فرسودگی ماشین‌آلات معدنی عامل افزایش هزینه‌ های معدن‌کاران در استان خراسان رضوی فرسودگی ماشین‌آلات معدنی عامل افزایش هزینه‌ های معدن‌کاران در استان خراسان رضوی

فرسودگی ماشین‌آلات معدنی عامل افزایش هزینه‌ های معدن‌کاران در استان خراسان رضوی

فرسودگی ماشین‌آلات معدنی عامل افزایش هزینه‌ های معدن‌کاران در استان خراسان رضوی، شده است. بنابراین این امر مستقیمابر قیمت فروش ماده معدنی تاثیر می‌گذارد

کد خبر: 000721002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۱ مهر ۰۰ - ۹:۴۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، فرسودگی ماشین‌آلات معدنی عامل افزایش هزینه‌ های معدن‌کاران در استان خراسان رضوی، شده است. بنابراین این امر مستقیمابر قیمت فروش ماده معدنی تاثیر می‌گذارد

فرسودگی ماشین‌آلات معدنی عامل افزایش هزینه‌ های معدن‌کاران در استان خراسان رضوی

فرسودگی ماشین‌آلات معدنی عامل افزایش هزینه‌ های معدن‌کاران در استان خراسان رضوی

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان رضوی بیان داشت:
فرسودگی ماشین‌آلات معدنی عامل افزایش هزینه‌ های معدن‌کاران
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی با اشاره به این که هیچ یک از معدن کاران متوسط و کوچک در خراسان رضوی عملا با آیین نامه‌ای که برای واردات ماشین آلات‌ معدنی تصویب شده نمی ‌توانند واردات ماشین آلات معادن را انجام دهند، بیان کرد: فرسودگی ماشین‌آلات معدنی سبب افزایش هزینه ‌های معدن کاران شده است. بنابراین این امر مستقیمابر قیمت فروش ماده معدنی تاثیر می‌گذارد.
حبیب‌الله ترشیزیان در رابطه با آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی و مشکلات معدن‌کاران، گفت: این قانون ممکن است مشکل معدن‌کاران بزرگ را تا حدودی برطرف کند اما برای معدن‌کاران متوسط و کوچک به هیچ عنوان پاسخگو نیست چراکه آنان شرایط صادرات را ندارند.
ترشیزیان با عنوان اینکه اکثر معادن کشور کوچک و متوسط است، افزود: بنابراین باید کاری انجام دهیم که این معادن بتواند از این وضعیت خارج گردد. هیچیک از معدن‌کاران متوسط و کوچک در خراسان رضوی عملا با آیین نامه‌ای که برای واردات ماشین آلات‌ معدنی تصویب شده، نمی ‌توانند واردات ماشین آلات معادن را انجام دهند؛ بنابراین واردات ماشین‌آلات در خراسان رضوی تقریبا صفر است. اگر واقعا دولت تصمیم دارد به معادن متوسط و کوچک کمک کند، باید این شرایط سخت را از پیش پای آنان بردارد تا آنها نیز بتوانند از این امکان استفاده کنند.
وی با اشاره به مشکلات صادرات در حوزه معادن، گفت: رقابت در حوزه صادرات یکی از مشکلات موجود در حوزه است. معادن کشور مشکلی از نظر کمیت و کیفیت ندارد اما در زمینه قیمت تمام شده محصولات معدنی مشکلاتی وجود دارد. قیمت تمام شده محصولات ما در مقایسه با کشوری مثل چین بسیار بالاتر است که عمده علت آن به فرسودگی ماشین‌آلات معدنی بازمی‌گردد. فرسودگی ماشین‌آلات معدنی سبب افزایش هزینه ‌های معدن‌کار شده است؛ بنابراین این موضوع بصورت مستقیم بر قیمت فروش ماده معدنی تاثیر می‌گذارد.
وی افزود: برای مثال قیمت تمام شده برای محصولی هر تن صد دلار است اما قیمت همان محصول در کشورهای دیگر برای این که از ماشین‌آلات مناسب استفاده می ‌کنند و استهلاک ندارند، هشتاد دلار تمام می‌شود. در نتیجه رقابت در بازار جهانی برای ما دشوار است.
هپکو در بهترین شرایط بیست الی سی درصد از نیازهای داخلی ماشین‌آلات معدنی کشور را تامین می‌کند
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی با عنوان اینکه تنها مجموعه بزرگی که تقریبا در زمینه تولید ماشین‌آلات معدنی و راه سازی فعالیت می‌ کند، شرکت هپکو است، گفت: شرکت هپکو نیز با مشکلات بسیاری درگیر است. در بهترین شرایط بین بیست الی سی درصد از نیازهای داخلی ماشین‌آلات معدنی کشور را شاید هپکو بتواند تامین کند. بنابراین نمی‌توانیم در کشور هشتاد درصد ظرفیت معادن را معطل نگه داریم تا شرکت هپکو بتواند تولید داخلی انجام دهد. در نتیجه ما ضمن خرید و استفاده از تولیدات هپکو، کمبودات و کسری‌ ها را باید سریعا از خارج وارد کنند چرا که معدن کاران از لحاظ ماشین‌آلات در وضعیت نا به سامانی قرار دارند.
وی در مورد مشکلات موجود در زمینه حمل و نقل در حوزه معادن، گفت: حوزه حمل‌ونقل نیز یکی از مواردی است که برای معدن‌کاران، به خصوص معدن‌کاران متوسط و کوچک، بصورت معضل درآمده است. در این زمینه در سال چندین بار کرایه حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند. این افزایش کرایه مستقیما بر قیمت تمام شده مواد معدنی تاثیر می‌گذارد.
جابه‌جایی مواد معدنی باید به سمت استفاده از ریل و راه‌آهن حرکت کند
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی ضمن تاکید بر حرکت به سمت جابه‌جایی مواد معدنی با استفاده از ریل و راه‌آهن و قرار گرفتن این امر جزو اولویت ‌ها در کشور در رابطه با مشکلاتی که در زمینه حمل و نقل برای معدن‌کاران، گفت: بسیاری از معدن‌کاران استان از این شکایت دارند که خاک صنعتی که تولید می ‌کنند و آن را به کارخانه ‌ای می ‌فروشند، کرایه حملی چند برابر محصول معدنی دارد. این اتفاق بسیاری از معادن را از انتفاع خارج می ‌کند. علت این اتفاق اینست که ما از حمل و نقل گران قیمت جاده‌ای استفاده می‌کنیم. این موضوع بر تمام مولفه‌ها تاثیرگذار است.
ترشیزیان تصریح کرد: در منطقه سنگان خواف که تولیدات سنگ‌آهن و کنسانتره و… انجام می ‌شود، در حال حاضر هشت میلیون تن جابه‌جایی مواد معدنی در حال انجام است که بناست در آینده این رقم به بیست و پنج میلیون تن در سال برسد. برای این حجم زیاد مقرون به صرفه نخواهد بود که مواد تولیدی در جاده حمل‌ونقل شود زیرا علاوه بر وجود خطرات فراوان، سبب از بین رفتن جاده‌ها و زیرساخت خواهد شد.

ترشیزیان با عنوان اینکه امیدواریم شبکه‌ های حمل‌ونقل بین معادن و صنایع مصرف کننده مواد معدنی گسترش پیدا کند، افزود: این موضوع از جهات مختلف باعث خواهد شد که معدن‌کاران فعالیت خود را گسترش بدهند. افزایش هزینه حمل‌ونقل تاثیر زیادی بر بازدهی تولید معدن خواهد گذاشت. اگر هزینه حمل و نقل، سوخت و تعمیرات ماشین‌آلات افزایش پیدا کند، این مساله منجر به تعطیلی بیش از پنجاه درصد معادن کشور خواهد شد.
وی افزود: اگر این مشکلات حل شود و ماشین‌آلات جدید در اختیار معدن‌کاران قرار بگیرد و سالی چند بار شاهد افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل نباشیم، معادن فعال خواهد شد. امیدوار هستیم دولتمردان و مسئولان در این زمینه عزم جدی داشته باشند و با برنامه‌ریزی ‌هایی که انجام می ‌دهند، این مشکلات را پی‌گیری و حل کنند.
منبع: ایسنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ مهر ۰۰
447 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0