سپردن نگارش شیوه ‌نامه مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان به اصفهان/طول عمر ساختمان‌ ها زیاد می ‌شود ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان مطرح کرد:

سپردن نگارش شیوه ‌نامه مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان به اصفهان/طول عمر ساختمان‌ ها زیاد می ‌شود

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به این که نگارش شیوه نامه مبحث بیست و دوم بعنوان آخرین مبحث ملی مقررات ساختمان، به اصفهان سپرده شده است، بیان کرد: نگارش این شیوه نامه ۴ ماه طول خواهد کشید که در نهایت نقش مهمی در افزایش طول عمر ساختمانها خواهد داشت.

کد خبر: 960604005 تاریخ انتشار: شنبه ۴ شهریور ۹۶ - ۸:۰۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به این که نگارش شیوه نامه مبحث بیست و دوم بعنوان آخرین مبحث ملی مقررات ساختمان، به اصفهان سپرده شده است، بیان کرد: نگارش این شیوه نامه ۴ ماه طول خواهد کشید که در نهایت نقش مهمی در افزایش طول عمر ساختمانها خواهد داشت.نگارش شیوه ‌نامه مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان

نگارش شیوه ‌نامه مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان

سپردن نگارش شیوه ‌نامه مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان به اصفهان/طول عمر ساختمان‌ ها زیاد می ‌شود

سپردن نگارش شیوه ‌نامه  مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان به اصفهان/طول عمر ساختمان‌ ها زیاد می ‌شود

 

علی عموشاهی با بیان  این که شیوه نامه مبحث بیست و دو بعنوان آخرین مبحث ملی مقررات ساختمان، به اصفهان سپرده شده است،گفت: اجرای این مبحث به نگه داری ساختمان و دوران بهره برداری از آن بازمیگردد، نقش مهمی در افزایش طول عمر ساختمانها خواهد داشت.

عمو شاهی با اشاره به این که طی چند دهه گذشته نظام مهندسی ساختمان تأثیر بسیاری بر روی ساخت و سازها داشته است، ادامه داد: بیش از این در دهه شصت شاهد ویران گری زلزله های بسیاری در شهرهای مختلف کشور از جمله در رودبار و منجیل بودیم. ولی هر چه اثرگذاری نظام مهندسی ساختمان در ساخت و سازها بیش تر شد، آثار تخریب زلزله ها در شهرها کم تر شد.

وی با بیان  این که متأسفانه در دهه شصت آیین نامه های متقنی برای زلزله ها نداشتیم، افزود: با این وجود از همان زمان آیین نامه دو هزار و هشتصد ساختمان، برای کاهش اثرات مخرب زلزله ها مصوب گردید.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان  با تاکید بر اینکه امروز با گذشت حدود بیست و سه سال از عمر نظام مهندسی ساختمان، بیست و دو مبحث مهم ساختمانی بعنوان قانون گرداوری شده و هر ساخت و سازی باید این مقررات را رعایت کند، تصریح کرد: علاوه بر این ۴ مبحث دیگر در بخش ساختمان در حال نگارش و تصویب است و برخی دیگر از آیین نامه ها در حال بازنگری هستند.

نگارش شیوه ‌نامه مبحث بیست و دو مقررات ملی ساختمان

به اعتقاد وی، طی سی سال گذشته، آیین نامه ها تأثیر بسیاری بر ساختمانها گذاشته و حتی مطالعات قبل از ساخت، مطالعات طرح جامع تفضیلی و طرح هادی، ضوابط شهرسازی و ترافیکی و … دیده میشود. البته تأکید میکنم ما هنوز از نقطه مطلوب شهر و ساختمانهای ایده آل فاصله داریم.

عمو شاهی در مورد جایگاه نظام مهندسی ساختمان اصفهان در کشور، تصریح کرد: نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان یکی از نظام مهندسیهای موثر در آیین نامه ها، قوانین و شیوه نامه های کشور است.

وی خاطر نشان کرد: اکنون آخرین مبحث مقررات ملی ساختمان، مبحث بیست ودو است که در حال حاضر شیوه نامه و مأموریت اصلی آن به استان اصفهان سپرده شده و از اصفهان کلید این مبحث زده شده است و امیدوار هستیم این شیوه نامه بصورت همگانی در کشور اجرایی گردد.

عمو شاهی در پاسخ به این پرسش که تمرکز مبحث بیست و دو ساختمان بیش تر بر چه موضوعی است، عنوان کرد: مبحث بیست و دو ساختمان بیش تر به نگه داری ساختمان و دوران بهره برداری از ساختمان بازمیگردد.

وی با ذکر مثالی با اشاره به این که موضوع استاندارد آسانسور، نشتهای آب و هدر رفت انرژی در ساختمان و … در این مبحث گنجانده شده است، بیان کرد: مبحث بیست و دو ساختمان یکی از مباحث مهم ساختمان در راستای افزایش طول عمر ساختمان است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به این که نگارش شیوه نامه مبحث بیست و دو ساختمان حدود چهار ماه طول خواهد کشید، یاد آور شد: این مبحث یکی از وظایف مهم نظام مهندسی ساختمان است. یکی از موارد مهم این مبحث، امضای تفاهم نامه با سازمان بهینه سازی مصرف انرژی بود و قرار است ۵ هزار واحد موتور خانه در سطح شهر اصفهان مورد بازبینی، بازرسی و اصلاح قرار گیرند.

به اعتقاد وی، صرفه جویی در بخش انرژی سبب جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی می گردد و اولین سود آن عاید بهره بردار خواهد شد. البته سازمان بهینه سازی مصرف انرژی برای ساختمانهای عمومی در این مورد یارانه در نظر میگیرد. از طرف دیگر این مبحث سبب میشود که سرمایه های ملی از بین نرود.
عمو شاهی افزود: امروز به علت رعایت برخی مباحث نظام مهندسی ساختمان، شرایط زیست محیطی نسبت به چند سال گذشته بهبود یافته است و اگر مباحث ساختمان، حمل و نقل و … مهندسی گردد بطور قطع فضا نیز بهتر خواهد شد.

منبع : ایمنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ شهریور ۹۶
1385 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0