سافت استارتر چیست اطلاعاتی درباره درایورها و اتوماسیون

سافت استارتر چیست؟

هر چه سرعت موتورها زیاد شود به مقدار انرژی بیشتری نیاز دارند. یک روش، استفاده از سافت استارترها برای کاهش جریان هجومی و گشتاور محدود است. استفاده از این تجهیزات زمانی مفید است که بخواهید از تجهیزات دیگر خود محافظت بیشتری به عمل آورید و عمر موتور خود را افزایش دهید و حرارت موتور را با شروع و توقف راه اندازی آن تنظیم کنید.

کد خبر: 980307009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ خرداد ۹۸ - ۱:۴۲ ب.ظ

هر چه سرعت موتورها زیاد شود به مقدار انرژی بیشتری نیاز دارند. یک روش، استفاده از سافت استارترها برای کاهش جریان هجومی و گشتاور محدود است. استفاده از این تجهیزات زمانی مفید است که بخواهید از تجهیزات دیگر خود محافظت بیشتری به عمل آورید و عمر موتور خود را افزایش دهید و حرارت موتور را با شروع و توقف راه اندازی آن تنظیم کنید.

 

سافت استارتر چیست؟اطلاعاتی درباره درایورها و اتوماسیون

بنابراین یک سافت استارتر، شتاب لازم برای سرعت دهی موتور را ایجاد می کند. این افزایش تدریجی در سرعت با افزایش تدریجی راندمان ولتاژ اولیه موتور به دست می آید.

استفاده از سافت استارترهادر کاربردهایی که نیاز به کنترل سرعت و گشتاور در هنگام راه اندازی و یا کاهش جریان های پر سرعت و هجومی در لحظه راه اندازی موتور داریم، نیاز است. همچنین می توانیم از یک سافت استارتر برای یک سیستم مکانیکی (مانند کانوایرها، سیستم های کمری، چرخ دنده ها و غیره) برای راه اندازی گشتاور و تنش لازمه در لحظه راه اندازی استفاده کنیم. همچنین می توانیم از آنها در پمپ ها برای از بین بردن فشارهای ناشی از سیستم های لوله کشی استفاده کنیم.

سافت استارترهای الکتریکی ولتاژ و در نتیجه ورودی جریان موتور را کاهش می دهند. استارترهای نرم افزاری از دستگاه های حالت جامد برای کنترل جریان استفاده میکنند. برای حصول نتایج بهتر، از کنترل سه فاز برای یک تا سه فاز استفاده می شود. در حالت خاموش، تریستورها جریان را محدود می کنند، اما در حالت ON اجازه عبور جریان داده می شود. تریستورها در طول راه اندازی کنترل می شوند و پس از اینکه حداکثر سرعت به دست آمد، کنتاکتورهای بای پس می شوند. اگر نیاز به کنترل سرعت و گشتاور در هنگام راه اندازی موتور وجود دارد، استفاده از استارترهای نرم افزاری اقتصادی تر و مطلوب تر است. اگر فاصله ها جایز و مناسب باشند، نقش درایورهای فرکانس متغییر را بازی می کنند.

مبحث ۱۳ نظام مهندسی برق

آزمون نظام مهندسی برق الکترونیک

درایوها و اتوماسیون با طیف وسیعی از موتورهای AC و DC، درایو ها و وسایل جانبی را عرضه می نمایند و اغلب از مدل UK برای SicmeMotori هستند. تمام جنبه های مختلف پروژه های اتوماسیون تحت استفاده از این درایورها و استارترها قرار دارند.

سافت استارتر چیست

سافت استارتر چیست

نمونه هایی از راه اندازی استارتر موتور

 

یک سافت استارتر، دستگاهی است که در موتورهای الکتریکی AC برای کاهش بار و گشتاور در سیستم های کم توان و کنترل جریان الکتریکی موتور در هنگام راه اندازی استفاده می شود. این تجهیز از فشار مکانیکی موتور و شفت و همچنین ولتاژ الکترودینامیکی در کابل های قدرت اتصال و شبکه توزیع برق می کاهد و طول عمر سیستم را افزایش می دهد.

سافت استارتر هم دستگاه های مکانیکی و هم الکتریکی یا ترکیبی از هر دو استفاده می شود. استارترهای های مکانیکی نرم شامل کلاچ ها و انواع کوپلینگ با استفاده از نیروی مایع، نیروی مغناطیسی و یا فولاد برای انتقال گشتاور، مشابه دیگر محدود کننده گشتاور می شود. استارترهای نرم الکتریکی می توانند در سیستم کنترل کننده‌ای که گشتاور ولتاژ یا ورودی جریان را به طور موقت کاهش می دهند، استفاده شوند. همچنین می تواند اطلاع دهد که موتور چگونه به مدار الکتریکی متصل شده است.

سافت استارتر چیست

سافت استارتر چیست

سافت استارترهای دیجیتال

 

در موتورهای القایی، جریان های هجومی تا ۷ الی ۱۰ برابر بیشتر از جریان حالت کاری و گشتاور شروع تا ۳ برابر بیشتر از گشتاور حالت کاری است. افزایش گشتاور، منجر به وارد شدن فشار ناگهانی بر سیستم های مکانیکی دستگاه و در نتیجه منجر به کاهش عمر مفید می شود. علاوه بر این، جریان هجومی بالا، منبع تغذیه را تحت تأثیر قرار می دهد که ممکن است منجر به افت ولتاژ شود. در نتیجه، طول عمر تجهیزات حساس ممکن است کاهش یابد.

سافت استارتر چیست

یک سافت استارتر، عوارض جانبی نامطلوب را حذف می کند. انواع مختلفی استارتر بر اساس کنترل ولتاژ تغذیه یا دستگاه های مکانیکی مانند کلاچ های لغزنده وجود دارند. لیستی از انواع مختلف استارترهای الکتریکی در زیر آمده است. منحنی های مشخصه جریان و گشتاور، رفتار استارتر مربوطه را نشان می دهد. افزایش گشتاور فشار مکانیکی زیادی بر روی دستگاه اثر می گذارد و منجر به افزایش هزینه خدمات و افزایش اصحکاک می شود. جریان های بالا و پیک های جریان منجر به افزایش هزینه های تامین تغذیه می گردد و بارهای ژنراتور و اصلی را افزایش می دهد.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ خرداد ۹۸
2301 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0