان

افشاگری حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی در مورد مترو پل آبادان

افشاگری حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی در مورد مترو پل آبادان ، در گزارش سازمان نظام مهندسی قید شده بود که وضعیت ساختمان مترو پل بسیار بحرانی است

کد خبر: 010304012 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۴ خرداد ۰۱ - ۱۰:۴۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، افشاگری حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی در مورد مترو پل آبادان ، در گزارش سازمان نظام مهندسی قید شده بود که وضعیت ساختمان مترو پل بسیار بحرانی است

افشاگری حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی در مورد مترو پل آبادان

افشاگری حمزه شکیب، سرپرست سازمان نظام مهندسی در مورد مترو پل آبادان
افشاگری سرپرست سازمان نظام مهندسی در مورد مترو پل آبادان
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان کرد: در گزارش سازمان نظام مهندسی قید شده بود که وضعیت ساختمان مترو پل بسیار بحرانی است. البته این وضعیت در تعداد قابل‌توجهی از ساختمان ‌های ما وجود دارد. شهرداری ‌ها باید مقید گردند به این که نقشه اولیه مهندسان را اجرا کنند، نه این که مجوز احداث طبقات اضافه را صادر کنند.
حمزه شکیب در مورد حادثه ساختمان مترو پل می گوید: این ساختمان سال نود و شش، از شهرداری در ۷ طبقه پروانه می ‌گیرد و طراح معماری و سازه آن از مهندسان مشاور بوده و از سازمان نظام‌مهندسی استان خوزستان نبوده است. بعد از آن که این طراح انتخاب می ‌شود و کار را شروع می‌ کنند، دفتر نمایندگی ما در آبادان متوجه این موضوع می‌ شود و ماجرا را گزارش می‌ کند و ناظر پروژه را از سازمان نظام مهندسی انتخاب می ‌کنند. ناظر بعد از آغاز به کار بارها و بطور مکرر تخلفات و وضعیت غیرمتعارف ساختمان را گزارش می ‌کند. در ادامه متاسفانه با پی‌گیری شهرداری آبادان ۳ طبقه اضافه روی این بنا ساخته می‌ شود.
شکیب ادامه می دهد: با این وجود، سازمان نظام مهندسی در این مرحله هم گزارشاتی در سال ‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از تخلف در وضعیت ساخت‌وساز ترک‌ها، تیرها، اتصال سقف و… در این ساختمان ارائه می ‌دهد، اما متاسفانه سازمان نظام مهندسی توان توقف ساخت‌وساز را ندارد و قانون هم این اجازه را نداده است. روال کار ما به‌ گونه‌ای است که تخلفات را به شهرداری گزارش می‌ کنیم و شهرداری مکلف است با گزارشات مهندسان ناظر، روند کار را متوقف کند.
به گفته وی، عملا هیچ توقفی صورت نگرفت و مشکل اساسی هم این بود که در طراحی انجام شده، پیروی از قانون صورت نگرفته و می ‌بایست طراحی توسط اعضای سازمان نظام مهندسی صورت می ‌گرفته که این اتفاق رخ نداده است. ضمن آن که به گزارشهای ناظر توجه نشده و از طرفی ساخت این ساختمان، مجری ذیصلاح نداشته است. همه این موارد دست به دست هم داده تا یک ساختمان ناایمن با وضعیت بسیار بحرانی ساخته شود. این در حالی است که در گزارش سازمان نظام مهندسی قید شده بود که وضعیت این ساختمان بسیار بحرانی است. البته این وضعیت در تعداد قابل ‌توجهی از ساختمان ‌های ما وجود دارد. شهرداری‌ ها باید مقید گردند، به این که نقشه اولیه مهندسان را اجرا کنند، نه این که مجوز احداث طبقات اضافه را صادر کنند، ضمن آن که شهرداری باید طبق گزارش ناظر، روند کار را متوقف می‌ کرد که اگر این کار صورت می‌ گرفت، این فاجعه رخ نمی‌داد. کسی هم که اجرای پروژه را برعهده دارد باید مسلط بر ضوابط فنی ساختمان باشد. اگر مجری ساختمان پروانه اشتغال اجرا داشت، قطعا متوجه می ‌شد که این سازه، سازه‌ای نیست که بتواند بار سه طبقه اضافه را تحمل کند.
شکیب معتقد است: این‌ فاجعه ماحصل خلاف‌های مکرری است که در طراحی و نظارت و اجرا اتفاق افتاده و شهرداری هم در این روند نقش درستی ایفا نکرده است. شبیه این وضعیت را در استان‌های دیگرمان هم داریم. ممکن است یک ساختمان طبق بار خود، فرونریزد اما اگر یک زلزله متوسط هم رخ بدهد، ممکن است این وضعیت برای آن ساختمان‌ ها هم اتفاق بیفتد.
سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این پرسش که علت این که بسیاری از ساختمانهای نا ایمن از سوی شهرداری اخطار میگیرند ولی شهرداری قدرت توقف فعالیت های آن ندارد چیست؟ می گوید: شهرداری برای ساختمان ‌های در حال احداث، می ‌تواند وارد عمل گردد و کار را متوقف کند و این کار را انجام می ‌دهد اما برای ساختمان‌ هایی که در حال بهره‌برداری هستند و ضوابط را برای نگه‌داری رعایت نکنند، کاری نمی ‌تواند بکند چون سازوکاری برای توقف بهره‌برداری از طرف شهرداری تعریف نشده است. سازمان آتش‌نشانی نظارت نهایی را انجام می ‌دهد و وضعیت نامناسب فنی را اعلام می ‌کند و می ‌گوید تا زمانی که نواقص اصلاح نگردد، از ساختمان بهره‌برداری صورت نگیرد. اما همان طور که تاکید کردم، شهرداری برای ساختمان در حال حاضر، اراده کند می ‌تواند بر اساس قانون، کار را متوقف کند.
منبع: شهر خبر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ خرداد ۰۱
719 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0