سفر احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان خراسان رضوی سفر احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان خراسان رضوی

سفر احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان خراسان رضوی

سفر احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان خراسان رضوی ، صورت گرفت. توسعه پایدار بدون توجه به طرح ‌های آمایش سرزمین ممکن نیست

کد خبر: 000907005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ آذر ۰۰ - ۹:۱۸ ق.ظ
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، سفر احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان خراسان رضوی ، صورت گرفت. توسعه پایدار بدون توجه به طرح ‌های آمایش سرزمین ممکن نیست

سفر احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان خراسان رضوی

سفر احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان خراسان رضوی
سفر احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان به استان خراسان رضوی؛
احمد خرم: توسعه پایدار بدون توجه به آمایش سرزمین ممکن نیست/ نهایی شدن شرح خدمات در سه رشته نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: توسعه پایدار بدون توجه به طرح ‌های آمایش سرزمین ممکن نیست.
احمد خرم که برای بازدید از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی به مشهد مقدس رفته است، در جمع پرسنل این سازمان خواهان توجه هرچه بیشتر به مباحث انرژی و اجرایی کردن این مباحث در ساخت و سازهای شهری شد.
وی که در ابتدای دوره آشنایی با مباحث بهینه‌سازی انرژی با نگاه به مدیریت سبز سخن می‌گفت، طرحهای آمایش سرزمینی را حلقه مفقوده توسعه کشور بیان کرد و افزود: براساس پیش‌بینی طرح آمایش سرزمینی در سال پنحاه و سه، به علت وجود ذخایر نفت و گاز و دریانوردی از طریق آبهای آزاد مقرر بود تا سال ۷۸ حدود ۲۵ میلیون نفر در مناطق شمالی خلیج فارس و دریای عمان ساکن باشند که این رقم به علت عدم توجه طرح آمایش سرزمین و توسعه نامتوازن صنایع و آسیب ‌های فراوان به محیط زیست جمعیت این مناطق در حال حاضر ۲/۵ میلیون نفر است، که این امر بخوبی لزوم توجه به طرح ‌های آمایش سرزمینی را نشان می ‌دهد.
وی، تعلل در اجرای تصمیمات درست را یکی دیگر از آسیب‌ های موجود در فرایند مدیریت دانست که سبب تاخیر فراوان در اجرای پروژه‌ها در تمامی سطوح می ‌گردد.
وزیر اسبق راه و شهرسازی افزود: تاخیر در اجرا و تکمیل پروژه ها سبب ایجاد اتلاف فراوان منابع مالی، انسانی و محیط زیستی شده و هزینه نهایی را بسیار افزایش خواهد داد.
خرم، خواهان توجه بیش از پیش مدیران تصمیم‌گیر و جامعه مهندسی به عنوان مجریان پروژه های عمرانی به این مهم شده و افزایش بهره وری را مرهون برنامه ریزی صحیح و اجرای به موقع آن دانست.
وی در خاتمه با تاکید بر اهمیت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان از سازمان نظام مهندسی استان خواست تا در راستای اجرایی شدن این مبحث در تمامی پروژه‌ های ساختمانی در کوتاه‌ ترین زمان ممکن و تا پایان سال جاری اقدام کند.
 در این دوره مهندس طاهری اصل رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست شورای مرکزی مطالبی را جهت آشنایی با مباحث بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان با نگاه به مدیریت سبز در دو بخش ارائه کرد.
طاهری اصل با اشاره به میزان بالای سرانه مصرف انرژی‌ در کشور، عدم توجه به مدیریت صحیح منابع انرژی و استفاده اندک از انرژی ‌های تجدیدپذیر و سبز را سبب خسارت ‌های جبران ناپذیر در کشور دانست.
طاهری اصل توجه بیش از پیش به مبحث بهینه‌سازی انرژی و مدیریت صحیح منابع را ضرورت حال حاضر کشور دانست که از سطوح تصمیم‌گیری کلان تا مصرف‌کنندگان خرد باید آن را در نظر بگیرند.
در این دوره ۴ ساعته مهندس طاهری اصل راه‌کارهای کاربردی به منظور آشنایی با مباحث بهره وری انرژی را برای پرسنل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بیان کرد.
تجلیل از مهندسان پیشکسوت جامعه مهندسی استان
در ادامه برنامه رئیس شورای مرکزی در شهر مشهد، با ۶ تن از پیشکسوتان جامعه مهندسی استان دیدار و با گرامی‌داشت دستاوردهای یک عمر فعالیت مهندسی از زحمات ایشان قدردانی کرد.
دیدار اخوان عبداللهیان، دیشیدی، محمدرضا رئیسی، کامران دیسفانی، نقیبی بیدختی و دیدار با خانواده مرحوم فرشیدیانفر برنامه انتهایی روز اول سفر مهندس خرم به مشهد بود.
در این دیدارها، خرم با عنوان اینکه پیشکسوتان ستون‌های رفیع جامعه مهندسی هستند، دستاوردهای سترگ ایشان را مرهون تلاش همراه با صداقت، درایت و دلسوزی دانست و حضور ایشان را مایه افتخار جامعه مهندسی برشمرد.
وی نقش خانواده و همسران ایشان را در رسیدن به این جایگاه بسیار مهم توصیف کرد و افزود: بدون پشتیبانی، همراهی و همدلی خانواده در پیمودن این مسیر سخت و طولانی، امروز چنین شان و منزلتی بدست نمی‌آمد.
رئیس شورای مرکزی سازمان در دیدار با خانواده زنده‌یاد فرشیدیانفر نیز ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره آن مرحوم خدمات ایشان در حوزه صنعت و مهندسی ساختمان ماندگار و کم‌نظیر توصیف کرده و فقدان ایشان را خسارتی بزرگ برای جامعه مهندسی دانست.
در این دیدارها لوح یادبودی و هدایایی به پاس خدمات ارزنده‌ی ایشان اهدا گردید.
دیدار با هیأت مدیره و بازرسان نظام مهندسی خراسان رضوی
در ادامه این سفر، اعضای هیات مدیره و بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با احمد خرم، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی) دیدار و در مورد مسایل مختلف گفتگو کرد.
در ابتدای این دیدار که به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برگزار گردید، بشیر رئیس سازمان ضمن خوشامدگویی به خرم و هیأت همراه به بیان دغدغه ‌ها و مشکلات جامعه مهندسی استان پرداخت.
بشیر، بحث تعارض منافع و نحوه مشارکت سازمان در بحث اقدام ملی مسکن را دغدغه‌ های مهم سازمان عنوان کرد و خواهان شفاف‌سازی تعارض منافع برای اعضای هیأت مدیره، گروه ‌ها و کمیسیون ‌های تخصصی، بازرسان و کارشناسان سازمان شد.
بشیر با بیان مشکلات ایجاد شده بخصوص در شهرهای کوچک پیشنهاد داد تا این اجرای موضوع تا تعیین تکلیف اصلاح قانون نظام مهندسی متوقف گردد.
رئیس سازمان هم‌چنین مشارکت سازمان در راستای اجرای طرح اقدام ملی مسکن بدون در نظر گرفتن منافع جامعه مهندسی و سازمان‌ های استان را غیرقابل قبول خواند و خواهان اخذ درصدی از حق قانونی جهت صدور شناسنامه فنی و ملکی شد.
در ادامه هر یک از اعضای هیأت مدیره و نماینده بازرسان سازمان به بیان دغدغه‌ها و معضلات موجود پرداختند.
اهم نکات مطرح شده در جلسه به شرح زیر است:
سیفی: کاهش دخالت‌ های دولتی در سازمان بعنوان یک سازمان مردم‌نهاد و غیردولتی / واقعی شدن تعرفه خدمات مهندسی
مهاجر: شفاف شدن مصادیق تعارض منافع / بومی شدن مقررات ملی ساختمان بنا به شرایط اقلیمی و فرهنگی بخشهای مختلف کشور / تمدید زمان اعتبار پروانه‌ ها در شهرهای نارنجی کرونایی / شفاف شدن حدود مسئولیت هر ناظر در ساختمان ‌های با ناظرین متعدد در یک رشته
زارعی: عدم دخالت دولت در اداره امور سازمان بعنوان بخش غیردولتی
سریری: واقعی شدن تعرفه‌ها و بازنگری در ساختار شکست در راستای عادلانه کردن آن بخصوص برای رشته برق
افخمی: وحدت رویه کشوری بین نظام مهندسی استان‌ها با ابلاغ موارد از طریق شورای مرکزی جهت رفع اختلافات استانی
فروهرنیا: پی‌گیری مکاتبات استان ‌ها با وزارت‌خانه توسط شورای مرکزی / بازنگری در بحث مسئولیت مادام‌العمر مهندسان ناظر
صبری: نهایی شدن و ابلاغ شرح خدمات و هم‌چنین گرداوری مباحث مقررات ملی در رشته‌های شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک / تدوین مبانی قیمت‌گذاری /  اجرایی شدن مبحث ۲۲ و ۲۱
معظمی: ابلاغ مبحث ۲۳ (الزامات ترافیکی ساختمان ‌ها) / اجرای طرح خدمت سربازی در سازمان نظام مهندسی
ظریف: به سرانجام رسیدن اصلاح قانون نظام مهندسی / شفاف سازی تعارض منافع
دباغ: اصلاح مبانی تعرفه طبق نگاه به هفت رشته تخصصی و عادلانه شدن تعرفه در رشته های نقشه برداری، شهرسازی، ترافیک
مداحی: اجرای بحث ممیزی انرژی / اجرای طرح برچسب انرژی ساختمان / زمان‌مند شدن مسئولیت مهندسان ناظر با توجه به عمر مفید ساختمان
استادی: شفاف شدن مصادیق تعارض منافع / تدوین مباحث مقررات ملی در رشته‌های شهرسازی، نقشه‌برداری، ترافیک
صباغیان: واقعی شدن تعرفه خدمات مهندسی / بازنگری در تعارض منافع بخصوص برای شهرهای کوچک / وحدت رویه در بیمه مهندسین / بازنگری در شیوه‌نامه جدید شرکت‌ های ناظران حقوقی و طراحان
شفاف شدن مصادیق تعارض منافع
در ادامه، جنتی‌پور عضو شورای مرکزی و عضو هیأت مدیره نظام مهندسی خراسان رضوی در دوره هشتم ضمن بیان خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده در این دوره شورای مرکزی در جهت اصلاح نظام نامه‌ها، قوانین و مباحث مقررات ملی، توجه خرم به حل و فصل اختلافات در سازمان‌ های نظام مهندسی استان‌ها را مزیتی بزرگ در این دوره دانست.
وی ادامه داد: هیچ درخواست و مکاتبه‌ای نبوده که مهندس خرم در مدت حداکثر یک هفته پاسخ نداده باشند.
جنتی پور ضمن قدردانی از حضور رئیس شورای مرکزی در استان خراسان رضوی، این حضور را فرصتی مغتنم بمنظور آشنایی بی‌واسطه با مشکلات و دغدغه‌ های جامعه مهندسی استان دانست.
در همین حال، خرم بعد از استماع سخنان حاضرین با عنوان اینکه آنچه نفع عموم مردم در آن است، حق است و ماندنی از تمامی منتخبین جامعه مهندسی خواست تا در تصمیم‌گیری و اقدامات انجام شده خیر همگانی را مدنظر داشته باشند.
خرم با عنوان اینکه خسارت‌ها و بحران ‌های موجود در کشور ناشی از نگاه وظیفه‌گرا در مدیریت است، گفت: این نگاه به مدیریت رفع تکلیف ختم می گردد.
رئیس شورای مرکزی سازمان، خواهان توجه جدی به نتیجه اقدامات در فرایند تصمیم‌گیری شد و گفت: نتیجه هر تصمیمی باید قبل از اقدام کاملا روشن و قابل دستیابی باشد.
وی به نقش مشاور و مطالعات میدانی در بحث مدیریت اشاره کرد و افزود: اقدامات در هر حوزه باید پروژه محور باشد. پروژه تعریف کنید و با استفاده از مشاوران کاردان و انجام مطالعات دقیق با در نظر گرفتن تمام جوانب تا حصول نتیجه نسبت به ادراه مجموعه تحت مدیریت خود اقدام کنید.
وی نظام مهندسی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع تعارض منافع پرداخت و افزود: در یک سال اخیر بارها با وزارت راه و شهرسازی مکاتبه صورت گرفته و در جلسات متعدد درخواست سازمان مبنی بر عدم اقدام وزارت در این مورد، تا جمع‌بندی نهایی با شورای مرکزی به ایشان انتقال داده شد.
وی از جلسه خود، چند روز قبل از ابلاغ این دستورالعمل با وزیر سابق راه و شهرسازی و معاونت امور مسکن و ساختمان خبر داد و افزود: متاسفانه برخلاف قول مساعدی که در آن جلسه داده شد، دستورالعمل تعارض منافع به همان شکل ابلاغ شد.
وی افزود: البته در رابطه با این موضوع توسط وزير سابق محترم از بنده سوال شد كه نظر شما در رابطه با تعارض منافع چيست و توضيح لازم ارائه شد مبنی بر اینکه روسای سازمان استان ‌ها به علت تمام وقت بودن تعارض منافع شامل می گردد، اما اعضای هیات مدیره باتوجه به اينكه هفته اى دو تا چهار ساعت فعاليت دارند، مشمول تعارض منافع نبايد باشند و براى آنها نرم و حد و حدودى در سقف ظرفيتي كه دارند بايد اجازه داد. از سوی دیگر، هر محروميتى كه ايجاد مى گردد، بايد حق محروميت ديده و جبران شود. بر همین اساس، اسلامى وزیر سابق محترم خطاب به محمودزاده معاون امور مسکن و ساختمان گفت: اين نكات قابل تامل است. لذا تقاضا كرديم كه قبل از ابلاغ هر مصوبه و بخشنامه و دستورالعملى نظر سازمان نظام مهندسى كشور لحاظ گردد.
رئیس شورای مرکزی سازمان ادامه داد: هم‌چنین به اين نكته تاكيد گردید كه وزارت راه و شهرسازى مصوبات، دستورالعمل و بخشنامه ها را بايد به سازمان نظام كشور ابلاغ كند و اختيار ابلاغ به سازمان استانها در آئین نامه اجرايى قانون به سازمان استان ها توسط رئيس سازمان كشور براساس بند ذ ماده ١١٦ بايد انجام شود ولى ۲ روز بعد بخشنامه بدون لحاظ موارد فوق الذكر ابلاغ شد و پس از ابلاغ تا پایان زمان دولت دوازدهم پی‌گیری های متعدد انجام شده بی پاسخ ماند.
وی نظرات شورای مرکزی را این‌گونه عنوان کرد:
-روسای سازمان ‌ها حق هیچ‌گونه امضایی در حیطه خدمات مهندسی ندارند.
-اعضای هیأت مدیره به میزان میانگین کارکرد هر استان مجاز به کار هستند.
-در صورت محروم شدن کامل از استفاده از پروانه باید در ازای آن حق الزحمه به این افراد پرداخت گردد چرا که استفاده از پروانه از حقوق مکتسبه افراد است و نمی‌توان کسی را از این حق محروم کرد.
وی در ادامه به بحث طرح اقدام ملی مسکن پرداخت و افزود: طی آخرین تفاهم‌نامه منعقد شده منافع سازمان‌ های نظام مهندسی تامین شده به ويژه درآمد مربوط به حق الزحمه شناسنامه فني ملكى و همان تفاهم نامه ملاک عمل می باشد و در این مورد، بصورت رسمی مکاتبه انجام خواهد شد.
رئیس شورای مرکزی سازمان، هم‌چنین از نهایی شدن شرح خدمات در ۳ رشته نقشه برداری، شهرسازی و ترافیک خبر داد و گفت طی هفته آینده ابلاغات هر ۳ رشته انجام خواهد شد.
وی در خاتمه با بیان اینکه از ابتدای شروع به کار در این سمت اصل را بر همکاری،‌ هم فکری و گفتگو با تمامی ارگان‌ها گذاشته است، افزود: هیچ مشکلی با ایجاد تنش و دعاوی در دادگاه‌ها به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.
به گفته خرم، منافع جامعه مهندسی ایجاب می‌کند ضمن پایداری بر مواضع و خواسته های به حق جامعه مهندسی با نهادهای حاکمیتی و تصمیم‌گیر از قبیل مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و سازمان شهرداری ‌ها مسیر گفتگو و تعامل را در پیش گرفت.
خرم از تمامی اعضای هیأت مدیره خواست تا با پرهیز از اختلافات و فراموش کردن رقابت ‌های انتخاباتی نهایت با همدلی، همفکری، هماهنگی و همکاری با یک‌دیگر در راستای برآوردن وعده‌ها و خدمت به جامعه مهندسی استان و حل مشکلات و گرفتاری‌های مردم داشته باشند.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی
منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۰۰
550 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0