زمین لغزش چیست زمین لغزش

زمین لغزش چیست؟

زمین لغزش به عنوان حرکت جرم، سنگ و یا زمین به سمت پایین شیب تعریف می شود. زمين لغزش ها يک نوع "تلفات جرم" هستند که نشان دهنده حرکت جرم تحت تأثير جاذبه می باشند. اصطلاح "لغزش" شامل پنج حالت حرکت در شیب است: سقوط، سرازیرشدن، ریزش، گسترش یافتن و جاری شدن.

کد خبر: 980222010 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ - ۴:۲۲ ب.ظ

زمین لغزش به عنوان حرکت جرم، سنگ و یا زمین به سمت پایین شیب تعریف می شود. زمين لغزش ها يک نوع “تلفات جرم” هستند که نشان دهنده حرکت جرم تحت تأثير جاذبه می باشند. اصطلاح “لغزش” شامل پنج حالت حرکت در شیب است: سقوط، سرازیرشدن، ریزش، گسترش یافتن و جاری شدن.

زمین لغزش چیست

زمین لغزش  چیست؟

زمین لغزش

پدیده زمین لغزش در کشور ما یکی از خطرات طبیعی است که همیشه با هزینه های مالی و جانی همراه است. شناخت عوامل و انواع مختلف آن برای زمین شناسان و مهندسان شهری مهم است. داشتن اطلاعات اساسی در این زمینه برای طراحی جاده ها و طراحی شهری سازه ها، کمک می کند تا از لغزش های زمینی جلوگیری شود و اقداماتی را برای ثبات دامنه ها و در نتیجه جلوگیری از زیان های مالی و جانیفراهم می آورد.

اطلاعات ارائه شده در زیر مقدمه ای بر اطلاعات علمی در شناخت و مطالعه زمین لغزش و انواع مختلف آن است. همچنین، برخی از اطلاعات اساسی در مورد این که چگونه این پدیده شکل گرفته و شروع شده است، ارائه شده است. لغزش به طیف وسیعی از پدیده ها مربوط می شود که منجر به نورد شدن مواد شیب مانند سنگ، خاک و… می شود و یا ترکیبی از آنها می باشد.

اگرچه زمین لغزش ها معمولا در ارتباط با نواحی کوهستانی شکل می گیرند، اما در مناطق کم ارتفاع نیز احتمال وقوع آنها وجود دارد.در مناطق کم ارتفاع، تخریب زمین در اثر حفاری و خاکریزی (در حفاری راه سازی و ساخت و ساز)، گسیختگی دیواره های رودخانه ها، گسترش جانبی زمین های لغزشی، فروپاشی توده های دپو شده معادن و نمونه های متنوعی از گسیختگی شیب در ارتباط با معادن روباز رخ می دهد.

نظام مهندسی عمران تبریز

آزمون نظام مهندسی عمران چیست

انواع زمين لغزش

چرخشی

در این لغزش، سطح شکست یا انحنا رو به بالا است، جابجایی چرخشی در اطراف محور موازی زمین در طول عرض لغزش رخ می دهد.

انتقالی

در این نوع لغزش، توده در امتداد یک سطح تقریبا مسطح با چرخش جزییحرکت می کند.

بلوکی

نوعی لغزش انتقالی است که جابجایی از یک جنس یا واحدهای بسیار نزدیک است و مانند یک جرم به هم چسبیده روی یک شیب به سمت پایین حرکت می کند.

فرو ریزش

فرو ریزش حرکت ناگهانی توده های زمین مانند سنگ ها و تخته سنگ است که از دامنه های شیب دار و سنگ ها جدا شده اند. این جداسازی سنگ ها در طول خطوط انقطاع مانند شکستگی ها و سطوح لایه بندی می شود. آنها نیز به صورت آزادانه، پرش یا چرخش حرکت خواهند کرد.

واژگونی

واژگونی با چرخش به جلو یک واحد در اطراف تعدادی از نقاط محوری در پایین، تحت تاثیر گرانش و نیروهایی که از واحدهای مجاور یا از طریق فشار آب در شکاف صخره ها اتفاق می افتند، رخ می دهد.

زمین لغزش چیست

                        زمین لغزش چیست

جریان واریزه

جریان واریزهنوعی جابجایی سريع مواد جامد است که شامل مجموعه ای از خاک، سنگ، ماده آلی، هوا و آب به عنوان جریان گل و به طور ناگهانی به سمت دامنه ها اتفاق می افتد. جریانهای واریزه کمتر از ۵۰ درصد خاک و دانه های ریز دارند. این جریانها معمولا ناشی از شدت آب سطحی است.

بهمن واریزه ای

شامل طیف متنوعی از جریان سریع تا بسیار سریع است.

زمین لغزش چیست

خاکروانه

این جریانها شبیه یک ساعت شنی هستند و معمولا در دانه های ریز یا سنگ حاوی گل در دامنه های شیب متوسط ​​و تحت شرایط اشباع رخ می دهند. با این حال، ممکن است جریان های خشک از مواد خرد دانه نیز ایجاد شود.

روانه گل

روانه گل یک حالت از جریان زمین است که در آن مواد به اندازه کافی خیس برای جریان پیدا کردن هستند. این شامل حداقل ۵۰٪ شن و ماسه، سیلت و رس است.

خزش

خزش مداوم است و به آرامی در دامنه سنگی و شیب دامنه حرکت می کند. این جابجایی به دلیل تنش برشی است که برای ایجاد تغییر شکل دائمی کافی است، اما برای ایجاد گسیختگی برشی، کافی نیست. به طور معمول، سه نوع خزش وجود دارد:

  • فصلی: در این حالت، جابجایی در اعماق زمین اتفاق می افتد، جایی که رطوبت و دما تحت تاثیر تغییرات فصلی قرار می گیرند.
  • پیوسته: جایی که تنش برشی به طور متناوب غلبه بر مقاومت مواد دارد.
  • : Progressive جایی که دامنه ها به نقطه ای می رسند که سایر انواع انتقال جرم رخ می دهد.

گسترش جانبی

این حالت در دامنه های بسیار ملایم و یا زمین مسطح رخ می دهد. گسترش جانبی در مواد ضخیم در دامنه های کم عمق معمولا پیشرفته است. شکست ناگهان در ناحیه کوچک رخ می دهد و به سرعت گسترش می یابد. اغلب شکستگی اولیه سقوط می کند، اما در برخی از موارد، جابجاییبدون هیچ علت مشخص رخ می دهد.

لغزش مرکب

ترکیبی از دو یا چند نوع لغزش که در بالا توضیح داده شده، به لغزش مرکب اشاره دارد.

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ اردیبهشت ۹۸
2479 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0