وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: تاکید بر رفع آسیب‌های اجتماعی حاصل از جنگ تحمیلی در خوزستان

کد خبر: 695 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۶ آبان ۹۵ - ۱۲:۵۱ ب.ظ
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این نکته که لایروبی رودخانه اروند مسئله‌ای ملی و صددرصد امنیتی است، گفت: آسیب‌های اجتماعی در استان خوزستان جبران ناپذیر است و با انجام پروژه‌های عمرانی نمی‌توان آن‌ها را جبران کرد و نیاز به یک تفکر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری دارد.
اسکان نیوز: عباس آخوندی چهارشنبه شب در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خوزستان، گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که در کشور داریم اولویت‌هایی را جهت طرح‌های عمرانی در خوزستان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که نسبت به استان‌های دیگر متفاوت‌تر است.

آخوندی افزود: خوزستان جنگی را در پیشینه خود دارد که ویرانی‌های فراوانی به بار آورده است که علاوه بر ضرر مالی آسیب‌های اجتماعی فراوانی بر اجتماع آن وارد کرده است.

وی اظهار کرد: خیلی از سفر به خوزستان و رسیدگی نزدیک به مسائل خوشحال هستم. به هر حال خوزستان راهبرد خیلی روشنی دارد و اقدامات ارزشمندی در آن انجام شده است.

وی افزود: با حساسیت و علاقه و اولویت تخصیص منابع به سمت خوزستان آمده‌ام. نسبت به سایر استان‌ها در این استان اقدامات بسیاری انجام شده و هرچند کارهای لازم برای اجرا خیلی بیشتر از اعتباراتی است در اختیار ما قرار دارد.

آخوندی بیان کرد: خوزستان دارای منابع انسانی بسیار گسترده است و منابع انسانی در این استان بسیار مهمتر از منابع نفتی و  معدنی است. ثروت تاریخی بسیار بزرگ در این استان وجود دارد و حس من این است که نباید آنقدر به پروژه‌ها و مسائل نفت متمرکز شد؛ چون استان خوزستان ارزش بیشتری به ویژه در زمینه منابع انسانی دارد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: جنگ در این استان خرابی‌های بسیاری به جای گذاشت و ضربه‌ای که به اقتصاد و آموزش خوزستان وارد از ضربه به راه‌ها و منابع مادی خیلی بیشتر است.

آخوندی بیان کرد: به نظر من برای خوزستان باید اندیشه دیگری به جز کارهای عمرانی صرف داشته باشیم. خوزستان را از گذشته به خوبی می‌شناسم و خوزستان بیشتر از دستگاه‌های اجتماعی و اقتصادی خود، در جنگ آسیب دید، هر چند زیرساخت‌ها نیز آسیب دیدند ولی اگر بنا باشد به فکر توسعه خوزستان باشیم باید نسبت به مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز توجه داشته و آن‌ها را در سایه کارهای عمرانی به فراموشی نسپاریم.

وی تاکید کرد: شاید اولین نامه‌ای که از زمان تصدی وزارت نوشتم؛ بحث لایروبی اروند بود چون اهمیت آن را برای خوزستان و حتی ملت ایران می‌دانستیم. اروند یک مسئله ملی است و برای همین اولین اقدام خود را به عنوان وزیر به این مسئله اختصاص دادم. رودخانه اروند یک مسئله امنیت ملی در چارچوب قراردادهای دو کشور است و این نیست که به راحتی در ارتباط با آن تصمیم گرفت.

آخوندی گفت: از کل مغروقههای موجود در اروند تاکنون بیش از ۴۳ مورد را خارج کرده ایم. به رغم تنگناهای مالی باز هم پروژه خارج کردن مغروقه‌ها را انجام می‌دهیم. حتی اگر از پروژه های دیگر بزنیم ولی متوجه اهمیت این پروژه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای لایروبی امیدوارم بعد از چند سال پیگیری بتوانیم نتیجه لازم را بگیریم. انشاالله بعد از گذشت سال‌ها از پایان جنگ، امسال لایروبی اروند را شروع می کنم و مقدمات کار حقوقی بین‌الملل در این خصوص را به شکلی پیگیری کردم که راحت بتوانیم کار را انجام بدهیم. خیلی دقت داریم چون این پروژه به هر حال تبعات امنیت ملی، حقوق بین الملل، منطقه ای، ملی و بودجه ای دارد.

آخوندی در ارتباط با وضعیت حمل و نقلی خوزستان نیز گفت: در این استان در هر چهار بخش هوا، دریا، ریل و جاده وجود فعالیت‌های گسترده ای وجود دارد. بندرامام اکنون یکی از آبادترین بنادر کشور است و اکنون ۴۷ میلیون تن تخلیه و بارگیری را در این بندر انجام می شود.  در بندر امام دو هزار و ۵۰۰ هکتار پس کرانه فعال و ۹ هزار هکتار هم زمین داریم. ۱۸ پروژه با ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار در بندرامام داشتیم. اصلاح انبارهای سایتی پتروشیمی و همچنین جاده دسترسی به بندر را وجود تنگناهای مالی انجام دادیم.

وی با اشاره به این‌که مشکل ما در بندر خرمشهر آبراهه است، گفت: ریل خوزستان از قدیمی‌ترین ریل های ایران و جزو اولین‌های کشور است. سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان برای ریل خوزستان هزینه کردیم و تمام خط ریل اهواز تا قم را مورد بازرسی قرار دادیم. دسترسی شوشتر و دزفول به ریل را در دستور کار داریم تا میزان مصرف گازوئیل و بنزین در استان کاهش پیدا کند. مردم به جای استفاده از ماشین می‌توانند از قطار استفاده کنند.

آخوندی عنوان کرد: هرچقدر تردد ماشینی را کاهش بدهیم وضعیت آب‌وهوای اهواز نیز بهبود پیدا می کند. می‌خواهیم تمام بنادر خوزستان را تا آنجا که ممکن است استراتژیک کرده و خروجی آن‌ها را به ریل متصل کنیم. اتصال خط ریلی بندرامام به خرمشهر را نیز در دستور کار این سفر قرار دادیم و تلاش می‌کنیم تا ظرفیت ریلی را در خوزستان توسعه دهیم. اتصال ریلی اهواز به اصفهان را نیز در دستور کار داریم و همه این پروژه‌ها واقعا استراتژیک است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی برای جاده‌های خوزستان نیاز داریم. در زمینه راه‌ها باید راه‌های اصلی را تبدیل به آزادراه کرده و از ظرفیت بخش خصوصی در این بخش استفاده کنیم. تبدیل برخی از بزرگراه‌ها را به آزادراه را طی پنج روز اخیر مصوب کردیم.

آخوندی در خصوص ساخت فرودگاه جدید در اهواز نیز بیان کرد: فرودگاه اهواز که متعلق به شرکت فرودگاه‌ها است ولی بحث در نظر گرفتن یک فرودگاه دیگر را داشتیم که راه ‌ندازی آن را به سمت جاده ماهشهر تعیین کردند ولی ابتدا مورد تأیید کارشناسان فنی نبود و بعد از انتقال به سمت دیگر جاده مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: فرودگاه جدید اهواز سرمایه بسیار عظیمی می‌خواهد. این فرودگاه در  حال حاضر خیلی فعال است و روزانه ۹۰ پرواز دارد که معادل یک دوم فرودگاه مهرآباد در آن انجام می شود. فرودگاه آبادان نیز مورد تعمیرات اولیه قرار گرفت و اگر مورد خاصی دارد برای توسعه نیز فردا آن را مورد بازدید قرار داده و بررسی‌های لازم را داریم.

و زیر راه و شهرسازی با اشاره به مساله مسكن و شهرسازی تصریح كرد: سرلوحه كار ما در بخش شهرسازی تاكید مقام معظم رهبری بر توجه به مركز شهرها است. به همین خاطر به جای توسعه پیرامون شهرها كه فاقد هرگونه معماری و سرویس  باید شهرها از داخل نوسازی و بهسازی شوند.

این عضو كابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به تكمیل طرح‌های مسكن مهر گفت: ساخت و تكمیل پروژ‌ه‌های مسكن مهر به همراه خدمات روبنایی آن در دست اقدام و پیگیری است. اما تامین خدمات آب و برق و گاز برای مسكن مهرهایی كه در مناطق فاقد امكانات و انشعابات از عهده وزارت راه و شهرسازی خارج است و زیرساخت آن باید از سوی وزارت نیرو تامین شود البته هم در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

 منبع: اسکان نیوز
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ آبان ۹۵
1624 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0