نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند سهم سازمان نظام مهندسی در نوسازی بافت‌های فرسوده باید خود را دخیل بداند

نقش مهندسان در هویت بخشی شهری

آپارتمان‌نشینی، ترافیک، آلودگی هوا، مناظر نازیبای شهری و ناامنی اجتماعی که ناشی از توسعه غیر اصولی سکونتگاه‌های شهری و محلات ناکارآمد هستند چالش این روزهای کلان شهرهاست. از اين رو، نبايد از نقش مهم و قابل توجه مهندسان در هويت بخشي شهري چشم پوشي کرد.

کد خبر: 961116011 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶ - ۸:۴۶ ق.ظ

پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی / در جوامع مختلف پس از توسعه صنعت، شهرها را مولد توسعه و اقتصاد دانسته کم کم  به ساخت سازه های عظیم شهری و جاده ای روی آورده اند. توسعه غیراصولی شهرنشینی در سال های اخیر به ویژه در تهران، کیفیت زندگی شهروندان را کاهش داده و حاشیه نشینی را به بدترین شکل نمایان کرده است. آپارتمان‌نشینی، ترافیک، آلودگی هوا، مناظر نازیبای شهری و ناامنی اجتماعی که ناشی از توسعه غیر اصولی سکونتگاه‌های شهری  و محلات ناکارآمد هستند چالش این روزهای کلان شهرهاست. از اين رو، نبايد از نقش مهم و قابل توجه مهندسان در هويت بخشي شهري چشم پوشي کرد.

نقش مهندسان در هویت بخشی شهری

نقش مهندسان در هویت بخشی شهری

نقش مهندسان در هویت  بخشی شهری

 

هویت فرهنگی شهر و حقوق انسانی شهروندان

در این میان انتظار می رود برنامه ریزان و تصمیم سازان شهری بیش از پیش به این مقوله بپردازند، این در حالی است که بافت فرسوده در برنامه ریزی شهری به سناریویی ناتمام تبدیل شده است.

کارشناسان شهری همواره به هویت فرهنگی شهر و حقوق انسانی شهروندان می اندیشند و در راستای این اندیشه به فکر بازآفرینی و احیای بافت فرسوده افتاده اند.

تاکنون برای احیای بافت فرسوده برنامه گسترده ای تدوین شده که اجرای آن با مشارکت همه نهادهای اجتماعی می تواند سطح رضایتمندی شهروندان از زندگی در کلانشهرها را افزایش دهد.

می توان انتظار داشت مشارکت سازمان نظام مهندسی در احیای بافت فرسوده، برای مهندسان اشتغالزایی به همراه داشته و موجب توسعه اقتصادی نیز خواهد بود.

شهر انسان محور یا خودرو محور

شهرهای بزرگ از خیابان ها، پل های هوایی، آپارتمان های عمودی و آسمانخراش ها و پیاده روها پر شده اند.

کارشناسان امور اجتماعی و شهری براین باورند که مدیریت شهری علاوه بر توسعه شهری، ساختمان‌ها و خیابان‌ها باید به خدمات فرهنگی و اجتماعی نیز بپردازد، چون ارائه خدمات عمرانی به تنهایی کافی نیست.

این روزها باید به مقوله شهر انسان‌محور پرداخته، آسیب‌ها و معایب اجتماعی بررسی شده و راهکار ارائه شود.

در شهر انسان محور باید پس از مطالعه و ارزیابی وضعیت موجود شهرها و نیاز شهروندان به هویت و جایگاه انسان توجه ویژه داشت تا در برنامه‌ریزی‌ها حقوق شهروندان به‌طورکامل رعایت شود.

از آنجا که شهر پایدار  باید به همه ابعاد توسعه یعنی  اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بپردازد، آموزش و فرهنگ‌سازی با روش‌های مختلف برای بهبود کیفیت زندگی شهری یک ضرورتِ انکار ناپذیر است.

نقش مهندسان در هویت بخشی شهری

مهندسان منابع انسانی پرارزش و سرمایه اجتماعی محسوب می شوند

براساس متن سوگندنامه مهندسی که آمده است: ایران زادگاه من است که در آن زاده و پرورده شده ام، کوشش خواهم کرد که دین خود را به سرزمینم و مردمانم ادا کنم.

با توجه به سوگندنامه مهندسی؛  سازمان نظام مهندسی در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده، مرمت، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی ساختمان ها باید خود را مسئول و دخیل بداند.

از آنجا که مهندسان منابع انسانی پرارزش و سرمایه اجتماعی محسوب می شوند، نظام مهندسی می‌تواند با اتکا به این نیروی کارآمد در زمینه عمران، توسعه شهری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان گام های مهمی بردارد.

چنان که می بینیم در حال حاضر فضای شهری انسان را دچار دود، فضای خشک، پارک ماشین و ترافیک افسرده کننده، تأسیسات شلوغ و پیچیده انرژی از تیرهای برق گرفته تا مراکز مختلف شهری کرده است.

از سوی دیگر افزایش جمعیت شهر نشین چالش های موجود در شهرها را دوچندان کرده و شرایط آمد و رفت شهروندان در کلان شهرها الزامات آلوده کننده برای انتقال آنها را به وجود آورده است.

۱۴۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور

به گفته دکترمحمد سعید ایزدی، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی، درحال حاضر ۱۴۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در کشور و ۲ هزار و ۷۰۰ محله در ۵۴۳ شهر با چنین ویژگی وجود داردو

این به این معنی نیست که در بقیه محلات شهرها آسایش و کیفیت حاکم است، بلکه این ۲ هزارو ۷۰۰ محله دروضع بحرانی به سرمی برند و ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در همین محلات زندگی می‌کنند.

در راستای سیاست های دولت مبنی بر تامین مسکن قشر کم درآمد و متوسط جامعه طرح احیای بافت فرسوده کاربردی ترین طرح است.

با توجه به زمین لرزه های اخیر درکلان شهرهای تهران، کرج، کرمان و کرمانشاه ضرورت بازآفرینی هویت شهری بر همگان روشن است.

بهره گیری از علم، تخصص و تعهد مهندسان علیرغم جنبه های اقتصادی در تامین منابع مالی مسکن، ضریب ایمنی شهرها نسبت به بلایای طبیعی را بالا می برد.

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

گروه تلگرام برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ بهمن ۹۶
947 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0