دو پیشنهاد ضد فساد به نظام مهندسی ساختمان عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

دو پیشنهاد ضد فساد به نظام مهندسی ساختمان/ضرورت اصلاح نظام توزیع کار

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ۲ پیشنهاد ضد فساد اداری به احمد خرم ریاست جدید این سازمان ارائه کرد.

کد خبر: 970303001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳ خرداد ۹۷ - ۱۱:۳۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ۲ پیشنهاد ضد فساد اداری به احمد خرم ریاست جدید این سازمان ارائه کرد.

دو پیشنهاد ضد فساد به نظام مهندسی ساختمان

دو پیشنهاد ضد فساد به نظام مهندسی ساختمان

دو پیشنهاد ضد فساد به  نظام مهندسی ساختمان/ضرورت  اصلاح نظام توزیع کار

در آغاز هفته جاری احمد خرم وزیر سابق راه و ترابری بعد از تعلیق پروانه فعالیت حسن قربانخانی و کنار گذاشته شدن وی از عضویت در هیئت مدیره این سازمان از طرف وزیر راه (به علت عدم اعمال بخش نامه هایی معاونت مسکن و ساختمان این وزارت در حوزه نظام مهندسی و نظارت بر ساخت و ساز صادر کرده بود)، توانست با کسب بیست و یک رأی از بیست و پنج عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ریاست این سازمان را بعهده بگیرد.
حمزه شکیب، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد این اتفاق بیان کرد: احمد خرم توانست رأی خوبی از اعضای هیئت مدیره این سازمان کسب کند اکثر اعضا امیدوار هستند وزیر اسبق راه و ترابری و ریاست کنونی انجمن انبوه سازان استان تهران بتواند در سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران تحول ایجاد کرده و تخلفات فعلی را به حداقل برساند.
۲ پیشنهاد ضد فساد
شکیب در ادامه ۲ پیشنهاد ضد فساد ارائه داد و گفت: یکی آن که با توجه به این که بیش تر تخلفات و زد و بندها در مورد پروژه های بزرگ ساختمانی از دفاتر نمایندگی این سازمان در شهرستانهای استان تهران رخ میدهد، ریاست جدید نظام مهندسی تهران توجه بیش تری به این دفاتر داشته باشد و تنها به شهر تهران اکتفا نکند. پیشنهاد دیگر این که برخی تخلفات در حوزه ارجاع کار است که سبب انتقادات زیادی از طرف مهندسان عضو این سازمان شده که ریاست جدید باید به این موضوع نیز توجه خاصی داشته باشد.
روش ارجاع کار در نظام مهندسی اصلاح گردد
وی در مورد پیشنهاد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مورد سیستم ارجاع کار که همواره از آن با نام سیستم توزیع کوپنی یاد میکند، افزود: بنظر میرسد باید در روش و نحوه توزیع نظارت بر پروژه های ساختمانی میان مهندسان تغییر اساسی ایجاد گردد چراکه روش کنونی ایراد داشته و سبب بروز برخی مفاسد اداری شده است.
روش پیشنهادی آخوندی ایراد دارد
به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، روشی که از طرف آخوندی پیشنهاد شده نیز ظاهرا طبق تعهد حرفه ای طراحی شده است و این روش هم دارای ایرادات جدی است و احتمال دارد به فساد موجود دامن بزند.


شکیب ادامه داد: اگر روش پیشنهادی آخوندی عملیاتی گردد این احتمال وجود دارد که متخلفان در سازمان نظام مهندسی به اطراف شهرداریها کوچ کنند. مکانیزمی باید گرداوری گردد که تخلف مقرون به صرفه نباشد تا بساط فساد برچیده شود. دستیابی به این هدف، مستلزم تهیه طرحی است که وزارت راه و شهرسازی بر اقدامات نظام مهندسی های استانها نظارت مستمر داشته باشد.
فقط ده هزار مهندس از صد و بیست هزار عضو، پروژه دارند
عضو سابق شورای شهر تهران اظهار داشت: در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران صد و بیست هزار عضو دارد که تنها ده هزار نفر از آن ها فعال هستند و عمده این ده هزار نفر نیز در طول سال سرجمع به هر کدام حتی هزار متر مربع پروژه نظارتی هم نمیرسد.
شکیب خاطر نشان کرد: در حال حاضر عده معدودی با تاسیس شرکتهای حقوقی که برخی از آن ها ۲ یا ۳ شرکت نظارت بر ساخت و ساز را دارند، بیش تر پروژه های بزرگ مقیاس را در اختیار میگیرند که موجب بروز ناراحتی در بخش عمده ای از مهندسان ناظر شده است.
منبع : مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ خرداد ۹۷
1287 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0