کشاورزی قراردادی؛ راهی برای پیوستن به بازارهای جدید

کد خبر: 980908015 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ آذر ۹۸ - ۸:۴۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
ریاست سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان اصفهان بیان کرد: کشاورزی قراردادی می ‌تواند برای کشاورزان سودآور باشد و آن ها را به بازارهای جدید پیوند دهد.
مهدی تقی‌پور بروجنی، در چهارمین نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان، از برگزاری گردهمایی «معرفی کشاورزی قراردادی و تبیین سیاست ‌های دولت» طی هفته ‌های آینده در اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و گفت: این گردهمایی با حضور مدیران وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و با همکاری کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌گردد.
تقی پور، مقصود از کشاورزی قراردادی را انعقاد قراردادی با مدت معین بین کشاورز و یک شرکت، قبل از شروع فرایند تولید عنوان کرد و افزود: در این نوع قرارداد، سرمایه‌گذار و کشاورز در قالب شروطی در زمینه تامین نهاده‌های تولید، مشاوره، بازاریابی و فروش، محصولات کشاورزی را تولید می ‌کنند.
وی، ثبات درآمد کشاورزی، دسترسی به بازار قابل اتکا و جدید و امکان دسترسی به اعتبارات به اشکال مختلف را از جمله مزایای کشاورزی قراردادی عنوان کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان اصفهان، هم‌چنین ادامه داد: برای اولین بار در کشور سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام به آموزش بیش از دویست نفر کارشناس عضو سازمان در زمینه فناوری استفاده از پهباد کرده ‌است.
وی تصریح کرد: استفاده از پهباد در سم پاشی زمین ‌های زراعی، صرفه‌جویی نود و پنج درصدی مصرف آب را به دنبال خواهد داشت.
تقی پور عنوان داشت: در حال حاضر سی درصد از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی کشور که هفتاد و‌ چهار مرکز هستند، در استان اصفهان مستقر شده‌اند.
رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه از دریافت موافقت اولیه طرح پیشنهادی کمیسیون کشاورزی با عنوان بورس اقلیمی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.
محمد صادقی گفت: برای پی گیری و کمک به حل مشکلات آب در جرقویه علیا نشست هایی با سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان برگزار شده است.
صادقی با عنوان این که کمیسیون مذکور پی گیر موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی است، اظهار داشت: متاسفانه کشاورزان به علت مشکلات مالی ناشی از کم آبی به فروش این اراضی پرداخته و خریداران نیز به تخریب و تغییر کاربری آنها می ‌پردازند.
وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی و فرمانداری اصفهان با تعامل یک‌دیگر، ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی را تخریب می ‌کنند، از رایزنی در مورد ورود استانداری به این موضوع خبر داد.
عضو تیم مدیریتی کمیته دام، طیور و شیلات این کمیسیون نیز با اشاره به مشکلات موجود در بخش دام بزرگ، ادامه داد: نبود خرید تضمینی گوشت قرمز توسط دولت، به کاهش رونق پرواربندی منجر شده است.
عباس زال بیگ، مشکل اساسی در زمینه طیور را نیز شامل نبود ساماندهی مناسب در حوزه تولید، عرضه و قیمت‌گذاری با حضور واسطه ‌ها در این بخش دانست و گفت: نبود برنامه‌ریزی منسجم در زمینه بیماری ‌های ویروسی، قوانین مالیاتی و مشکلات مربوط به حمل و نقل نیز بر معضلات این بخش افزوده است.
زال بیگ، ورود دام‌ های خارجی بدون اطلاع از شرایط زیست محیطی را از مشکلات دام سبک و تراکم بیش از اندازه کلنی ‌های زنبور عسل در مناطق خاص، سنتی بودن زنبورداری و بیماری ‌های شایع را نیز از مشکلات زنبورداری کشور دانست.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۸
446 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0