رئیس نظام مهندسی مازندران عنوان کرد:

سازمان نظام مهندسی مازندران: نهادهای جزیره‌ای مقصران اصلی کاهش ایمنی در ساخت و ساز/ كاهش زیان‌های اقتصادی با رعایت اصول ایمنی و بهداشت

به اعتقاد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران عدم آگاهی دقیق مردم نسبت به اهمیت "ایمنی ، بهداشت و محیط زیست" و به تبع فقدان فرهنگ رعایت این محورها در کارگاه ساختمانی از جمله دلایل رشد آمار حوادث کارگاهی در کشور است. به گفته مهران فرصت، عملکرد جزیره‌ای نهادهای مرتبط و نبود سیستم نظام‌مند و یکپارچه در اجرای قوانین ساختمان نیز در افزایش آمار حوادث ساختمانی کشور بی تاثیر نیست. آنچه در ذیل می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی ما با مهران فرصت، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران است.

کد خبر: 3661 تاریخ انتشار: شنبه ۴ دی ۹۵ - ۱۰:۴۳ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،به اعتقاد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران عدم آگاهی دقیق مردم نسبت به اهمیت “ایمنی ، بهداشت و محیط زیست” و به تبع فقدان فرهنگ رعایت این محورها در کارگاه ساختمانی از جمله دلایل رشد آمار حوادث کارگاهی در کشور است. به گفته مهران فرصت، عملکرد جزیره‌ای نهادهای مرتبط و نبود سیستم نظام‌مند و یکپارچه در اجرای قوانین ساختمان نیز در افزایش آمار حوادث ساختمانی کشور بی تاثیر نیست. آنچه در ذیل می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی ما با مهران فرصت، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران است.نهاد جزیره‌ای مقصران اصلی کاهش ایمنی در ساخت و ساز

نهاد جزیره‌ای مقصران اصلی کاهش ایمنی در ساخت و ساز

ساخت و ساز

نهاد جزیره‌ای مقصران اصلی کاهش ایمنی در ساخت و ساز

به طور کلی کیفیت ساخت و ساز در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

این موضوع در دو بخش قابل بررسی که در بخش اول به نقاط قوت اشاره می کنم .استان مازندران به واسطه برخورداری از موهبت های الهی چون جنگل و دریا در سالهای گذشته مورد ساخت و سازهای بی رویه قرار گرفته که بدلیل اهمیت این استان در کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران و دستگاه های اجرایی مرتبط، با اخذ سیاست های همسو اقدامات موثری در جهت جلوگیری از سخت و ساز غیر مجاز به انجام رسیده است.

از سوی دیگر با تصویب طرح آمایش سرزمین در استان ، درصد هستیم با همدلی سازمان ها و دستگاه های اجرایی مرتبط ، ساخت و ساز منطبق با طرح داشته باشیم و مشکلات ساخت و ساز های بی رویه و خارج از طرح های جامع و تفصیلی مرتفع شود.

همچنین در این استان با افزایش گروه های کنترل نواحی به ۹ناحیه ، کنترل و نظارت بر ساخت وسازهای شهری افزایش یافته و درصدد ارتقاء بیش از پیش نظارت ها از بعد کمی و کیفی هستیم.

سازمان نظام مهندسیاختمان مازندران در جهت نهادینه سازی بکارگیری مصالح ساختمانی استاندار در سال ۹۰ اقدام به راه اندازی بخش آزمایشگاه کرد که بازدید رندم توسط کارشناسان این بخش از پروژه های ساختمانی صورت گرفته و مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساختمان ها از نظر کیفی مورد آزمایش قرار می گیرند .

در بخش بعدی به نقاط ضعف این موضوع می پردازیم و اینکه میزان ساخت و سازهای شهری در مازندران در طی سه سال اخیر روند نزولی داشته که در واقع کاهش صدور پروانه ساختمانی را شاهد بودیم و این در حالی است که سالانه بطور میانگین سه هزار نفر به تعداد اعضای سازمان افزوده می شود که این موضوع بیانگر نرخ رشد بیکاری و رکود در صنعت ساختمان و اقتصاد کشور است.

چالش اساسی دیگر در شهر ها وجود پدیده شهرفروشی است و کمیسیون ماده با قانونی کردن تخلفات ، شهرها را به فروش می رساند که البته مسئولان استانی در جهت حل این معضل اقدامات مناسبی به انجام رسانده اند.

به نظر شما چرا حوادث کارگاهی درکشور از نرم جهانی بالاتر است؟

عدم آگاهی دقیق مردم نسبت به اهمیت “ایمنی ، بهداشت و محیط زیست” و به تبع فقدان فرهنگ رعایت این محورها در کارگاه ساختمانی از یک سو و جزیره ای عمل کردن نهادهای مرتبط و نبود سیستم نظام مند و یکپارچه در اجرای قوانین از سوی دیگر از جمله دلایل در رشد آمار حوادث کارگاهی در کشور است.

در بخش ایمنی ساخت و ساز جایگاه کارفرما و مهندس ناظر را چگونه می‌بنید ؟

بر اساس مصوبات شوراي عالي حفاظت فنی ،کارفرمايان و مسئولان كليه کارگاه‌های ساختمانی مكلفند در جهت تأمين ایمنی، بهداشت و بهداشت كارگران در محيط كار ، وسايل و امكانات لازم را تهيه و در اختيار آنان قرار داده و چگونگي بکارگیری وسايل را آموزش دهند و چنانچه در اثر عدم رعايت مقررات از سوي كارفرما يا مسئولين واحد، حادثه اي رخ دهد ، شخص كارفرما يا نماینده وی مسئول حادثه هستند با این حال مهندسان ناظر باید قبل از آغاز عمليات ساختماني موارد ايمني و حفاظت كارگاه و كارگران را به مالك تذكر كتبي داده و از مالك تعهد كتبي بگيريد و در صورتيكه كارفرما بدون اطلاع شروع به عمليات اجرائي نمايد بلافاصله اقدام بدون اطلاع وي را به شهرداري گزارش نماييد .

بهبود وضعیت ایمنی در ساخت و ساز به چه میزان می تواند در رشد و هدرفت اقتصادی کشور موثر باشد؟

HSE به عنوان ابزاری در جهت كنترل و بهبود موضوعات” بهداشت، ایمنی و محیط زیست” در کارگاه های ساختمانی است و رعایت این مولفه ها به صورت همزمان، بستر مناسبی جهت استقرار و اجرای استانداردهای زیست محیطی، استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای ایجاد می کند و مطمئنا توجه به اصول ایمنی و بهداشت حرفه ای و رعایت این اصول، نقش زیادی در كاهش زیان های اقتصادی در صنعت ساختمان خواهد داشت چرا كه با كاهش حوادث، احتمال آسیب دیدن تجهیزات و ایجاد خسارات مالی و آسیب به نیروی انسانی شاغل در کارگاه های ساختمانی کمتر خواهد شد . لذا با توجه به اینکه هر حادثه حتی خیلی كوچك زیان‌هایی را در بردارد رعایت HSE نقش بسزایی در اقتصاد صنعت ساختمان و کشور خواهد داشت.

نقش نظام مهندسی در ارتقا وضعیت ایمنی ساخت وساز را چگونه ارزیابی می کنید؟

حسب بند دوم قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ،تنسيق ‌امور مربوط‌ به‌ مشاغل ‌و حرفه‌هاي ‌فني‌ و مهندسي‌ در بخش هاي‌ ساختمان ‌و شهرسازي‌ از اهداف اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان است و در سال های اخیر توجه ویژه ای در تمامی سازمان ها به مقوله HSE در کازگاه های ساختمانی شده که منجر به عقد تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی مرتبط شده و امیدواریم با رویکرد آموزش و فرهنگ سازی که به طور مشترک در دستور کار تمامی سازمان هایی فعال در این حوزه قرار دارد آمار حوادث کار را به حداقل ممکن برسانیم .

آیا نظام مهندسی استان مازندان در این خصوص موفق عمل کرده است ؟

استان مازندران همواره در بحث رعایت مقررات ملی ساختمان ازسازمان های پیشرو بوده و چندین دوره متوالی از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان سازمان برتر در رعایت مباحث مقررات ملی انتخاب شد و از سالیان پیش توجه ویژه ای به اجرای مبحث دوازدهم و بیستم داشته که در این راستا در سال ۹۱ کمیسیون ایمنی و حفاظت کار تشکیل شد. استان مازندران با شناسایی ۶۲هزار کارگر ماهر و برگزاری دوره های آموزش ایمنی برای ۱۸هزار نفر از کارگران ساختمانی و ۱۰هزار مهندس در سال گذشته اقدامات مطلوبی در جهت ساماندهی کارگران ساختمانی به انجام رسانده که با توجه به اقدامات صورت گرفته این استان از سوی وزارت راه و شهرسازی به عنوان پایلوت ایمنی در کشور انتخاب شد و دبیرخانه مبحث دوازدهم مقررات ملی در مازندران مستقر شد.

چه برنامه های به عنوان رئیس نظام مهندسی برای ارتقای ایمنی در ساخت و ساز استان مازندان در نظر دارید ؟

در راستای فراهم نمودن زمینه های بهره مندی از نیروهای متخصص در زمینه رعایت ایمنی درکارگاه های ساختمانی و با توجه به آیین نامه بکارگیری مسئول ایمنی در کارگاه ها مصوب موضوع ماده ۸۵ قانون کار جمهوری اسلامی ایران ، تفاهم نامه بکارگیری مسئول ایمنی در کارگاه ساختمانی در آبان ماه سال جاری بین سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران و اداره کل تعاون -کار و رفاه اجتماعی مازندران منعقد شد .درصدد هستیم بر اساس این تفاهم نامه ، تربیت ، آموزش و ارتقاء سطح علمی – مهارتی ایمنی معرفی شدگان سازمان و استفاده از آموزش دیدگان به عنوان مسئولین ایمنی کارگاه ساختمانی توسط اداره کل به اهداف این تفاهم نامه برسیم. همچنین در سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران بهره گیری از پتانسیل کمیته آموزش در جهت آموزش کارگران ساختمانی در دستور کار قرار دارد و در نظر داریم آموزش و بازآموزی کارگران ساختمانی را با محتوای غنی تر تداوم ببخشیم و نیز با توجه به تشکیل کمپین ابمنی در صنعت ساختمان در مجموعه برنامه های اطلاع رسانی کنفرانس hse ، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی به منظور تغییر رفتار و تغییر نگرش در رفتارعمومی مخاطبان سازمانی در راستای رعایت “ایمنی ، بهداشت و محیط زیست ” را در دستور کار سازمان داریم.

در خصوص همایش ایمنی در مازندان وضروریت برگزاری این همایش مطالبی بفرمایید؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران و اداره کل راه و شهرسازی ،در اولین اقدام تشکیل دبیرخانه مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان، برگزاری کنفرانس ملی hse را در دستور کار قرار دادند که این کنفرانس با حضور مقامات عالی کشوری و استانی ، صاحب نظران، اساتید ، نخبگان و کارشناسان در روزهای ۵و۶ دی ماه در مجتمع نفت محمودآباد برگزار می شود. رویکرد این کنفرانس آگاهی بخشی ، آموزشی و فرهنگی بوده و برگزاری فراخوان مقالات و دریافت ۱۰۶ مقاله از سراسر کشور ، ارسال ۳۰۰۰ پوستر فراخوان به دانشگاه های آزاد و دولتی و دستگاه های اجرایی کل کشور ، برگزاری مسابقه عکاسی به صورت فراخوان در سراسر کشور و دریافت ۴۰۰ اثر، تشکیل کمپین “رعایت ایمنی ، بهداشت و محیط زیست در کارگاه های ساختمانی” مبتنی بر تشریح دغدغه ها و معضلات موجود در این حوزه در دو سطح سیاست گذاران و مردم از جمله اقداماتی بوده که جهت برگزاری این کنفرانس به انجام رسیده و در صدد هستیم با برگزاری این کنفرانس و تداوم نشست های علمی و انجام امور فرهنگی در پیاده سازی این مبحث اقدامات موثری به انجام برسانیم.

و نکته پایانی؟

متاسفانه در سال های اخیر شاهد ورود برخی افراد فاقد صلاحیت در ساخت و ساز هستیم که همین امر موجب بروز حوادث به دلیل عدم توجه به اصول علمی و تخصصی احداث بنا و عدم بکارگیری مهندسان و رعایت اصول ایمنی می شود و رویکرد جلوگیری از دخالت اشخاص فاقد صلاحیت در امر ساختمان در حفظ سرمایه های ملی و نیروی انسانی حائز اهمیت بوده و امید است با اجرایی شدن طرح ناظر ایمنی در کارگاه های ساختمانی ،نظارت بر موضوع “ایمنی ، بهداشت و محیط زیست ” کارگاه های ساختمانی ارتقا یابد. بنابراین به نظر می رسد ایجاد وحدت رویه بین ارگان‌های نظارتی از قبیل نظام مهندسی ساختمان، استاندارد، وزارت تعاون ، کار و امور اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و اعمال قوانین بازدارنده و سختگیرانه در خصوص وقوع و تکرار حوادث در کارگاه‌ها ضروری باشد.

یادآور می‌شود که«کنفرانس ملی HSE، ایمنی، بهداشت و محیط زیست در صنعت ساختمان» با محورهای بهداشت، ایمنی، محیط زیست، قوانین و مقررات در روزهای ۵ و ۶ دی ماه سال جاری در مجتمع نفت محمودآباد با حضور مسئولان ارشد کشوری و استانی و سخنرانان علمی برجسته برگزار خواهد شد.

منبع: صما

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ دی ۹۵
1105 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0