گفت‌وگو روسای نظام‌ مهندسی همزمان با برگزاری همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان اجرای قوانین انرژی در ساختمان اراده و هماهنگی را طلب می‌کند/ هنوز عمق بحران انرژی را باور نکرده‌ایم

کد خبر: 987 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ آبان ۹۵ - ۱۲:۰۴ ب.ظ

 بیش از ده سال است که برچسب انرژی برای بیشتر محصولات انرژی بر تدوین و الزامی شده و عمر برچسب انرژی روی برخی از محصولات به بیش از ده سال می‌رسد. هرچند در مورد برخی از محصولات باوجود الزامی بودن اجرای استاندارد برچسب انرژی و الصاق آن روی محصول، این الزام قانونی رعایت نمی‌شود و برخی از شرکت‌ها از این الزام قانونی سرباز می‌زنند.

چند سالی است که از تدوین طرح برچسب انرژی ساختمان می‌گذرد ولی زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست؛ هرچند در این فاصله سال ۸۸، سال اصلاح الگوی مصرف نام‌گذاری شد و فاز اول هدفمندی یارانه‌ها از اواخر آذر ۸۹ با چند برابر شدن بهای حامل‌های انرژی و مرحله دوم آن از اردیبهشت سال جاری عملیاتی شد تا بارقه‌های امید برای رسیدن به این هدف پررنگ شوند و بعدها رنگ ببازند؛ اما چرا شاخص‌های مصرف انرژی بهبود نمی‌یابد و تقریباً آب از آب تکان نمی‌خورد؟

در بهینه‌سازی مصرف انرژی اراده وجود دارد هماهنگی نه!

در همین زمینه رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گیلان بابیان اینکه مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه صنعت ساختمان یک مبحث و موضوع بین سازمانی است گفت: جهت نیل به این هدف نیازمند ایجاد نظامی مبتنی بر هماهنگی و همراهی نهادها و سازمان‌های متولی است.

عبدالرضا قاسمیان لنگرودی در گفت‌وگو با «صما» افزود: اگر امروز در اجرای قوانین مرتبط با مدیریت مصرف انرژی در ساختمان‌ها دچار مشکل و بحران شده‌ایم یا نتوانسته‌ایم روشی مدون دست پیدا کنیم به دلیل عدم وجود مدیریت یکپارچه در این زمینه است.

وی در این خصوص توضیح داد: تمامی سازمان‌ها اراده لازم برای انجام این مهم را در برنامه‌های خوددارند اما همین ناهماهنگی‌ها باعث کند شدن سیر نیل به این هدف شده است.

قاسمیان لنگرودی تصریح کرد: برای سرعت بخشیدن به این موضوع در گام اول باید نهادی متولی هماهنگی بین سازمانی شود. از سویی اجرایی کردن اصول مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی با توجه به اینکه یک کار زیرساختی است نیازمند هزینه و بودجه مناسب که به بهترین نحو ممکن تخصیص پیدا کند و بتوانیم در این حوزه فعالیت‌های زیرساختی مناسبی را انجام و توسعه دهیم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گیلان با اشاره به اینکه از سوی دیگر فرهنگ‌سازی در این خصوص مهم است. افزود: باید از دو منظر به فرهنگ‌سازی نگاه کرد. اول از منظر مجری و سیاست‌گذار که این انگیزه و عزم لازم جهت وضع بهترین قانون و چگونگی اجرای مناسب آن لازم است. از طرف دیگر باید به‌صورت مستمر در خصوص فرهنگ‌سازی برای اقشار مختلف جامعه که بهره‌برداران انرژی هستند صورت گیرد.

قاسمیان لنگرودی درنهایت گفت: اگر این سه‌گام اساسی که یکپارچه‌سازی متولیان و ایجاد هماهنگی، تخصیص بودجه و برنامه‌ریزی برای آن و فرهنگ‌سازی را به‌عنوان سه رکن اصلی در نظر بگیریم می‌توان امیدوار و خوش‌بین بود که سرعت استفاده بهینه از انرژی و رویکرد درست در مصرف انرژی در حوزه صنعت ساختمان که یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی هستند عملی شود.

نظام‌مهندسی در بهینه‌سازی مصرف انرژی تنهاست

همچنین رئیس نظام‌مهندسی ساختمان استان زنجان با اشاره به این‌که جدیت در مبحث بهینه‌سازی انرژی احترام به مصرف‌کننده و بهره‌برداران است گفت: اما متأسفانه این مورد توسط سازندگان و مسئولین نادیده گرفته‌شده است.

حسن مجتبی زاده بابیان مطلب فوق در گفت‌وگو با «صما» افزود: صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیازمند تعامل سایر ارگان‌ها است، چراکه سازمان به‌تنهایی نمی‌تواند در این امر اقدام نماید.

وی در این مورد اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان دارای پتانسیل‌های لازم در این خصوص است می‌تواند با خارج کردن عوامل غیر ذی‌صلاح در صرفه‌جویی انرژی اقدامات اساسی انجام دهد.

مجتبی زاده بابیان این‌که نظام‌مهندسی در بهینه‌سازی مصرف انرژی تنهاست عنوان کرد: باید تمامی ارگان‌ها بدون هیچ جانب‌داری در مقوله بهینه‌سازی مصرف انرژی جدیت داشته باشند.

وی گفت: استفاده از مصالح نوین ساختمانی، سبک‌سازی و همچنین هوشمند سازی منجر به کاهش انرژی خواهد شد.

وی با انتقاد از عملکرد مردم و جامعه در خرید ساختمان گفت: مردم بیشتر به مقوله ظاهر توجه می‌کنند و به‌هیچ‌عنوان در قیدوبند فونداسیون، عایق‌بندی و بهینه‌سازی مصرف انرژی نیستند.

وی در مورد اهمیت طراحی پایدار گفت: معماری در گام نخست باید پاسخگوی مصرف انرژی باشد. باید در طراحی ساختمان از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده شود و در این راستا هوشمند سازی ساختمان گامی مؤثر برای تأمین سایر انرژی‌ها تلقی می‌شود.

کم‌کاری ارگان‌ها دیگر به‌پای سازمان نظام‌مهندسی نوشته نشود

به علاوه رئیس نظام‌مهندسی ساختمان شیراز بابیان اینکه متأسفانه جامعه مبحث بهینه‌سازی مصرف انرژی را به‌عنوان یک بحران و ارزش نمی‌بینند گفت: زمانی که یک مبحث به بحران تبدیل شود تمام جامعه به آشفتگی دچار می‌شوند.

حسین پور اسدی در این مورد در گفت‌وگو با «صما» تصریح کرد: به نظر می‌رسد در حال حاضر بحران انرژی و کم‌آبی به بحران تبدیل نشده است.

وی در این خصوص افزود: به نظر می‌رسد هنوز در عمل و نه گفتار اراده جدی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی وجود ندارد و فقط حرف آن را می‌زنیم و هنوز عمق بحران انرژی را باور نکرده‌ایم؛ و حتی مسئولان نیز سماجتی برای اجرای قوانین مقررات ملی ندارند.

پور اسدی با اشاره به اینکه نظام‌مهندسی یک سازمان غیرانتفاعی است تأکید کرد: این سازمان نمی‌تواند اجباری برای اجرا یا عدم اجرای قوانین داشته باشد و در این مورد باید گفت نباید کم‌کاری ارگان‌ها دیگر به‌پای سازمان نظام‌مهندسی نوشته شود.

وی افزود: در حال حاضر در همه گروه‌های کالاها و محصولات انرژی بر (لوازم برقی، لوازم گازسوز، خودرو و …)، شاهد تولید محصولات پرمصرف و بارده پایین برچسب انرژی و یا فاقد برچسب انرژی باوجود الزامی بودن آن هستیم.

پور اسدی با بیان اینکه چرا ساختمان‌های ما دوستدار انرژی و محیط‌زیست نیستند و به‌گونه‌ای ساخته‌شده و می‌شوند که سرما و گرمایی که با هزینه‌های گزاف تأمین می‌شود را حفظ نمی‌کنند و درنتیجه وسایل حرارتی یا سرمایشی باید بیشتر و بیشتر و چند برابر استاندارد کارکرده و انرژی مصرف کنند؟ گفت: بر اساس یافته‌های علمی، عایق نبودن پوسته خارجی ساختمان موجب می‌شود که به‌طور میانگین حدود ۳۵% اتلاف انرژی از دیوارهای جانبی، ۲۵% از سقف و ۱۰% از کف ساختمان‌ها رخ دهد و همچنین ۲۰ تا ۲۵% اتلاف انرژی از پنجره‌ها و درب‌هاست، پس چگونه اولویت عایق ساختمان فراموش‌شده است؟

دومین همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان ۱۰ و ۱۱ آبان ماه با حضور مقامات عالی وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و نیرو، کمیسیون عمران و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روسای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و کشور و نیز با مشارکت انجمن‌ها و کارشناسان در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود شرکت در کلاس های آموزشی این همایش به عنوان یک دوره آموزشی ارتقای پایه برای صلاحیت در رشته های معماری، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی در نظر گرفته شده است و در پایان دوره آموزشی، به شرکت کنندگان گواهی ارتقای پایه از سوی دفتر مقررات ملی ساختمان ارائه خواهد شد.

منبع: صما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ آبان ۹۵
1182 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0