سخنرانی ویدیوکنفرانسی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همایش HSE در مازندران سخنرانی ویدیوکنفرانسی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همایش HSE در مازندران

سخنرانی ویدیوکنفرانسی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همایش HSE در مازندران

سخنرانی ویدیوکنفرانسی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همایش HSE در مازندران ، بصورت مجازی و ویدیوکنفرانسی در دومین همایش ملی بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) صورت گرفت

کد خبر: 990729005 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۹ مهر ۹۹ - ۸:۵۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، سخنرانی ویدیوکنفرانسی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همایش HSE در مازندران ، بصورت مجازی و ویدیوکنفرانسی در دومین همایش ملی بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) صورت گرفت

سخنرانی ویدیوکنفرانسی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همایش HSE در مازندران

سخنرانی ویدیوکنفرانسی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در همایش HSE در مازندران
سخنرانی ویدیوکنفرانسی در همایش HSE در مازندران؛
احمد خرم: سهم خدمات فنی و مهندسی باید منطقی و اصولی باشد
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان بصورت مجازی و ویدیوکنفرانسی در دومین همایش ملی بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) سخنرانی کرد.
احمد خرم در ابتدا با درود فراوان به روح شهیدان تازه تفحص شده استان مازندران و با تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش به خصوص سیف الله علی نیا رییس سازمان نظام مهندسی مازندران، به بیان چالشها و مشکلات موجود در زمینه HSE در کشور پرداخت.
خرم ادامه داد: هرکاری در هر بخشی مثل مسکن و ساختمان و زیر اجزا همچون HSE که می خواهد انجام گردد باید در یک چهارچوب (طرح چشم انداز، سیاست کلی، کالبد ملی، طرحهای جامع و طرحهای توسعه استانها) باشد. بر همین اساس، اگر از آن چارچوب خارج شویم، راه به مقصود نخواهیم برد.
وی تصریح کرد: این چهارچوب مطالعه ، تهیه و گرداوری است که توسط مشاورین بخش خصوصی انجام میشود. داوری و بررسی و اصلاح است که توسط دولت و صاحب نظران بخش خصوصی انجام میشود. موضوع تصویب هم توسط دستگاه دولتی صورت میپذیرد. دستگاه اجرایی نیز دولت یا بخش عمومی و موضوع مجری که پیمان‌کار بخش خصوصی است.
خرم گفت: اگر این چهارچوب بهم بخورد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
وی در ادامه وزن صنعت ساختمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: سالانه حداقل پانزده درصد از حجم تولید خالص داخلی کشور سهم بخش زمین، مسکن و ساختمان است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: در ده سال گذشته حجم تولید خالص داخلی کشور حدود چهارصد میلیارد دلار در سال بوده است. بعبارت دیگر، سالانه حدود شصت میلیارد دلار سهم زمین، مسکن و ساختمان گزارش شده است. بر همین اساس، این اعداد عظیم را میتوانیم در بخش خدمات فنی، مهندسی، سهم قابل ملاحظه ای منظور کنیم.
به گفته وی، در حال حاضر قیمت تمام شده ساختمان بطور میانگین متری پنج میلین تومان، قیمت میانگین فروش هر متر مسکن در تهران بیش از بیست و چهار میلیون تومان و در کلان شهرها نیز کم و بیش بهمین صورت است.
خرم با عنوان این که چه درصدی از فروش یا قیمت ساخت به خدمات فنی و مهندسی داده میشود؟ گفت: این سهم در کشور ما بین ۱ تا ۲٫۵ درصد و در کشورهای پیشرفته بین پنج تا هشت درصد است.
خرم ادامه داد: طبیعی است که وقتی سهم خدمات فنی و مهندسی منطقی و اصولی در نظر گرفته شود، نقش خودش را در پایداری و عمر ساختمان و جلوگیری از هدررفت سرمایه ها نشان می دهد.
وی در ادامه چالش در نظر نگرفتن سهم خدمات فنی و مهندسی را مورد تاکید قرار داد و گفت: با علم بر سهم حداقل پانزده درصدی بخش زمین، مسکن و ساختمان از حجم تولید خالص داخلی یعنی رقم شصت میلیارد دلار در سال و سهم یک تا ۲٫۵ درصدی خدمات فنی و مهندسی از فروش یا قیمت ساخت، یکی از مشکلات همین چالش در نظر نگرفتن سهم خدمات فنی و مهندسی است.
خرم، نداشتن طرح جامع را در این زمینه دومین چالش خواند و افزود: هر کاری میخواهیم انجام دهیم، طرح و مطالعه میخواهد. بعنوان مثال تاکنون بر روی موضوع HSE مطالعات جامع نداشته ایم و باید از تجربیات جهان استفاده کنیم.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان با عنوان این که سومین چالش، تصمیمگیری دیرهنگام یا دیر اقدام کردن است، تصریح کرد: سال‌هاست از موضوع HSE میگذرد اما هنوز نتوانسته ایم این موضوع را بعنوان یک درس ضروری به رشته های مهندسی اضافه کنیم، این در حالی است که طبق قانون، این کار وظیفه نظام مهندسی است.
وی از تشکیل کمیته ویژه در سازمان نظام مهندسی ساختمان برای بررسی موضوعات ضروری که میتوانند بعنوان دروس جدید به رشته های مهندسی اضافه شوند، خبر داد و گفت: دانش مدیریت و HSE از دروس جدید و ضروری هستند که در حال بررسی هستند و در صورت تصویب نهایی به وزارت‌خانه های ذی‌ربط از جمله علوم و راه و شهرسازی ارایه خواهند شد.
خرم، چالش دیگر در کشور را تشکلهای NGO های ناچیز، ضعیف و به دور از حمایت جدی عنوان کرد و گفت: NGO های HSE در دنیا قدرتمند هستند به نحوی که این‌ها از خبرگان رشته، صاحب نظران و رفرنسهای علمی و تحقیقی استفاده می کنند.
به گفته خرم، در حال حاضر تشکیل NGO بسیار مطرح، قدرتمند و تحت حمایت در حوزه HSE در کشور ضروری است.
وی با عنوان این که ضعیف عمل کردن در کارهای فرهنگی، تبلیغی ، آموزشی و ترویجی از دیگر چالش های پیش رو است، دلیل اصلی این ضعف را در نبود مطالعات جامع دانست و گفت: همه موضوعات باید در مطالعات جامع دیده شوند.
خرم ادامه داد: این را فراموش نکنیم اگر امروز میگوییم بعنوان چالش، مسئله سیستمی کار کردن روی HSE است. باید بدانیم چهارچوبی که برای مطالعه در نظر گرفته میشود، اول سیاست گذاری, دوم قانون گذاری و اصلاح قانون و سوم، طراحی یا اصلاح ساختار و طراحی سیستم اجرای HSE و نشاندن فرآیندهای انجام در سر جای خودش و استفاده از نیروی انسانی متعهد ، سالم و کارآمد در زمینه HSE است.
خرم در خاتمه افزود: آرزوی توفیق، سلامتی، کارآمدی و جرأت تصمیم و شهامت از خود نقد کردن و پذیرش نقد دیگران را برای همه مدیران و جامعه مهندسی آرزو میکنم.
در همین حال، علی نیا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران پس از اتمام برگزاری تمامی دوره های کارگاهی دومین همایش ملی بهداشت، ایمنی و محیط زیست بصورت آنلاین و مجازی، برگزاری این همایش در شرایط کرونایی با بیش از ۲۱۰۰ شرکت کننده از سراسر کشور را یک تجربه بسیار موفق عنوان کرد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ مهر ۹۹
523 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0