عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «صما» مطرح کرد: نگهبان خوبی برای منابع انرژی کشور نبودیم / کاهش مصرف انرژی در ساختمان ساده‌تر از بخش‌های دیگر/ توسعه انرژی‌های پاک از مزیت‌های اقتصاد سبز است

کد خبر: 682 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۶ آبان ۹۵ - ۱۲:۳۵ ب.ظ
عضو کمیسیون عمران مجلس دهم بابیان اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان است گفت: متاسفانه نگهبان خوبی برای منابع انرژی کشور نبودیم چراکه آمار ها نشان می‌دهد که ایران بیش از کشورهای دیگر مصرف و هدر رفت انرژی‌ دارد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران افزود: توسعه انرژی‌های کم‌کربن، جلوگیری از هدر رفت انرژی و کاهش روند تضعیف منابع آب از جمله مزیت‌های اقتصاد سبز به شمار می‌رود.

علوی گفت: کاهش مصرف انرژی ساختمان در ایران، امری ضروری است به طوری که استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساختمان‌ها از نظر مصرف انرژی در مقیاس وسیع، تأثیر بسزایی در کل مصرف انرژی کشور، کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ازآنجاکه امکان بالقوه صرفه‌جویی انرژی در بخش ساختمان و مسکن بیشتر از بخش‌های دیگر است، کاهش مصرف انرژی در این بخش ساده‌تر بوده و این امر با سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به بخش‌های دیگر قابل دسترس خواهد بود. علوی گفت: در این رابطه می‌توان به آلمان و سوئد، به عنوان کشورهای پیشرو در کاهش تولید گاز گلخانه‌ای اشاره کرد که در مصرف بهینه انرژی، برای کاهش کل مصرف خود، بر بخش ساختمان تاکید کرده‌اند.

عضو کمیسیون عمران مجلس دهم بابیان این که وضعیت اجرا و توجه به مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان بعد از لزوم گواهی فنی ساختمان مطلوب‌تر شده است گفت: در این گواهی‌نامه مشخصات فنی مباحث غیر قابل رویت گنجانده‌شده است.

وی گفت: اگرچه در سال‌های اخیر اقدامات مطلوبی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی لحاظ شده است اما به هیچ عنوان کافی و مبسوط نیست.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران با بابیان این که کشور ما می‌تواند برق را جای گزین سوخت‌های فسیلی کند گفت: در حال حاضر ما مازاد تولید برق روبرو و صادرات بزرگی در این حیطه هستم می‌توانیم از این منبع به‌جای سوخت‌های استفاده کنیم.

علوی در این خصوص تاکید کرد: برای رسیدن به اقتصاد سبز باید بازنگری‌های مطلوبی در عرصه بهینه‌سازی و محیط‌زیست داشته باشیم زیرا کشور ما در مبحث محیط‌زیست دچار چالش‌های فراوانی شده است.

عضو کمیسون عمران گفت: اقداماتی نظیر احداث ساختمان‌هایی با انرژی کارآ از قبیل ساختمان سبز، استفاده از سیستم حرارت مرکزی، انجام عملیات مانیتورینگ و ایجاد بستر فرهنگی و آگاهی مناسب را انجام داده‌اند.

وی در این خصوص تاکید کرد: ساخت این گونه ساختمان‌های نمونه در اکثر کشورهای جهان منجر به ایجاد استانداردهای متنوع در این زمینه شده است ارزیابی عملکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور حاکی از آن است که هر چند اقداماتی در این خصوص انجام‌شده، اما دستیابی به نتایج مطلوب نیازمند اجرای دقیق قوانین، فرهنگ‌سازی و سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه است.

یادآور می‌شود دومین همایش اجرای قوانین انرژی در ساختمان ۱۰ و ۱۱ آبان ماه با حضور مقامات عالی وزارت خانه‌های راه و شهرسازی و نیرو، کمیسیون عمران و کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان و کشور و نیز با مشارکت انجمن‌ها و کارشناسان در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شود.

سید احسن علوی در گفت‌وگو با «صما» بابیان مطلب فوق افزود: بخش اعظم مصرف انرژی ساختمان‌ها در ایران از منابع نفتی، گازی و برق تأمین می‌شود و منابع دیگر انرژی از قبیل انرژی‌های تجدید پذیر، تنها به صورت حاشیه‌ای و در واقع به طور آزمایشی در زمینه‌های مختلف در ایران استفاده می‌شوند.

منبع: صما
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ آبان ۹۵
1443 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0