نشست گروه تخصصی معماری و شهرسازی نظام مهندسی ساختمان استانها

مهندسین شهرساز در حاشیه تصمیم ‌سازیها

نشست گروه تخصصی معماری و شهرسازی نظام مهندسی ساختمان استانها روز پیش و در آستانه برپایی بیستمین همایش هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی، در سازمان نظام مهندسی استان تهران برگزار گردید.

کد خبر: 960415007 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۵ تیر ۹۶ - ۸:۱۲ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، نشست گروه تخصصی معماری و شهرسازی نظام مهندسی ساختمان استانها روز پیش و در آستانه برپایی بیستمین همایش هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی، در سازمان نظام مهندسی استان تهران برگزار گردید.مهندسین شهرساز در حاشیه تصمیم ‌سازیها

مهندسین شهرساز در حاشیه تصمیم ‌سازیها

مهندسین شهرساز در حاشیه تصمیم ‌سازیها

مهندسین شهرساز در حاشیه تصمیم ‌سازیها

در این نشست مسائل و چالشهای حوزه شهرسازی با حضور نماینده های شهرسازی سازمان نظام مهندسی استانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مطابق اعلام مسئولین حاضر در این نشست، درنهایت تصمیات خوبی برای بالا رفتن جایگاه متخصصین شهرساز و هم چنین بهبود وضعیت شهرسازی در سطح کشور گرفته شد.
تصمیمات خوب در حوزه شهرسازی
در همین راستا عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به برپایی جلسه سالیانه اعضای هیئت مدیره شهرساز سازمانهای نظام مهندسی استانهای کشور بمیزبانی شهر تهران بیان کرد: بر همین اساس در حال جمع ‌بندی و گرداوری چشم‌ اندازها، اهداف و خواسته‌ هایی هستیم که گروه‌های تخصصی شهرسازی استانها باید در سالهای نود و شش و نود و هفت انجام دهند و پی گیری کنند.
جابر نصیری گفت: ضمن این که در این نشست ضرورت برقراری تعامل بین استانها در رابطه با صلاحیتها و اقداماتی که در حال حاضر متخصصین رشته شهرسازی در روستاها انجام میدهند، مطرح و تصمیمات خوبی در این رابطه گرفته شد.
وی عنوان کرد: معمولا پیش از برگزاری هیئت عمومی کشوری، گروههای تخصصی ۷ رشته جلسه‌ ای در استانهای مختلف برگزار و برای هیئت عمومی جمع‌ بندی میکنند و به این ترتیب روز پیش سازمان نظام مهندسی استان تهران میزبان استانهای کشور در بخش هیئت عمومی رشته شهرسازی بود.
بررسی عملکرد استانها در بخش شهرسازی
هم چنین رییس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به اهداف برپایی این نشست گفت: ما هر ساله برنامه ‌ای بنام هیئت عمومی داریم که در آن بدنه هیئت مدیره استانها دور هم جمع میشوند و با حضور در این نشست، امکان طرح مباحث مختلف را دارند.
عباس وثیق‌ نیا، عضو شورای مرکزی نظام مهندسی در حاشیه برگزاری این نشست در بیان داشت: در قانون ۷ رشته اصلی برای سازمانهای نظام مهندسی دیده شده تا بتوانند در مراحل ساخت‌وساز در تمام حوزه‌ها ازجمله طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا و بهره‌ برداری دخالت داشته باشند.
وی با اشاره به این که کمیته ‌ها و کمیسیونهای فعال در شورای مرکزی ادامه داد: اگرچه مهندسین فعال در ۷ رشته تخصصی، مباحث خود را در هیئت مدیره‌ها و نیز شورای مرکزی مطرح میکنند، ولی هر رشته‌ ای گروه تخصصی مجزایی هم برای خود دارد که مسائل تخصصی هر حرفه در آن جا مورد بحث و بررسی قرار میگیرد که نتایج آن در استانها توسط هیئت ‌مدیره‌ها بررسی گردیده و در شورای مرکزی هم به صحن علنی شورای مرکزی می‌آید و موضوع ها بصورت کلان بررسی میشود.
این مقام مسئول با بیان فعالیت گروه تخصصی شهرسازی در شورای مرکزی افزود: نشست گروه تخصصی معماری و شهرسازی سالانه با حضور نماینده های سی و یک استان تشکیل و مباحثی که در این نشست مطرح میشود، شامل اقدامات و فعالیتهای استانها در این حوزه است.
وثیق نیا تاکید کرد: هم چنین از نماینده های استانها سوال میشود که وظایف مشخص شده طبق قانون و آیین ‌نامه برای هر گروه از مهندسین، در استان آن ها به چه صورت و در چه سطح کمی و کیفی عملیاتی و اجرایی میشود و اگر اجرا نمیشود، چه موانع و عواملی موجب این مسئله شده است. درنهایت از فعالیتهای انجام شده در این حوزه‌ها جمع‌ بندی و در پایان کار بیانیه‌ای که در قطع‌ نامه می‌آید، به شورای مرکزی ارائه میشود.
شکایت از وضعیت نابهنجار شهرها
رییس سازمان نظام مهندسی استان قزوین هم چنین در پاسخ به این که برگزاری این قبیل نشست ها چه تاثیراتی در افزایش جایگاه شهرسازی در جامعه دارند عنوان کرد: برای این که شهرسازان در مقایسه با سایر رشته‌ ها بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند ۲ موضوع در این زمینه مطرح است که اولی بحث شهرسازی و دیگری بحث اعضای شهرساز هیئت مدیرهها است.
وثیق نیا با انتقاد از وضعیت نامناسب شهرسازی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر همه میدانیم که وضعیت شهرسازی در سطح کشور مناسب نیست و حتی مقام معظم رهبری و همه مدیران در همه سطوح از ریاست جمهوری گرفته تا وزرا، وکلا و اکثر مدیران در سطوح و رده‌های پایین ‌تر شامل شهرداران و استاندار‌یها و حتی عموم مردم همیشه از وضعیت نابهنجار شهرها شکایت داشته‌ اند.
وی با اشاره به این که امروز مردم میدانند که شهرهای ما شهرهای پایدار و در شأن آن ها نیست افزود: هرچند بعضا ادعا داریم که شهرهای ما شهرهای استانداردی است، ولی متاسفانه وضعیت تمام شهرها به این ترتیب نیست و درکل شهرسازی ما وضعیت مناسبی ندارد.


وثیق نیا با تاکید به این که قانون وظایفی را برای شهرسازان تبیین و تعریف کرده است مطرح کرد: ولی متاسفانه مهندسان شهرساز در تصمیم‌ گیریها و تصمیم سازیها جایگاه خاصی ندارند و یکی از ایراداتی که همیشه به این بخش وارد بوده، تعداد کم متخصصین شهرساز بوده که جای تامل و تفکر دارد.
وی اعلام کرد: البته طی چند سال اخیر قرار بر بهبود این وضعیت بوده و مخصوصا طی چهار سال اخیر شاهد افزایش چشم گیر تعداد اعضای شهرسازان بوده ایم و روز به‌ روز بر این تعداد اضافه میشود.
ضرورت استفاده از تخصص شهرسازان
عضو شورای مرکزی با اعلام این که ۱۰ سال پیش تعداد مهندسین شهرساز در شهرها خیلی کم بود ابراز داشت: اکنون حدود چهارصد هزار نفر مهندس در سطح کشور عضو سازمانهای نظام مهندسی هستند که از این تعداد نزدیک به هفت هزار نفر مهندس شهرساز در کل کشور وجود دارد.
وی سهم استان قزوین از این تعداد مهندس شهرساز را دویست و شصت و پنج نفر برشمرد و عنوان کرد: این در حالیست که ۱۰ سال پیش تعداد مهندسین شهرساز در استان قزوین از تعداد انگشتان دست کم تر بود و حتی به ۱۰ نفر نمیرسید.
رییس گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی با ابراز خرسندی از این که در حال حاضر مسئولین و مدیران با مقوله شهرسازی آشنا شده‌اند خاطر نشان کرد: شاهد بهبود اوضاع شهرها با حضور این اعضا باشیم و از تخصص مهندسین شهرساز بیش تر در بخش شهرسازی استفاده گردد.
وی یاد آور شد: ما بدنبال این هدف هستیم و تلاش میکنیم تا از ظرفیت و تخصص فارغ‌ التحصیلین و مهندسین شهرساز برای خدمت به مردم و کشور استفاده گردد. ولی مهم این است که موضوعات در نظر گرفته شده در قانون و آیین‌ نامه در مورد وظایف شهرسازان، عملیاتی و اجرایی گردد.
منبع : سازه نیوز

 

کانال تلگرام نظام مهندسی کامپیوتر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ تیر ۹۶
1227 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0