دیدار با مدیر کل جدید راه و شهرسازی استان قزوین

کد خبر: 980907009 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ آذر ۹۸ - ۸:۲۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
در دیدار با مدیر کل جدید راه و شهرسازی استان قزوین بیان گردید؛
خدمات مهندسی نه تنهابه لحاظ کیفیت بلکه به لحاظ اقتصادی می‌تواند در ساختمان موثر باشد
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در این دیدار گفت: این سازمان تا به حال در نهادینه کردن رعایت اصول مقررات ملی، ارتقاء سطح کیفی ساخت و ساز در استان نقش اثرگذاری داشته و بسیاری از مصوبات و طرح‌ های آن بصورت پایلوت در کشور پیاده سازی شده با دستآوردهای خوبی نیز همراه بوده است.
سید کاظم مجابی با تبریک این انتصاب در اظهاراتی به تشریح موفقیت ‌های این سازمان از بدو تاسیس تا به حال پرداخت که کسب هفت سال رتبه برتر در میان سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان کشور از مهم‌ترین آن ها بود.
مجابی با عنوان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در ۷ دوره متوالی جزء سازمان ‌های برتر کشور بوده؛ ادامه داد: این موفقیت به دنبال تعامل ‌های پررنگ با دستگاه‌ های اجرایی و مشارکت حداکثری اعضاء در تصمیم‌گیری‌ ها محقق گردیده و برای تدوام آن تلاش می ‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه در سازمان نظام مهندسی ساختمان تا به حال موضوعات مختلفی از طرف کمیسیون ‌ها پی‌گیری شده که بسیار اثربخش بوده‌اند، گفت: این کمیسیون‌ ها توانسته‌اند در زمینه ساختمان موضوعات خوبی در استان نهادینه کنند و مهم‌تر آن که برخی از تصمیمات کمیسیون ‌ها درقالب مصوبات کشوری در اختیار وزارت‌خانه و شورای مرکزی قرار گرفته و برای اجرا بصورت گسترده به استان‌ ها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: موضوع توجه و راه‌اندازی آزمایشگاه‌ ها یا مباحث مربوط به حوزه آبفا و برق از شاخص ‌هایی هستند که در استان قزوین توسط کمیسیون‌ ها مطرح شده و بصورت پایلوت در سطح ملی اجرایی شدند، هم‌چنین در بحث مجریان نیز اقدامات تخصصی زیادی انجام شد که برای شهروندان و وزارت‌خانه رضایتمندی خوبی بهمراه داشته است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، در ادامه اظهاراتش با تاکید بر این که متاسفانه ساختمان آنگونه که باید به بهره برداران معرفی نشده و خدمات فنی مهندسی بخوبی مورد توجه قرار نگرفته و اغلب مورد هجمه قرار گرفته، افزود: متاسفانه نقش خدمات فنی و مهندسی در ساخت و سازها بخوبی تبیین نشده و هزینه‌های اضافی محسوب می‌ گردند در حالیکه خدمات مهندسی نه تنها به لحاظ کیفیت بلکه به لحاظ اقتصادی می ‌تواند در ساختمان موثر باشد.
مجابی افزود: در سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین بر این باور هستیم هر چه دانش بهره‌برداران نسبت به خدمات مهندسی ارتقاء پیدا کند، ارایه این خدمات آسان ‌تر و به مطالبات عمومی تبدیل می‌گردد، بنابراین تلاش خواهیم کرد تا جای ممکن به حوزه‌های اجتماعی ورود و در این حوزه ایفای نقش کنیم.
وی یکی از رسالت‌ های مهم سازمان نظام مهندسی ساختمان را معرفی صنعت ساختمان به عموم شهروندان عنوان و بیان کرد: متاسفانه در حوزه ساختمان، اهمیت خدمات مهندسی همواره نادیده گرفته شده تا آن جایی که سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین در مقایسه با استان‌ های دیگر در حوزه تعرفه خدمات مهندسی در ردیف‌ های آخر قرار دارد و این مهم جای تامل دارد.
این مسوول، هم‌چنین گفت: در شرایطی که تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین بر این بوده تا خدمات کیفی ارایه دهد در ارزیابی ‌ها نیز بر این موضوع تاکید داشته و رسالت خود را بخوبی انجام داده، پسندیده نیست در زمینه تعرفه خدمات مهندسی مورد بی توجهی قرار گیرد و فاقد تعرفه ‌های مناسب باشد در این راستا انتظار می‌ رود با حمایت بیش تر مسئولان این مشکل حل و تعرفه‌ها واقعی و منصفانه شوند.
کیفیت یکی از شاخص‌ های مهم توسعه است
در ادامه این دیدار، مدیرکل راه و شهرسازی استان با عنوان اینکه در حوزه ساخت وساز شهری اقدامات خوب و کارشناسانه‌ای از طرف سازمان نظام مهندسی ساختمان استان انجام شده و امیدوار هستم تداوم پیدا کند، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان دستگاهی است که بطور مستقیم با مردم ارتباط دارد، میزان موفقیت در زمینه خدمات مهندسی نیز به میزان رضایت‌مندی مردم از کیفیت ساخت و سازها بستگی دارد که در استان قزوین به این موضوع توجه خوبی شده‌ است.
ابراهیم مبارک قدم عنوان داشت: اقداماتی که در استان قزوین برای نهادینه کردن فعالیت ‌های خدمات مهندسی و جشنواره ساختمان ‌های برتر انجام شده، اقدامات ارزشمند و پسندیده‌ای هستند و کمک کرده توجه به مقررات ملی ساختمان در جامعه هدف بخوبی پیاده سازی و نهادینه گردد، امیدوار هستم ارایه این خدمات تداوم پیدا کند تا بیش از این شاهد ارتقاء کیفیت ساخت و سازها در استان باشیم.
مبارک قدم با اشاره به نقش اثرگذار مجریان ذی صلاح در ساخت و سازها، گفت: مجریان در ارتقاء کیفیت ساخت و سازها، فعالیت ‌ها و حوزه‌‌های مختلف سازمان نظام مهندسی ساختمان شامل: نظارت، طراحی و اجرا در کیفیت ساخت و ساز نقش مهمی‌دارند و سرمایه محسوب می گردند به هیچ عنوان هم نمی ‌توان آن را اتلاف سرمایه دانست، بنابراین برای تبیین جایگاه آن ها در جامعه تلاش خواهیم کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید میان سایر دستگاه‌ های اجرایی تعامل وجود داشته باشد و حضور نظام مهندسی ساختمان در اجرای پروژه ‌ها مورد توجه قرار گیرد، گفت: خوشبختانه در استان قزوین این سازمان به جایگاه خوبی دست یافته و بسترهای لازم برای هم افزایی این سازمان در انجام کارها مهیا است.
این مسوول، در مقایسه‌ای میان استفاده از ظرفیت سازمان نظام مهندسی ساختمان در انجام کار‌ها و تصمیم‌گیری ‌ها در مقایسه با استان‌ های دیگر، عنوان داشت: در موارد زیادی شاهد بودیم، شورای فنی استان از ظرفیت نظام مهندسی ساختمان در کمیته‌ های نظارتی برای حوزه‌های تاسیساتی، چک لیست‌ ها بخوبی استفاده کرده، اما استفاده از این ظرفیت در برخی استان ‌ها کم‌رنگ است که این ظرفیت بالای نظام مهندسی قزوین را نشان می‌ دهد.
وی ادامه داد: بطورحتم از توانمندی سازمان نظام مهندسی ساختمان در اجرای سیاست ‌های اداره کل راه و شهرسازی بخوبی استفاده و مشکلات پیش روی هیأت مدیره و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان را برطرف خواهیم کرد.
مبارک قدم، با تاکید بر اینکه حضور نظام مهندسی ساختمان در کارگروه‌ ها، کمیته ‌ها و شوراهای مختلف استان حایز اهمیت است، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان ظرفیت‌ های تخصصی، سازنده و انفعال زیادی دارد، اما حضور آن در برخی کارها کم‌رنگ بوده و باید جایگاه نظام مهندسی ساختمان در کمیسیون‌ها و هیأت ۴ نفره استان افزایش یابد.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌های متعدد میان سازمان نظام مهندسی ساختمان با دیگر دستگاه‌ها ادامه داد: تفاهم نامه‌های خوبی میان سازمان نظام مهندسی ساختمان با شرکت‌ های آب، برق و گاز منعقد شده که امیدوار هستم بسط و گسترش پیدا کند.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به این که میان تعداد فارغ التحصیلان با بازار کار تناسب وجود ندارد، گفت: متاسفانه برای ایجاد کار و اشتغال‌زایی مهندسان در استان ظرفیت‌ های لازم موجود نیست و این موجب شده برخی انتظارها برآورد نشود.
مبارک قدم تصریح کرد: موضوع صادرات خدمات مهندسی و اینکه مهندسان در نظارت‌ها حضور مضاعف داشته باشند نیز از موارد دیگری است که بمنظور رضایت‌مندی اعضا پی‌گیری خواهیم کرد، هم‌چنین برای تحقق حق واقعی مجری، ناظر و طراح تلاش خواهیم کرد، چرا که معتقدیم، حضور متخصصان سازمان نظام مهندسی باید در جامعه نهادینه و ارزش مهندسان باید در ساخت و ساز‌ها مشخص گردد.
وی با اشاره به این که بخش قابل توجهی از سرمایه‌ های ملی و اقتصاد شهری در حوزه ساختمان سرمایه گذاری می‌گردد، گفت: کیفیت یکی از شاخص‌ های مهم توسعه است، البته کیفیت و ارزش ساخت و سازها زمانی مشخص می‌گردد که برمبنای قانون به صورت اصولی، حرفه‌ای و استاندارد باشد.
وی، هم‌چنین خاطر نشان ساخت: مباحث مغفول مانده در مقررات ساختمان باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد، ساخت و سازهای واحدهای صنعتی نیز باید تحت پوشش خدمات مهندسی قرار گیرند تا در این فضا‌ها هم شاهد ارتقاء کیفیت ساخت و سازها باشیم.
کمیسیون‌ ها در سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین فعالیت خوبی دارند
نایب رییس سازمان نیز دیگر سخنران این جلسه بود که در اظهاراتی، گفت: همیشه میان سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین با اداره کل راه و شهرسازی استان و سایر دستگاه ‌های اجرایی تعامل خوبی برقرار بوده و این سازمان در استان همواره بدنبال ارتقاء کیفیت بوده که در تقویت حوزه ساختمان اثربخش بوده است.
عباس وثیق نیا با عنوان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه مشارکت‌ ها و مسوولیت ‌های اجتماعی خدمات زیادی ارایه داده است، گفت: بطور معمول بیش از شصت و سه کمیسیون با بیش از یک هزار نفر عضو در سازمان فعالیت دارند، چرا که معتقدیم سازمان نظام مهندسی اگر به هیأت مدیره اکتفاء کند، نمی‌ تواند به اهداف مورد نظر دست پیدا کند و موفق باشد.
وثیق نیا اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین تنها سازمانی است که در سطح کشور به حوزه گواهی مبحث سیزدهم، مربوط به آسانسورها ورود پیدا کرده و توانسته با دریافت این گواهی توجه به استاندارد آسانسور را در ساختمان‌ ها بخوبی رعایت و کنترل کند.
وی گفت: در حوزه پدافند غیر عامل نیز قزوین نخستین استانی است که تفاهم ۳ جانبه منعقد کرده و امیدوار هستم در این زمینه نقش پررنگتری پیدا کند.
نظام مهندسی ساختمان در رعایت مقررات ملی پویا بوده است
معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در این جلسه، ادامه داد: نظام مهندسی ساختمان فعالیت ‌های خوبی در حوزه ساخت‌وساز و رعایت مقررات ملی داشته، بسیار پویا باانگیزه به انجام کارها ورود یافته در کارگروه زیربنایی نیز بعنوان عضو اصلی معرفی شده و جایگاه خوبی در تعامل ‌های استانی دارد.
محسن اسماعیلی گفت: این معاونت در زمینه توسعه خدمات مهندسی، مقررات ملی و آزمایشگاه ‌ها نشست های متعدد و کارشناسانه‌ای با نظام مهندسی برگزار کرده در هیأت ۴ نفره نیز مصوبات خوبی داشته است.
اسماعیلی ادامه داد: متاسفانه در سطح ملی حضور مهندسان در تصمیم‌گیری ‌ها، انجام کارها و انتخابات ضعیف است که انتظار می‌ رود، مشارکت مهندسان در حوزه‌های مختلف بویژه انتخابات پررنگ گردد.
وی افزود: در حوزه شهرک ‌های صنعتی توزیع کار صورت گرفته و لازم است، نظام مهندسی ساختمان، استانداری و اداره کل راه و شهرسازی ورود کنند تا به نتایج بهتری دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: در زمینه مجریان صوری اقدامات خوبی توسط نظام مهندسی ساختمان استان و شورای انتظامی‌ انجام شده؛ حل و فصلهایی نیز صورت گرفته، اما باید اقدامات جدی تری انجام گردد تا به صفر کاهش یابد و شاهد ساخت و ساز حرفه‌ای باشیم.
اسماعیلی در ادامه اظهاراتش گفت: از زمانیکه مسکن کارکرد اصلی خود را از دست داد و کالایی سرمایه‌ای شد، اقشار مختلف به ساخت و ساز آن ورود کردند این صنعت از حالت حرفه‌ای خارج شد، بنابراین باید تلاش ‌هایی صورت گیرد تا موضوع ساخت و ساز بصورت حرفه‌ای، اصولی و توسط مجریان ذی صلاح دنبال گردد و استان قزوین به جایگاه گذشته خود بازگردد.
وی یاد آور شد: با توجه به اینکه میزان ساخت و سازهای دولتی کاهش یافته و از طرفی دیگر ساخت و سازهای بخش خصوصی افزایش یافته باید پیوندی میان این دو حوزه ایجاد گردد تا بتوانیم از ظرفیت ‌های برنامه بودجه، نظام فنی و اجرایی بخوبی استفاده کنیم.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۸
529 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0