درآستانه برگزاری همایش «اجرای قوانین انرژی در ساختمان» در گفت‌: همه ارگان‌ها باید پاسخ‌گوی مصرف بی‌رویه انرژی باشند/ معماری پایدار در کشور ملموس نیست/ سازندگان سودهای کوتاه‌مدت را بر بهینه‌سازی ترجیح می‌دهند

کد خبر: 853 تاریخ انتشار: شنبه ۸ آبان ۹۵ - ۱۲:۲۷ ب.ظ

 توجه به این موضوع که منابع سوخت فسیلی محدود و روبه کاهش هستند مسئولین را به فکر یافتن روش‌هایی جهت استفاده بهینه از انرژی انداخت. به طور کلی روش‌های گوناگونی برای حفظ منابع انرژی وجود دارد؛ معمول‌ترین روش صرفه‌جویی است که از طریق فرهنگ سازی میسر است، البته اجرای مقررات ملی ساختمان و به طبع اعمال نظارت در اجرای آن می‌تواند راهکار مطلوبی برای بهینه سازی مصرف انرژی باشد.

معماری پایدار در کشور واژه ملموسی نیست

در همین زمینه رئیس نظام‌مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۳۷ درصد مصرف کل انرژی کشور در بخش ساختمان است که ۶۰ درصد همین مصرف مربوط به سرمایش و گرمایش بوده و درمجموع ۲۲ درصد کل انرژی در سرمایش و گرمایش مصرف می‌شود بااین‌حال آیا ضرورت ندارد برای صرفه‌جویی در انرژی برنامه‌ریزی دقیق‌تری شود.

علی طوماری بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: متأسفانه بخش محیط‌زیست با بی‌توجهی بالایی مواجه بوده و در بخش ساختمانی نیز همین مشکل راداریم و به‌تبع آن در بحث صرفه‌جویی در مصرف انرژی وضعیت خوبی حاکم نیست.

وی با اشاره به اینکه سه مبحث قیمت ارزان منابع اقتصادی، نبود وجود استانداردها و الزامات مناسب و مشوق‌ها سه وجه عدم توفیق بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است خاطرنشان کرد: برای اجرای دقیق این سه وجه باید تمامی ارگان‌ها باهم کنش‌های مطلوبی داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر کشوری به دنبال رشد اقتصادی است و می‌خواهد زیرساخت‌های خود را توسعه دهد باید مصرف انرژی را بهینه کند اما ما فعلاً این وضعیت را نداریم.

طوماری افزود: اگر ما در ساختمان از سامانه هوشمند بهره ببریم، آن ساختمان ازلحاظ مصرف انرژی ۳۰ درصد صرفه‌جویی خواهد داشت و اگر دو سال از این سیستم استفاده کنیم هزینه مصرفی آن به خریدار بر خواهد گشت.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان ادامه داد: عایق‌کاری ساختمان ولوله‌ها و تأسیسات می‌تواند ۳۵ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی به همراه داشته باشد و ازنظر تجاری وقتی سازنده ساختمان هزینه خود را برداشت نکند سرمایه‌گذاری نخواهد کرد و اگر خریداران ساختمانی توجهی به جایگاه آن در حوزه مصرف انرژی نکنند انرژی ما به هدر می‌رود.

وی بابیان اینکه معماری پایدار می‌تواند جوابگوی خوبی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها باشد افزود: اما متأسفانه طراحی و ساخت این نوع معماری تاکنون موفقیتی در پی نداشته است؛ و در کل آذربایجان شرقی ما ساختمانی به شکل معماری پایدار نداریم؛ و این واژه در کشور بسیار ناملموس است.

ایرانی‌ها به دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستند

همچنین رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان آذربایجان غربی بابیان اینکه ما نتوانستیم سازندگان را درزمینهٔ بهینه‌سازی مصرف انرژی توجیه کنیم گفت:متاسفانه ایرانی‌ها به دنبال سودهای کوتاه‌مدت هستند به‌هیچ‌عنوان منافع مبحث اجرای قوانین مقررات ملی را در سال‌های آینده را درک نمی‌کنند.

بهرنگ دیلمقانی در این خصوص به «صما» گفت: ازآنجایی‌که اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان مانند پدافند غیرعامل باعث افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد می‌شود به‌هیچ‌عنوان سازندگان و مالکین از این مباحث حمایت نمی‌کنند.

وی در این خصوص تصریح کرد: البته مسئولین هم دغدغه جدی در این مورد ندارند که اگر داشتند مشوق‌های خوبی برای اجرای این موارد قرار می‌دادند.

وی استفاده از فنّاوری‌های روز در ساخت‌وسازها را بسیار ضروری دانست و افزود: سازمان استاندارد در ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها نقش کلیدی بر عهده دارد.

دیلمقانی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها اظهار کرد: نباید نگاهی کوتاه‌مدت به مبحث ساخت‌وساز داشت و به‌طور مثال می‌توان با استفاده از فنّاوری‌های روز صنعت عایق‌کاری، سبب کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی و هدر رفت سرمایه شد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی آذربایجان غربی همچنین برافزایش رونق در بازار مسکن اشاره کرد و افزود: به‌تبع رونق در حوزه مسکن، شاهد افزایش اشتغال‌زایی خواهیم بود.

وی بابیان اینکه، به دنبال مقصر جلوه دادن شخص یا سازمانی نیستیم، گفت: باید با تلاش و همدلی درصدد برطرف ساختن مشکلات عمل کنیم.

دیلمقانی بابیان این‌که برای اجرای قوانین مقررات ملی ابزارهای لازم را نداریم گفت: بیشتر شهرهای ما فاقد کارخانه‌ها و کارگاه‌های ساخت تکنولوژی نیازمند در اجرای مباحث مقررات ملی ساختمان هستند.

مسئولین ذی‌صلاح در برابر مصرف بی‌رویه انرژی گذشت نکنند

به علاوه رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان اردبیل با تشریح نقش صنعت ساختمان در ایجاد اشتغال مولد و فعال‌سازی رشته‌های گوناگون صنعت ساختمان و خدمات فنی مهندسی، آن را عرصه تبلور اقتصاد مقاومتی توصیف کرد و گفت: تولید مصالح بر اساس اصول استاندارد و انجام عملیات ساخت‌وساز طبق آیین‌نامه‌ها و مباحث مقررات ملی ساختمان گام مهمی در جهت شکوفایی سرمایه‌های ملی قلمداد می‌شود.

هوشیار ایمانی با تأکید بر همگرایی به‌عنوان پایه و اساس برنامه‌ریزی‌ها و توصیف شاخص‌های توسعه در سازمان به «صما» گفت: مساعدت دستگاه‌های ذی‌ربط در جهت ترویج فرهنگ اصولی ساخت‌وساز در جامعه می تواند تاثیرات شگرفی دربهینه سازی مصرف انرژی داشته باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در جهت طراحی، نظارت و اجرای صحیح عملیات ساخت‌وساز، گفت: باید تلاش مضاعفی برای استفاده بهینه از این ظرفیت صورت پذیرد.

ایمانی خاطرنشان کرد: اجرای این مباحث نیازمند نظارت‌ها قاطعانه است؛ و در این مورد نباید مسئولین ذی‌صلاح کوتاهی یا گذشتی داشته باشند.

وی در این خصوص تأکید داشت: مبحث انرژی مبحث کم‌اهمیتی نیست که به‌سادگی بتوان از این مورد چشم‌پوشی کرد آینده اقتصادی کشورها به این منابع بستگی دارد؛ و تمامی ارگان‌ها در این خصوص موظف هستند هزینه‌های ریخت‌وپاش‌های بی‌مورد را به فرهنگ‌سازی و ارائه تشویق در مورد مصرف انرژی اختصاص بدهند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان اردبیل تأکید کرد: همه ارگان‌ها باید جوابگوی مصرف بی‌رویه انرژی باشند.

ایمانی در پایان با اشاره به راهکارهایی متفاوت که به سهولت در کشور به‌منظور کاهش مصرف انرژی به کار می‌رود، یادآور شد: استفاده از سلول‌های خورشیدی، پکیج، بویلرهای چگالشی یا شیرهای ترموستات ازجمله راهکارهای مؤثر به‌منظور مصرف بهینه انرژی است. اگرچه این موارد هزینه‌بر هستند اما نتایج مطلوبی در کاهشِ مصرف انرژی‌دارند.

دومین همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان ۱۰ و ۱۱ آبان ماه با حضور مقامات عالی وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و نیرو، کمیسیون عمران و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روسای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و کشور و نیز با مشارکت انجمن‌ها و کارشناسان در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود شرکت در کلاس های آموزشی این همایش به عنوان یک دوره آموزشی ارتقای پایه برای صلاحیت در رشته های معماری، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی در نظر گرفته شده است و در پایان دوره آموزشی، به شرکت کنندگان گواهی ارتقای پایه از سوی دفتر مقررات ملی ساختمان ارائه خواهد شد.

منبع: صما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آبان ۹۵
1044 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0