برنامه ريزي براي بازآفريني بافتهاي فرسوده شهر

کد خبر: 980908022 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ آذر ۹۸ - ۸:۵۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
محمد پژمان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس هيات مديره شركت ملي بازآفريني ايران بیان کرد:
براي بازآفريني بافت هاي فرسوده شهر برنامه ریزی گردد
وی در گردهمایی نقش مهندسان شهرسازي در تحقق شهر هوشمند به ميزباني گروه تخصصي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان خراسان رضوي با اشاره به قدم هاي مثبت برداشته شده براي توسعه و بازآفريني شهر مشهد، اظهار داشت: بافتهاي فرسوده، روستاهاي قرار گرفته در دل شهر و هم چنين سكونتگاههاي غيررسمي را ميتوان مهم ترين مناطق مورد نظر در طرحهاي بازآفريني بشمار آورد.
وی تصریح کرد: در اين بافتها با دامنه مسائل گسترده اي از جمله استحكام بنا، نبود زيرساختهاي كافي، مشكلات فرهنگي، نبود امنيت و هم چنين ضعف اقتصادي ساكنان مواجه هستيم. بازآفريني در اين محدوده ها به پرداختن همزمان به همه اين چالشها نياز دارد.
وی به آمار مناطقي هم كه نياز به بازآفريني دارند، پرداخت و در اين زمينه، عنوان داشت: گستره مناطق نيازمند بازآفريني در بافتهاي مسكوني كشور به بيش از صد و چهل و یک هزار هكتار ميرسد كه در اين محدوده ها امروز بيش از بیست ميليون نفر زندگي ميكنند. بيشتر اين ساكنان مشكلات مالي دارند و نميتوان از آنها توقع داشت كه در تامين هزينه هاي بازآفريني محل زندگي خود خيلي مشاركت كنند. پس بايد راه حلهاي تأمين مالي در محدوده همين مناطق ايجاد گردد تا براي ارتقاي وضعيت اقتصادي اين منطقه ها اقدامات عملي انجام گيرد. اين كار سبب ميشود ساكنان احساس كنند با اجراي اين طرحها علاوه  بر بهبود شرايط زندگي، از نظر مالي و اقتصادي هم اوضاع زندگي آنها بهتر خواهد شد.
معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس هيئت مديره شركت ملي بازآفريني ايران با اشاره  به اين كه با برنامه ريزي درست براي اين طرح، نيازي به بودجه زياد از طرف دولت يا شهرداري براي اجراي آن نخواهد بود، بیان کرد: البته به شهرداريها گفته ايم كه به فكر درآمدزايي از اين مناطق نباشند و صدور مجوز هاي ساخت و ساز در اين مناطق را بدون هزينه انجام دهند. از مهندسان ساختمان هم خواسته ايم كه با دستمزد هاي كم تري، اجراي طرحهاي اين مناطق را بعهده بگيرند. تسهيلات بانكي كم بهره هم براي اجراي طرحهاي بازآفريني اختصاص داده شده است. البته زيادبودن مشاركت مردم در اجراي اين طرح اهميت زيادي دارد كه رويكرد شهر هوشمند و استفاده از بسترهاي مختلف فناورانه براي تعامل بهتر با شهروندان ميتواند در اين زمينه بسيار كارگشا باشد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۸
389 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0