آموزش‌وپرورش در پاسخ به سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور اعلام کرد

سازمان نظام مهندسی کامپیوتر: بهره‌گیری از نرم‌افزارهای تخصصی جهت خدمات آموزشی طبق معیارهای کارشناسی انجام می‌شود

پیرو درخواست جمعی از شرکت‌های عضو و فعال در حوزه نرم‌افزار در خصوص دلایل گزینش یک نرم‌افزار در کتاب‌ حسابداری وجوه نقد و تحریر دفاتر قانونی برای پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته حسابداری (گروه بازرگانی و امور اداری شاخه فنی و حرفه‌ای) توسط وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور پیگیری‌های لازم را انجام و مشروح گزارش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش را به اطلاع عموم می‌رساند.

کد خبر: 3862 تاریخ انتشار: دوشنبه ۶ دی ۹۵ - ۱۲:۴۵ ب.ظ
به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،پیرو درخواست جمعی از شرکت‌های عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ، سازمان باهدف محافظت از منافع آحاد صنف خطاب به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش دلایل انتخاب و ذکر عنوان یک نرم‌افزار در کتاب  حسابداری وجوه نقد و تحریر دفاتر قانونی را مورد پرسش قرارداد. در همین راستا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش نیز طی نامه‌ای جهات حکمی و موضوعی انتخاب و گزینش خود را اعلام کرد. بهره‌گیری از نرم‌افزارهای تخصصی جهت خدمات آموزشی

بهره‌گیری از نرم‌افزارهای تخصصی جهت خدمات آموزشی

بهره‌گیری از نرم‌افزارهای تخصصی

بهره‌گیری از نرم‌افزارهای تخصصی جهت خدمات آموزشی

آموزش‌وپرورش در ابتدا با استناد به ماده ۸ از قانون حمایت از حقوق مولفان، منصفان و هنرمندان مصوب ۱۳۴۸  و ماده ۵ قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات مصوب ۱۳۵۲ که متضمن استثنای «استفاده آموزشی» است، عنوان کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی می‌تواند آثار و نرم‌افزارهای دیگران را در کتاب‌های درسی خود حتی بدون الزام به کسب اجازه مورداستفاده آموزشی قرار دهد. استثنای مذکور از حیث حقوق مالکیت  فکری و هم از حیث حقوق عمومی (به لحاظ حاکمیتی بودن فعالیت‌های سازمان) قابل دفاع است.
در ادامه به بند ب ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و مشمولیت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به آن و با توجه به‌حکم مقرر در ماده مذکور مبنی بر عدم الزام سازمان به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه‌های دولتی ازجمله قانون برگزاری مناقصات و محاسبات عمومی و … تاکید شده است. در پایان این بند ذکرشده که حکم این بند شامل مصوبات، تصمیمات و آئین‌نامه‌های قبلی نیز می‌شود و مصوبات یادشده تازمان یکه که اصلاح نشود به قوت خود باقی هستند. بند ب ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه کشور دربند الف ماده ۴۹ قانون برنامه چهارم توسعه نیز وجود داشته و این سازمان آیین‌نامه مالی و معاملاتی مربوط به خود را در راستای اجرای بند الف ماده ۴۹ قانون برنامه توسعه چهارم در سال ۱۳۸۷ به تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسانده و تاکنون تغییری بر روی آن ایجاد نکرده است و در چهارچوب مواد آن اقدام به انعقاد قرارداد تفاهم‌نامه و نظایر آن می‌کند.
همین‌طور مطابق با بندهای ۴ و ۱۳ ماده  ۴۳ آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان، مقررشده خرید خدمات فرهنگی، هنری، آموزشی، علمی، پژوهشی و نظایر آن بدون الزام به برگزاری مناقصات و صرفا با تشخیص وتایید سازمان صورت گیرد.
در ادامه آموزش‌وپرورش در گزارش خود به رغم ذکر دلایل حکمی به دلایل موضوعی نیز اشاره کرده است.
شورای برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی با برگزاری جلسات متعدد بر آموزش یک نرم‌افزار مشخص در دوره‌های سه ساله تاکید کرده و در این راستا از سال ۱۳۹۴به تدوین معیارهای انتخاب نرم‌افزار حسابداری جهت آموزش در کلاس‌ها پرداخته است. سرانجام این معیارها در ۱۱ بند احصا شد که از جمله آنها می‌توان به انعطاف نرم‌افزار با سیستم آموزشی و بازارکار حسابداری، تطبیق با سایر نرم ‌افزارها، استقبال شرکت‌ها و مشاغل از آن، گستردگی خدمات و پشتیبانی و آموزش کابران و پاسخگویی آنلاین به سوالات اشاره کرد.
پس از تدوین معیارها، اقدام به بررسی نرم‌افزارهای حسابداری موجود در بازار و تطبیق آن با معیارهای مذکور انجام شده که در نهایت نرم افزار سپیدار با دارا بودن معیارهای ذکر شده حائز ویژگی‌هایی مانند رتبه یک انفورماتیک در حوزه‌های آموزشی و پشتیبانی بر اساس گواهی صادره از دبیرخانه شورای عالی انفورماتیک کشور و همچنین گواهی صادره از سازمان امور نظام فنی و اجرایی و همچنین شبکه گسترده نمایندگی در سراسر کشور و خدمات پس از فروش در تمام استان‌ها است. علاوه بر آن تعهد این شرکت به آموزش رایگان و پشتیبانی فنی تمامی هنرستان‌های سراسر کشور، عامل انتخاب آن از سوی شورای برنامه و تالیف کتاب‌های درسی شد.

بهره‌گیری از نرم‌افزارهای تخصصی جهت خدمات آموزشی

منبع: روابط عمومی سازمان

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ دی ۹۵
1353 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0