امضا تفاهم نامه بین سازمان نظام‌مهندسی و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با محتوای مصرف انرژی در ساختمانها

کد خبر: 9747 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ اسفند ۹۵ - ۵:۳۰ ب.ظ

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت سازمان ونظام‌مهندسی ساختمان تهران امروز بمنظور اجرای طرح بهینه سازی انرژی و کاهش مصرف آن در ساختمانهای کشور در سال نودوشش تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تهران در حاشیه امضای تفاهم نامه بیان کرد: کشورما در زمینه مصرف انرژی وضعیت خوبی ندارد و بروایتی شاخص مصرف انرژی در ایران پنج برابر میانگین جهانی است، بنابراین هر اقدامی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و استفاده بهتر نسلهای آینده لازم و ضروری است.

حسن قربان خانی در بیان هدفهای این تفاهم‌نامه مشترک، ادامه داد: برنامه های شرکت بهینه سازی مصرف انرژی بصورت کلان در زمینه قوانین و مقررات مربوط به اصلاح الگوی مصرف انرژی است، سازمان نظام‌مهندسی نیز به واسطه حضور مهندسان ناظر بر ساخت در کارگاههای ساختمانی و در راستای اجرای مقررات ملی ساختمان میتواند در این زمینه یاری کند.

قربان خانی با اشاره به این که وضعیت ساختمانها در زمینه الگوهای مصرف انرژی در کشور و بویژه در استان تهران مناسب نیست،افزود: امیدواریم با اجرای این تفاهم‌نامه و اقداماتی هم چون ایجاد فرهنگ سازی در جامعه، سیاستهای ترویجی بهینه سازی مصرف سوخت، آموزش مهندسان در استفاده از روشهای کارآمد طراحی ساختمانها و به کارگیری مصالح نوین بکاهش مصرف انرژی در ساخت و سازها کمک گردد.

وی با تاکید بر اهمیت کنترل و عرضه تولید مصالح استاندارد از طرف سازمان، تصریح کرد: عدم به کارگیری مصالح استاندارد در بازار مصرف، تولیدکننده مصالح استاندارد را بدلیل صرف هزینه های بیشتر با مشکل روبرو کرده و ممکن است آن ها را بسمت تولید مصالح غیراستاندارد سوق دهد.

برنامه های مشترک مصرف انرژی در  ساختمانها

همچنین مشاور مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان آماری از میزان مصرف انرژی در ساختمانهای کشور، بیان داشت: ﺑﺨﺶ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺣﺪود چهل درﺻﺪ از ﻛﻞ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژي را در کشورما ﺑـﺧـﻮد اﺧﺘﺼﺎص میدهد.

حامد حوری جعفری ادامه داد: شاخصهای انرژی بری ساختمانهای تجاری و اداری و مسکونی با استانداردهای جهانی فاصله بیشتری دارد و بر اساس اطلاعات برچسب انرژی و طرح جامع انرژی کشور، بطور میانگین مصرف انرژی در بخش خانگی حدود چهارصدوشصت کیلووات ساعت به ازای هر مترمربع سطح زیربنا در سال است که این رقم در مناطق سردسیر بحدود هفتصد کیلووات ساعت به ازای هر مترمربع میرسد، حال آن که متوسط مصرف انرژی در بخش خانگی در دنیا حدود صدوشصت تا دویست کیلووات ساعت است.

جعفری با اشاره به  اهمیت اجرای راه کارهای بهینه سازی در کشور،بیان داشت: بدلیل نقش و جایگاه سازمان نظام‌مهندسی در ساخت و سازهای کشور و اعمال قوانین و مقررات در فرآیند ساخت در مراحل نگاه داشت و بهره برداری ساختمان، همکاریهای مشترکی در جهت مدیریت مصرف انرژی در ساختمانها در دستور کار قرار گرفته است.

وی حوزه همکاریهای مشترک را به ۲ بخش ساختمانهای در حال ساخت و بهره برداری تقسیم کرده وافزود: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت قرار است در قالب طرح بالابردن کیفیت کالایی موتورخانه های ساختمانهای کشور، تعداد ششصد موتورخانه را به سازی کند.

ایشان تصریح کردند: در مرحله دوم طرح، با هدف اندازه گیری میزان مصرف انرژی در زمینه بهینه سازی، نیازمند  فرد حقوقی هستیم تا حصول صرفه جویی انجام گرفته در ساختمانها را ارزیابی و تایید کند، در این راستا از نیروهای متخصص سازمان نظام‌مهندسی پس از آموزشهای لازم، استفاده خواهد شد.

مشاور مدیر عامل شرکت بهینه سازی عنوان کرد: در ادامه پی گیری اجرای دقیق قوانین و مقررات طبق مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان را با هم کاری سازمان نظام‌مهندسی عملیاتی میشود، طبیعتا اجرای صحیح این قانون، صرفه جویی سی تا چهل درصد ساختمانهای در حال ساخت را بدنبال دارد.

جعفری هم چنین برچسب انرژی ساختمان و نظارت بر بالابردن کارآیی برچسب ساختمانهای موجود با نوع کاربری آن در اقلیمهای مختلف جغرافیایی را از دیگر زمینه‌های تفاهم‌نامه مشترک شمرد و بیان کرد: برای اجرای این طرح ملی در ساختمانها نیز مکانیزمهای تشویقی و تنبیهی در قبوض برق و گاز مشترکان پیش‌بینی ‌شده است.

منبع: تی نیوز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ اسفند ۹۵
1505 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0