گزارش خبری

گزارش خبری هجدهمین نشست شورای مرکزی

هجدمین شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور فروردین ماه با حضور اعضای شورا و با پنج مصوبه برگزار شد.

کد خبر: 11705 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶ - ۱۲:۱۹ ب.ظ
به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir) به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه ای گیلان در ابتدای نشست رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به ارائه گزارشی از عملکرد یک ماه گذشته خود پرداخت و گفت: پس از تعطیلات سال نو، جلسه ای با عطاالله خان کرمی مشاور نهاد ریاست جمهوری و رئیس مرکز حراست نهاد ریاست جمهوری داشتیم.گزارش خبری هجدهمین نشست شورای مرکزی

گزارش خبری هجدهمین نشست شورای مرکزی

گزارش خبری هجدهمین نشست شورای مرکزی

گزارش خبری هجدهمین نشست شورای مرکزی

همکاری با نهاد، پیگیری انحلال شوراها و واگذاری مسئولیتهای اجرایی شورای عالی انفورماتیک و رتبه بندی شرکتها، الزام عضویت شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان، بررسی مشکلات مالی صنف محور گفتگوهای این نشست بود که با قول مساعد ایشان امید به حل مسائل مطرح شده وجود دارد.
در ادامه او به جلسه دیدوبازدید نوروزی با دبیر شورای عالی فضای مجازی که مطابق روال هر سال برگزار میشود، اشاره کرد و گفت: در این نشست که پیرو نامگذاری امسال به عنوان اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید برگزار شده بود به ارائه گزارشی از نقش صنعت و برآورد توانمندی آن دراشتغالزایی، نیازها و موانع کسب و کار پرداختند که به عنوان نماینده صنف اعلام کردم، اشتغال یک معلول است، صنعت درگیر موانعی است که اگر آنها رفع شود بخش خصوصی میتواند تولید ثروت کند و نتیجه آن نیز اشتغالزایی خواهد بود.
سعادت در ادامه به آمارهای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران یک سال اظهارنامه مالیاتی شرکتهای عضو خود را جمع آوری کرده و طی آن موفق به استخراج آمارهای مفیدی شدیم که با احتساب اینکه شرکتهای استان تهران ۷۰ درصد بازار کل کشور را در دست دارند این آمارها را به کل اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تعمیم داده شد.
به این ترتیب، در کل کشور ۲۱۳ هزار نفر به طور مستقیم با صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به کار هستند. طبق آمار اظهارنامه مالیاتی شرکتهای عضو در سال گذشته ۶۲ هزار میلیارد تومان در حوزه ICT فروش داشتیم که از این آمار ۲۵ هزار میلیارد به اپراتورهای موبایل اختصاص دارد. همینطور مشخص شد، سود شرکتهای فاوا پس از کسر مالیاتها، ۱۲ درصد است.

سعادت با تاکید بر اینکه تنها راه نجات اقتصاد کشور و اشتغالزایی بهره مندی از فرصتهای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است، گفت: باید در کل نظام های استانی، با دریافت اظهار نامه مالیاتی اعضا، در جهت جمع آوری آمار صنعت فاوا در کل کشور تلاش کنیم.

 

افتتاح مرکز مدیریت راهبردی افتا استان اصفهان
سپس محمد اطرج خزانه دار سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور از حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در استان اصفهان و افتتاح مرکز مدیریت راهبردی افتا گزارشی ارائه کردند.
اطرج گفت: در این نشست، بر ضرورت اجرای ماده ۱۲ قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای مصوب مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۷۹ مبنی بر الزام عضویت فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در سازمان نظام صنفی رایانه ای مورد تاکید قرار گرفت.
اطرج با اشاره به اینکه اجرای قانون کپی رایت به عنوان یکی  از مطالبات اساسی صنف اعلام شد و گفت: ایشان با تایید این نکته، اجرای قانون کپی رایت را راهکار توسعه صنعت فاوا در کشور دانست.
در ادامه خزانه دار سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، با یادآوری اینکه لایحه مالیات ارزش افزوده آخر سال توسط دولت به مجلس ارسال شده است، خاطرنشان ساخت: در سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان در حال بررسی این لایحه هستیم تا موارد احتمالی را از طریق نماینده های مجلس پیگیری کنیم.
اطرج در ادامه پیشنهاد داد تا محصولات شرکتهای دانش بنیان از مالیات ارزش افزوده معاف شوند، گفت: در این لایحه در برخی از حوزه ها مانند کشاورزی از عنوان معاف استفاده شده است، ما هم باید تلاش کنیم تا شرکتهای دانش بنیان را به طور کامل معاف کنیم. به این دلیل که هر جا رشدی حاصل شده است که امتیازی داده شده باشد. با ایجاد معافیتها، سرمایه گذاران جذب خواهند شد.
او با اشاره به اینکه امسال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال نام گذاری شده است، افزود: کمیته ای در سازمان راه اندازی شود تا راهکارهای تحقق این شعار در صنعت فاوا را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد.
ضرورت نقش نظارتی سازمان در طرح تکاپو
حمیدرضا قمی عضو شورای مرکزی سازمان نیز با اشاره به الزام شرکتها و فروشگاه های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عضویت در سازمان پیشنهاد کرد: برای رفع مشکلات مالی صنف و اجرای دستورالعمل خرید از فروشگاه ها و شرکتهای عضو سازمان، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزیر صنعت و معدن و تجارت که اتحادیه ها و اتاقهای اصناف را در زیر مجموعه خود دارد جهت همکاری و ایجاد هماهنگیهای لازم، تعامل کنند.
در ادامه قمی به اجرای طرح تکاپو اشاره کرد و گفت: حضور شرکتهای بزرگ و جذب سرمایه در استانها اتفاق مثبتی است اما باید توجه داشت از ظرفیتهای بومی استانها نیز بهره برداری شود تا مانع از نابودی آنها شویم در همین راستا نقش نظارتی نظام های استانی در طرح تکاپو ضروری است.
سهیل عباسی نیز با اشاره به اینکه پایلوت طرح تکاپو در استان کردستان اجرا شده است، گفت: از ابتدا تاکید بر این بود که سازمان در این طرح مسئولیتهایی را بر عهده داشته باشد و اکنون نقش نظارتی سازمان در این طرح ضروری به نظر میرسد.
بخش خصوصی با اتکای کامل به خود در سبیت حضور یافت
سعادت حضور سازمان در سبیت ۲۰۱۷ آلمان را آبرومندانه و موفق ارزیابی کرد و افزود: سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، نمایشگاه الکامپ به همراه ۱۰ استارتاپ برتر در نمایشگاه سبیت حضور داشتند و در نهایت هم شرکت کنندگان و هم برگزارکنندگان نمایشگاه ابراز رضایت داشتند.
باقر بحری نیز گزارش حضور در نمایشگاه سبیت را ارائه کرد و آن را فرصت مناسبی برای حضور سازمان در عرصه های بین المللی دانست و افزود: سازمان را به عنوان پنجره ورود به ایران معرفی کردیم تا با اتکا به اعضا، امکانات و قدرت سازمان به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی حوزه فاوا با بازارهای ایران ارتباط برقرار کنند. در این زمینه یکی از راه های آشنایی با بازار ایران را حضور در نمایشگاه الکامپ معرفی کردیم.
او دستاوردهای حضور در سیبیت را ایجاد راه های ارتباط با بازارهای بیرون از مرزهای کشور است دانست و افزود: این مسیرها باید با تعامل متقابل حفظ شود. بخش عمده بازدیدکنندگان غرفه سازمان از پاویون کشورها، شرکت ها و ایرانیان مقیم آلمان بودند. مذاکرات خوبی هم داشتیم.
بحری با اشاره به اینکه در بخش استارتاپها حضور موفقی داشتیم، گفت: در قیاس با سالن ۱۸ نمایشگاه الکامپ ومیزان استقبال از الکام استارز با فاصله قابل توجهی ما جلوتر بودیم اما از نظر کیفی به طور قطع استارتاپهای خارجی از ما موفقتر بودند. از نظر فنی و تکنیکی استارتاپهای ایرانی همپای نمونه های خارجی بودند.

او با تاکید بر وسعت دید کسب و کارهای نوپا به بازارهای جهانی گفت: یکی از نکات قابل تامل در استارتاپهای ایرانی، تمرکز آنها به بازارهای داخلی است در صورتیکه حضور در چنین نمایشگاه هایی نگاه آنها را وسعت می بخشد و با بازار جهانی و خواسته ها و نیازهای آنها آشنا میشوند.

 

تصویب تقویم و برنامه های آینده شواری مرکزی 
پس از ارائه گزارشها، تقویم برگزاری نشستهای شورای مرکزی به تصویب رسید که پیرو آن نشست آینده در تاریخ دو خرداد ماه برگزار خواهد شد.
با توجه به اینکه زمان برگزاری نمایشگاه الکامپ بیست و سوم در تقویم نمایشگاه های داخلی کشور در تاریخ  ۳۰ تیر ماه تا ۲ مرداد ماه اعلام شده است، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به همراه باقر بحری، آزاد معروفی، رضا حیدری، محمد ثروتی، محمد اطرج، کوشان عمومیان  به عنوان اعضای کمیته اجرایی نمایشگاه الکامپ بیست و سوم با رای شورای مرکزی انتخاب شدند.
سپس با اکثریت آرا، مصوب شد آزمون رتبه سه احراز هویت مشاوران فناوری اطلاعات در تاریخ ۱۶ تیر ماه به صورت الکترونیکی برگزار شود.

در پایان نیز با تایید اعضای شورای مرکزی، نرخنامه تعرفه خدمات انفورماتیک کشور با احتساب نرخ تورم با افزایش ۱۴ درصد منتشر خواهد شد. همینطور کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار برای بازبینی کامل نرخنامه، افزودن بخشهای جدید و ایجاد تغییرات مقتضی در نحوه محاسبه تعرفه ها از سوی اعضای شورای مرکزی ماموریت یافت.

منبع: سازمان نظام صنفی رایانه ای گیلان

 

کانال تلگرام نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ اردیبهشت ۹۶
1540 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0