دبیر کمیسیون انرژی نظام‌مهندسی تهران گفت: مصرف انرژی در ایران ۳ برابر دنیا است/ معماری امروز نقش خود را در بهینه‌سازی انرژی خوب ایفا نمی‌کند

کد خبر: 832 تاریخ انتشار: شنبه ۸ آبان ۹۵ - ۱۱:۵۴ ق.ظ
دبیر کمیسیون انرژی و محیط‌زیست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از ضعف قوانین انرژی در کشور گفت: در حال حاضر ایران در تعداد، نوع و اجرای قوانین در حوزه انرژی نسبت به کشورهای توسعه یافته دنیا عقب است.

وی با انتقاد از اینکه مصرف انرژی در ایران چندین برابر در دنیا است گفت: این آمارها نشان می‌دهد مصرف انرژی در ایران به‌صورت رسمی حدود ۳ برابر و به‌صورت غیررسمی حدود ۵ برابر میانگین مصرف دنیا است.

نائب رئیس اول سازمان نظام‌مهندسی تهران بابیان اینکه صندوق انرژی یونسکو به دنبال کاهش ۲۰۰ کیلوواتی مصرف انرژی دنیا به ۶۰ کیلوواتی تا ۲۰۲۰ سال است تصریح کرد: در این صورت میزان مصرف ایران نسبت به کشورهای دیگر حدود ۱۰ برابر خواهد بود.

جهانبخش در ادامه افزود: نتیجه این میزان مصرف به‌جز پایان منابع و ثروت ملی چیزی جز آلودگی محیط‌زیست و بیماری گسترده نخواهد بود.

وی به لزوم بهینه‌سازی انرژی در مصارف خانگی اشاره کردند و خاطرنشان کرد: معماری باید بتواند نقش خود را در کنار روش‌های مدرن مدیریت هوشمند برای جلوگیری از هدر رفت انرژی ایفا کند. در حال حاضر معماری نقش خود را در بهینه‌سازی مصرف انرژی خوب ایفا نمی‌کند.

دبیر کمیسیون انرژی و محیط‌زیست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران افزود: توجه به چالش‌های موجود در کشور، ضرورت دارد تا دو موضوع بسیار مهم شامل ارتقای کیفیت ساختمان و کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز در سطح ملی در مرکز توجه قرار گیرد و در این راستا صرفه‌جویی در مصرف انرژی مسئله بسیار مهمی است که بیش‌ازپیش نیازمند توجه و بازنگری است.

وی در این خصوص گفت: در تمام دنیا توجه به تأمین منابع و فیزیکی ساختمان و بهره‌برداری از انرژی‌های مصرفی ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

جهانبخش بابیان این عدم توجه به برنامه‌ریزی آمایش سرزمین، طراحی مناسب ساختمان و فرهنگ‌سازی باعث چالش‌های بسیار وسیع در مورد انرژی شده است گفت: ایجاد شهرک های تولید انرژی و انتقال صحیح این منابع به مصرف‌کننده‌ها، طراحی معماری سبز و پایدار و فرهنگ مصرف در قالب مسئولیت‌های اجتماعی می‌تواند ابعاد این چالش را کوچک‌تر و کم سطح‌تر کند.

دبیر کمیسیون انرژی و محیط‌زیست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از ضعف قوانین انرژی در کشور گفت: ما در تعداد، نوع و اجرای قوانین در حوزه انرژی نسبت به کشورهای دیگر بسیار عقب‌مانده هستیم.

جهانبخش گفت: به‌طور مثال در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان از ۷ عامل مؤثر در کاهش و بهینه‌سازی انرژی حدود ۲ یا ۳ عامل ذکرشده که متأسفانه این مبحث کار آرایی مناسبی تاکنون نداشته است؛ و به گفته مسئولین این مبحث در بهینه‌سازی مصرف انرژی حدود ۱۵ درصد موفقیت داشته است.

وی همچنین در ادامه عنوان داشت: اسناد بالادستی محکمی درزمینهٔ محیط‌زیست در کشور وجود دارد اما در مرحله عملیاتی موفق عمل‌نکرده‌ایم و لازم است بسیار جدی به این موضوع بپردازیم.

وی در این مورد تأکید داشت: بی‌توجهی به محیط‌زیست در همه بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور دیده می‌شود که در بخش ساخت‌وساز در سطح وسیعی در زمینه‌هایی همچون برداشت از منابع، تولید مصالح ساختمانی، اجرا، بهره‌برداری، تخریب و نوسازی و … شاهد این بی‌توجهی هستیم.

این فعال عرصه انرژی بابیان این‌که برای حل مشکلات انرژی باید نگاه جامع و کاملی داشت گفت: دید چندبخشی و مطالبات تک‌وجهی جوابگوی مناسبی برای حل مشکلات مصرف بی‌رویه انرژی نیستند.

دومین همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان ۱۰ و ۱۱ آبان ماه با حضور مقامات عالی وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و نیرو، کمیسیون عمران و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روسای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و کشور و نیز با مشارکت انجمن‌ها و کارشناسان در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

همچنین یادآور می‌شود شرکت در کلاس های آموزشی این همایش به عنوان یک دوره آموزشی ارتقای پایه برای صلاحیت در رشته های معماری، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی در نظر گرفته شده است و در پایان دوره آموزشی، به شرکت کنندگان گواهی ارتقای پایه از سوی دفتر مقررات ملی ساختمان ارائه خواهد شد.

حیدر جهانبخش در گفت‌وگو با «صما» بابیان مطلب فوق افزود: مصرف انرژی در دنیا برحسب کیلووات ساعت بر مترمربع در سال سنجیده می‌شود که بر اساس آمارهای صندوق انرژی یونسکو این واحد در جهان حدود ۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع و در ایران حدود ۶۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع (به‌طور رسمی) و ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع (به‌طور غیررسمی) است.

منبع: صما
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ آبان ۹۵
1202 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0