آغاز فرايند تصويب طرحهاي تفصيلي مشهد

کد خبر: 980908021 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ آذر ۹۸ - ۸:۵۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
محمد هادي مهدي نيا، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر مشهد بیان کرد: فرايند تصويب طرحهاي تفصيلي مشهد آغاز شد
وی در گردهمایی نقش مهندسان شهرسازي در تحقق شهر هوشمند با اشاره به آغاز فرايند تصويب طرحهاي ۷ گانه تفصيلي شهر مشهد در شوراي شهر بیان کرد: با گسترش شهرنشيني قوانين مختلفي در  راستاي توسعه شهري وضع گردید كه يكي از آنها قانون شهرداريها در سال سی و چهار و اصلاحيه آن در سال چهل و پنج بود. با گذشت سالها از تصويب اين قانون، مديريت شهري هنوز با همان قانون كار ميكند كه اين رويه نيازمند تغيير است.
وی با اشاره به پررنگ بودن موضوع درآمدزايي در برنامه شهرداريها، اظهار داشت: در چند دهه گذشته، مديران شهري براي به  دست آوردن بودجه لازم در مسير توسعه شهر به سراغ آسان ترين راه، يعني فروش شهر رفتند. شصت و پنج تا هشتاد درصد منابع درآمدي شهرداريها در اين سالها از تراكم فروشي، كاربري فروشي و شهرفروشي تأمين شده است. غالب دستگاههاي نظارتي مثل استانداريها هم در اين مسير دخيل بودند و بيش از اين كه از شهرداريها اجراي ضوابط شهرسازي را بخواهند، از آنها ميخواستند با همين روش به درآمدزايي براي اجراي طرحهاي توسعه اي در شهرها بپردازند. البته عملكرد گذشته قابل دفاع و مطلوب نيست و سبب نارضايتي مردم هم شده است.
رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر مشهد با عنوان اين كه شوراي پنجم شهر مشهد را در شرايطي شروع كرديم كه همه اين مشكلات وجود داشت، تصریح کرد: لايحه هاي «مديريت جامع شهري» و «درآمدهاي پايدار شهرداري ها» بيش از ده سال است كه بين دولت و مجلس در رفت و آمد هستند و هنوز تصويب نشده اند. ولی شوراي شهر پنجم كامل كردن اسناد توسعه شهر را در دستور كار خود قرار داد. طرح جامع را ابلاغ كرديم و به  سراغ راه اندازي مجدد فرايند تحويل گيري طرحهاي تفصيلي شهر رفتيم. در  زمينه در آمدهاي شهري هم، چون طبق قانون فعلا راه حلي جايگزين روشهاي فروش تراكم نداريم، تلاش كرديم حداقل در اين زمينه ايجاد شفافيت كنيم. بهمين علت، همه اسناد حوزه شهرسازي در سامانه «فاش» بارگذاري مي گردد و در  معرض ديد عموم مردم قرار دارد.
مهدی نیا همچنين با اشاره به اين كه فرايند تحويل گيري طرحهاي تفصيلي شهر هم شروع شده است، گفت: در هفته گذشته نخستین طرح از طرحهاي ۷ گانه تفصيلي مشهد را كه مربوط  به منطقه جنوب غرب شهر است، در شورا تحويل گرفتيم. اسناد اين طرح در سامانه شوراياران هم قرار داده شده است و همه متخصصان ميتوانند آن را مشاهده و نظرات خود را در مورد آن ابراز كنند. اميدوار هستيم كه بسترهاي فناوري اطلاعات و سامانه هاي آنلاين بتوانند در بستر شهر هوشمند اين امكان را به ما بدهند كه در تعامل دوطرفه با شهروندان، بتوانيم از نظرات آنها در مورد طرحهاي مختلف شهري از جمله اين طرحهاي تفصيلي مطلع گردیم.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۸
422 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0