رئیس کمیته انرژی‌های نو مجلس در گفت‌: سهم بخش خصوصی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر حداقل ۵ درصد است/ صدمه اجرایی نشدن مبحث ۱۹ بر پیکره منابع انرژی کشور

کد خبر: 850 تاریخ انتشار: شنبه ۸ آبان ۹۵ - ۱۲:۲۳ ب.ظ
عضو کمیسیون انرژی مجلس بابیان این‌که کشور ما در عرصه حمل‌ونقل، صنعت و خانگی در مبحث انرژی بسیار پرمصرف است گفت: در تمام دنیا، تنها مصرف انرژی کلان در بخش صنعت موردپذیرش و بیانگر شاخص توسعه و رشد صنعتی است.

نماینده مردم لردگان در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: عدم توجه به مبحث ۱۹ صدمات بزرگی به بدنه و پیکر منابع انرژی وارد کرده است؛ که در این مورد علاوه بر اجرا باید نظارت‌های دقیقی نیز صورت بگیرد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی بابیان اینکه ما در قوانین فرادستی مبحث انرژی چیزی کم نداریم تأکید کرد: اما متأسفانه از سمت‌وسوی عدم نظارت دقیق بر این مسائل کلیت این قوانین مورد هجمه زیادی قرار می‌گیرند.

خالدی گفت: متأسفانه افراد ذی‌ربط در مبحث بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان به‌هیچ‌عنوان جدیت به خر ج نمی‌دهند بر همین اساس در این بخش با حجم عظیمی از هدر رفت روبرو شده‌ایم.

رئیس کمیته انرژی اتمی و انرژی‌های نو مجلس با اشاره به اینکه در سیاست‌های کلی کشور نیز بر تجهیز و توسعه انرژی‌های نو تأکید شده است، گفت: ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر در کشور حدود ۵۰ هزار مگاوات است.

خالدی بابیان اینکه بخش خصوصی از سطح فنی و کارشناسی بالایی در حوزه انرژی‌های نو برخوردار است، افزود: هم‌فکری و گفت‌وگو با بخش خصوصی در کمیسیون انرژی مجلس برای رفع و اصلاح قوانین مربوط به این بخش آغازشده است.

به گفته وی، دولت مکلف است که سهم بخش خصوصی را در تولید انرژی‌های تجدید پذیر تا پایان برنامه ششم توسعه به حداقل ۵ درصد برساند.

وی در این خصوص افزود: در برنامه ۵ ساله ششم توسعه در حوزه انرژی مباحث بسیاری در نظر گرفته‌شده است که تلفیق سابا (سازمان بهره وری انرژی ایران) و سانا (سازمان انرژی‌های نو ایران) یکی از این مباحث است.

خالدی در مورد این تلفیق افزود: لایحه این ادغام پس از بررسی و تأیید از سوی کمیسیون‌های مختلف برای تصویب به صحن علنی مجلس فرستاده خواهد شد.

رئیس کمیته انرژی اتمی و انرژی‌های نو مجلس با اشاره به این‌که باید انرژی‌های ارزان‌قیمت جای گزین انرژی‌های گران شود خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور آلمان توانسته به‌خوبی و بسیار زیرکانه از انرژی‌های خورشیدی بهره‌وری کند. به‌طور مثال این کشور با ساخت ساختمان‌ها دارای سیستم جذب انرژی خورشیدی در دیوارها و تولید برق به‌نوعی بدعت‌گذار محسوب شود. حال سؤال اینجاست چرا کشور ما در این زمینه‌ها بدعت‌گذار نیست؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص افزود: انرژی خورشیدی منحصربه‌فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است. این انرژی می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی بابیان اینکه باید با فرهنگ و الگوسازی نه محکمی بر مصرف بی‌رویه انرژی بگوییم خاطرنشان کرد: انرژی فسیلی در کشور ما عمر ابدی ندارند و برای نجات و مصرف درست این انرژی‌ها باید تمامی ارگان‌ها، سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها باهم متحد شوند.

دومین همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان ۱۰ و ۱۱ آبان ماه با حضور مقامات عالی وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و نیرو، کمیسیون عمران و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روسای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و کشور و نیز با مشارکت انجمن‌ها و کارشناسان در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

همچنین یادآور می‌شود شرکت در کلاس های آموزشی این همایش به عنوان یک دوره آموزشی ارتقای پایه برای صلاحیت در رشته های معماری، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی در نظر گرفته شده است و در پایان دوره آموزشی، به شرکت کنندگان گواهی ارتقای پایه از سوی دفتر مقررات ملی ساختمان ارائه خواهد شد.

محمد خالدی سردشتی بابیان مطلب فوق  گفت: مصرف بیش‌ازحد انرژی در تمام کشورها مغموم و نوعی هدر رفت غیرمنطقی محسوب می‌شود که متأسفانه کشور ما در این مورد با آمار و ارقام بلند بالایی روبرو است.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آبان ۹۵
1155 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0